USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/27313
Title: Evaluating the efficacy of simulation-based training on clinical competency transfer
Other Titles: Evaluarea eficacității formării bazate pe simulare asupra transferului de competențe clinice
Authors: Saratila, Iurie
Romancenco, Andrei
Spinei, Larisa
Keywords: simulation-based education;clinical competencies;Competency-Based Medical Education;learning transfer;parenteral administration;efficacy evaluation;students’ satisfaction
Issue Date: 2024
Publisher: Asociația de Biosiguranță și Biosecuritate din Republica Moldova
Citation: SARATILA, Iurie, ROMANCENCO, Andrei, SPINEI, Larisa. Evaluating the efficacy of simulation-based training on clinical competency transfer. In: One Health & Risk Management. 2024, vol. 5, no. 3, pp. 21-32. ISSN 2587-3466. DOI: 10.38045/ohrm.2024.3.03
Abstract: Introduction. Efficient learning transfer is crucial for training specialists to ensure the provision of quality medical services. This study investigates the impact of simulationbased training on the transfer of medical students' clinical competencies in parenteral drug administration: subcutaneous (SC), intramuscular (IM), and intravenous (IV) . Material and methods. Using a quasi-experimental design, the research incorporates pre- and post-intervention testing, observational assessments, and a satisfaction survey to evaluate the educational impact. Results. The results indicate significant improvements in theoretical knowledge and practical skills post-intervention, with notable score increases for all types of injections (SC: from 50% to 83.33%, IM: from 57.14% to 85.71%, IV: from 42.86% to 85.71%; p<0.001). Similarly, improved clinical performance was demonstrated, highlighting the transferability of the learned competencies to real settings. Student satisfaction recorded a score of 4.71 (95% CI 4.64; 4.79), reflecting strong acceptance and appreciation of the training. Conclusions. The study emphasizes the crucial role of simulation in competency-based medical education, bridging the gap between theoretical knowledge and practical application, and advocates for the systematic integration of simulation into the medical curriculum, suggesting future research directions for optimizing the design and implementation of simulations.
Introducere. Transferul eficient al învățării este esenţial pentru formarea specialiștilor, în vederea asigurării serviciilor medicale de calitate. Acest studiu investighează impactul instruirii bazate pe simulare asupra transferului competențelor clinice ale studenților la medicină, în administrare parenterală a medicamentelor: subcutanată (ASC), intramusculară (AIM) și intravenoasă (AIV). Material și metode. Folosind un design cvasi-experimental, cercetarea integrează testări pre și post-intervenție, evaluări observaționale și un sondaj de satisfacție, pentru a evalua impactul educațional. Rezultate. Rezultatele indică îmbunătățiri semnificative în cunoștințele teoretice și abilitățile practice post-intervenție, cu creșterea scorurilor, în mod notabil, pentru toate tipurile de injecții (ASC: de la 50% la 83,33%, AIM: de la 57,14% la 85,71%, AIV: de la 42,86% la 85,71%; p<0,001). De asemenea, s-a demonstrat o performanță clinică îmbunătățită, evidențiind transferabilitatea competențelor achiziţionate în condiţii reale. Satisfacția studenților a înregistrat scorul de 4.71 (IÎ 95% 4,64; 4,79), reflectând o acceptare și apreciere puternică a instruirii. Concluzii. Studiul subliniază rolul primodial al simulării în educația medicală bazată pe competențe, asigurând conexiunea între cunoștințele teoretice și aplicarea practică, și susţine integrarea sistematică a simulării în curriculum medical, sugerând direcții viitoare de cercetare, pentru optimizarea designului și implementării simulărilor.
metadata.dc.relation.ispartof: One Health & Risk Management
URI: DOI: 10.38045/ohrm.2024.3.03
https://journal.ohrm.bba.md/index.php/journal-ohrm-bba-md/issue/view/32
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/27313
ISSN: 2587-3466
Appears in Collections:One Health & Risk Management Vol. 5 No 3, 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3_Evaluating_the_efficacy_of_simulation_based_training_p.21_34.pdf595.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback