USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/29878
Title: IMERSIVITATE ȘI DETALIERE ÎN PREZENTAREA INSTRUMENTARULUI FONETIC (STUDIU DE CAZ)
Other Titles: IMMERSION AND DETAILING IN THE PRESENTATION OF PHONETIC TOOLS (CASE STUDY)
Authors: Nadejda Bâlici
Marcel Bâlici
Keywords: phonetic duplicates;duplicates system;Phonetic Agenda;phonetic-phono logical competence
Issue Date: 2024
Publisher: Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova
Citation: Nadejda Bâlici; Marcel Bâlici. IMERSIVITATE ȘI DETALIERE ÎN PREZENTAREA INSTRUMENTARULUI FONETIC (STUDIU DE CAZ) = IMMERSION AND DETAILING IN THE PRESENTATION OF PHONETIC TOOLS (CASE STUDY). In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11, Nr. 3, anexa 2, p. 879. ISSN 2345-1467.
Abstract: Introducere. Lucrarea își propune să releve valența funcțional utilitară a unor instrumente didactice aferente formării competenței fonetice, în cadrul activităților praxiologice de diferențiere și influență regresivă. Relativ la aspectul de diferențiere a fonemului receptat și a pronunției elementului scris grafem, întâlnim în diverse limbi conceptul generalizator de ,,sistem de opoziți.’’ De altfel, sistemul de opoziții este un concept teoretic derivat din activitatea praxiologică, fundamentată pe observare și identificare a nivelului de dificultate în receptarea și producerea unui sunet. Scopul lucrării rezidă în corelarea sistemelor de opoziții specifice sistemului fonetic intrinsec, al limbii studiate comparativ cu limba maternă, cu „arhitectura” conceptual metodologică a modelului didactic de formare a competenței fonetico - fonologice, reflectat în instrumentul fundamental aferent Agenda fonetică. Material și metode. Relativ la resursele didactice se va prezenta Agenda fonetică, dar având un element INOVATOR, al conexiunilor multiple. Inițial se va pune accentul pe modelul cercetătoarei italiene L. Calabro – MARSS, cu explicarea acronimului și indicarea elementelor de raportare la resursa didactică, activitate similară propusă de cercetătorii Bâlici M. și Bâlici N., care au descris în multiple cercetări didactice conceptul algoritmului de învățare ACISSI. Rezultate. Rezultatele cercetării vor fi prezentate prin următoarele tipuri de interpre tare: calitativă și statistică, temporal individuală și de grup, comparativ – temporală, comparativ pe grup omogen și neomogen. Concluzii. a) Valorificarea valențelor sistemului fonetic pentru studiul RLS este o activitate indispensabilă, esențială, centrală și fundamentală pentru derularea ulterioară a procesului acțional în vederea formării competenței lingvistice și de comunicare. b) Un instrument esențial pen tru exersarea practică a competenței fonetico- fonologice îl constituie Agenda fonetică.
Introduction. The paper aims to reveal the functional and utilitarian valence of certain teaching tools related to the development of phonetic competence, within the praxeolog ical activities of differentiation and regressive influence. Re garding the aspect of differentiating the received phoneme and the pronunciation of the written grapheme, we encoun ter the generalizing concept of the “system of oppositions” in various languages. Moreover, the system of oppositions is a theoretical concept derived from praxeological activity, based on observation and identification of the level of difficulty in perceiving and producing a sound. The purpose of the paper lies in correlating the systems of oppositions specific to the intrinsic phonetic system of the studied language and compared to the native language, within the con ceptual-methodological architecture of the didactic model for developing phonetic-phonological competence reflected in the fundamental tool related to the Phonetic Agenda. Material and methods. Regarding educational resources, the Phonetic Agenda will be presented, incorporating an INNO VATIVE element of multiple connections. Initially, the emphasis will be placed on the model of the Italian researcher L. Calabro - MARSS, explaining the acronym and indicating the elements related to the educational resource. A similar activity is proposed by researchers M. Bâlici and N. Bâlici, who have described in multiple educational research studies the concept of the learning algorithm ACISSI. Results. The research results will be presented through the following types of interpretation: qualitative and statistical, temporal individual and group analysis, temporal comparative analysis, homogeneous and heterogeneous group comparative analysis. Conclusions. a) Harnessing the valences of the phonetic system for the study of RFL is an indispensable, essential, central, and fundamental activity for the sub sequent execution of the action process aimed at developing linguistic and communicative competence. b) An essential tool for practical exercise of phonetic-phonological competence is the Phonetic Agenda.
metadata.dc.relation.ispartof: Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences
URI: https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29878
ISSN: 2345-1467
Appears in Collections:Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MJHS_3_2024_A2_879.pdf215.52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback