USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/29867
Title: CERCETAREA PEDAGOGICĂ – STRATEGIE DE PROGRES ÎN FENOMENELE EDUCAȚIONALE
Other Titles: PEDAGOGICAL RESEARCH – STRATEGY FOR PROGRESS IN EDUCATIONAL PHENOMENA
Authors: Svetlana Cravcenco
Maricica Malic
Keywords: pedagogical research;creative progress;knowledge;educa tional phenomenon;research-action;teaching staff;training;education
Issue Date: 2024
Publisher: Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova
Citation: Svetlana Cravcenco; Maricica Malic. CERCETAREA PEDAGOGICĂ – STRATEGIE DE PROGRES ÎN FENOMENELE EDUCAȚIONALE = PEDAGOGICAL RESEARCH – STRATEGY FOR PROGRESS IN EDUCATIONAL PHENOMENA. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11, Nr. 3, anexa 2, p. 868. ISSN 2345-1467.
Abstract: Introducere. Dezvoltarea pedagogiei ca știință a fost condiționată din totdeauna, dar mai cu seamă în ultimul secol, de cercetarea pedagogică. Ea reprezintă factorul determinant al inovațiilor, al ameliorărilor ce survin în învățământ, în educație, în ansamblul ei. În acest context, finalitatea cercetărilor pedagogice constă în descoperirea de modalități de perfecționare a acțiunii educaționale astfel încât să-i crească eficiența specifică în raport cu principiile și cu standardele stabilite. Îmbinarea predării cu elemente de in vestigație personală asigură premisele practicii pedagogice mai flexibile și mai creative. Scopul lucrării. Scopul specific al acestei lucrări este înțelegerea, analizarea, explicarea, optimizarea, perfecționarea și prospectarea fenomenului educațional și caracteristica acesteia și de sporire a calității în procesul de formare a personalității. Toate acestea se re alizează în viziune sistemică, prin investigarea teoretică sau practic-aplicativă a relațiilor funcționale și cazuale dintre componentele și variabilele fenomenului educațional. Material și metode. Pentru a desfășura o cercetare pedagogică sunt necesare diverse materiale și metode, adaptate la scopul și obiectivele specifice studiului cum ar fi: a) Sesizarea apariției unei probleme de cercetat pentru care nu există încă o aplicație adecvată. Această problemă poate să apară spontan din observația însăși a faptelor sau să fie pusă intenționat; b) formularea adecvată și precisă a problemei de cercetat, altfel cercetarea rătăcește și se epuizează; c) documentarea în domeniu. Rezultatele. Oricare rezultat va trebui să fie dedus din analiza datelor sau rezultatelor experimentale obținute. Finalitatea oricărei cercetări peda gogice este de a descoperi reguli de acțiune pentru a spori în mod sigur randamentul educației. Concluzii. Obiectivul final al cercetării pedagogice este cel de a ameliora acțiunea pedagogică, care – direct sau indirect – are legătură cu randamentul educativ.
Background. The development of pedagogy as a science has always been conditioned, but especially in the last century, by pedagogical research. Pedagogical research is the determining factor of innovations, of improvements occurring in education, in education as a whole. In this context, the purpose of pedagogical research is to discover ways to improve educational action to increase its specific efficiency in relation to the established principles and standards. In general, researchers consider pedagogy as a source of development of thinking and creative practice, progress in knowledge and solving many problems of social practice, and we can say without error that the development of pedagogical science and, implicitly, education is related to research pedagogical, and it represents a natural action strategy, typical of any teaching staff and necessary for his professional development in his teaching career. Combining teaching with elements of personal investigation provides the premises for a more flexible and creative pedagogical practice. Objec tive of the study. The purpose of the paper is to present the main constructive elements of the training and self-training strategies, it gives us an image of their complexity and suggests that their component elements can enter into variable combinations, from the most diverse. Since the main component elements of the training and self-training strategies remain the types of learning experiences / self-learning, the didactic methods and procedures, the means of education and the forms of organizing the activity of those who educate. Material and methods. a) Reporting the occurrence of a problem to be researched for which there is not yet an appropriate application. b) adequate and precise formulation of the problem to be researched, otherwise the research goes astray and exhausts itself; c) documentation in the field. Results. Any result will have to be deduced from the analysis of the data or experimental results obtained. These conclusions refer to the variation/invariance of the studied phenomenon, the symptomatic or passing character of the phenomenon under investigation, the short-, medium- or long-term impact of the advanced solutions, etc. The purpose of any pedagogic research is to discover rules of action to safely increase the yield of education. Conclusion. These conclusions refer to the variation/invariance of the studied phenomenon, the symptomatic or passing character of the phenomenon under investigation, the short-, medium- or long-term impact of the advanced solutions, etc.
metadata.dc.relation.ispartof: Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences
URI: https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29867
ISSN: 2345-1467
Appears in Collections:Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MJHS_3_2024_A2_868.pdf213.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback