|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- REVISTE MEDICALE NEINSTITUȚIONALE
- One Health & Risk Management
- One Health & Risk Management 2023
- One Health & Risk Management Vol. 4 No 1, 2023
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/23567
Title: | Evaluation of YouTube content regarding varenicline and smoking cessation |
Other Titles: | Evaluarea conținutului de pe YouTube cu privire la vareniclină și renunțarea la fumat |
Authors: | Șahin, Musa Kaya, Erhan |
Keywords: | cessation;content;education;misinformation;decision-making |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Asociația de Biosiguranță și Biosecuritate din Republica Moldova |
Citation: | ŞAHIN, Musa, KAYA, Erhan. Evaluation of YouTube content regarding varenicline and smoking cessation. In: One Health & Risk Management. 2023, vol. 4, no. 1, pp. 37-44. ISSN 2587-3466. DOI: 10.38045/ohrm.2023.1.04 |
Abstract: | Introduction. The use of varenicline, an effective way to quit smoking, has become a subject
of discussion in the mainstream media, social media, and the internet due to the growing
number of people trying to quit smoking. YouTube videos serve a significant purpose in the
drive towards smoking cessation with the aid of the drug mentioned above. This study aimed
to evaluate the content of videos related to varenicline on YouTube. Material and methods.
Six different research terms were created for a search on YouTube. Two reviewers evaluated
the videos for quality, reliability, and usefulness. After detecting useful and misleading videos,
the factors affecting them as video parameters in these groups were compared. Results. Of
the videos evaluated, 78% were classified as useful, while the remaining 22% were misleading. Video length, number of likes and the likes ratio showed no significant difference between these two groups (p=0.264; p=0.075; p=0.798). The DISCERN (DS) and Global Quality
Scale (GQS) scores of misleading videos were significantly lower (p=0.001). The DS and GQS
scores of the useful videos were 2.58±1.11 and 2.67±1.05, respectively. Conclusions. Misleading videos had a higher number of views and comments compared to useful videos. It was
observed that independent YouTube users and media sources are producing more misleading
videos. It is very concerning that cigarette quitters do not develop awareness in decision
making about the misleading information from media and independent users. In contrast,
health pages, physicians, and patient experiences can guide those trying to stop smoking. Introducere. Utilizarea vareniclinei, ca modalitate eficientă de a renunța la fumat, a devenit
un subiect de discuție, care suscită un viu interes, în mass-media mainstream, pe rețelele de
socializare și internet, datorită numărului tot mai mare de persoane care încearcă să renunțe la fumat. O serie de videoclipurile de pe YouTube își propun ca scop popularizarea
medicamentului respectiv drept un remediu eficient în tentativa de renunțare la fumat .
Acest studiu și-a propus să evalueze conținutul videoclipurilor de pe YouTube care descriu
acțiunea vareniclinei. Material si metode. Au fost creați șase termeni diferiți de cercetare
pentru căutarea pe YouTube. Doi recenzenți au evaluat videoclipurile sub aspectul calității,
fiabilității și utilității. După delimitarea videoclipurilor utile de cele cu un conținut înșelător,
au fost comparați factorii care le afectează, precum parametrii video. Rezultate. Dintre
videoclipurile evaluate, 78% au fost clasificate ca utile, în timp ce restul (22%) au fost
înșelătoare. Durata videoclipului, numărul de aprecieri și raportul de aprecieri nu au arătat
nicio diferență semnificativă între aceste două grupuri (p=0,264; p=0,075; p=0,798). Scorurile DISCERN și GLOBAL QUALITY ale videoclipurilor cu un conținut înșelător au fost semnificativ mai mici (p=0,001). Scorurile celor utile au fost 2,58±1,11 și, respectiv, 2,67±1,05. Concluzii. Am constatat că videoclipurile cu un conținut înșelător au avut un număr mai mare
de vizionări și comentarii în comparație cu videoclipurile utile. S-a determinat că utilizatorii
independenți ai YouTube și ai surselor media produc comparativ mai multe videoclipuri care
induc în eroare. Este alarmant faptul că cei care decid să renunțe la țigări nu dau dovadă de
spirit critic și vigilență în selectarea informațiilor care apar în mass-media sau sunt
difuzate de utilizatorii independenți, ignorând, în mare parte,, paginile de sănătate, medicii
și experiențele pacienților care îi pot ghida, în mod eficient,să se debaraseze de viciul fumatului. |
metadata.dc.relation.ispartof: | One Health & Risk Management |
URI: | DOI: 10.38045/ohrm.2023.1.04 https://journal.ohrm.bba.md/index.php/journal-ohrm-bba-md/issue/view/22/28 http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/23567 |
ISSN: | 2587-3458 2587-3466 |
Appears in Collections: | One Health & Risk Management Vol. 4 No 1, 2023
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|