USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/29880
Title: UTILIZAREA STRATEGIILOR DIDACTICE DE ACTIVARE ȘI NUANȚARE A VOCABULARULUI PENTRU ÎNSUȘIREA LIMBAJULUI MEDICAL ROMÂNESC
Other Titles: THE USE OF TEACHING STRATEGIES TO ACTIVATE AND SHARE THE VOCABULARY FOR THE ACQUISITION OF THE ROMANIAN MEDICAL LANGUAGE
Authors: Ina Driga
Keywords: vocabulary;Romanian language;medical professionals;didactic strategies;special ized language;didactic process
Issue Date: 2024
Publisher: Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova
Citation: Ina Driga. UTILIZAREA STRATEGIILOR DIDACTICE DE ACTIVARE ȘI NUANȚARE A VOCABULARULUI PENTRU ÎNSUȘIREA LIMBAJULUI MEDICAL ROMÂNESC = THE USE OF TEACHING STRATEGIES TO ACTIVATE AND SHARE THE VOCABULARY FOR THE ACQUISITION OF THE ROMANIAN MEDICAL LANGUAGE. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2024, vol. 11, Nr. 3, anexa 2, p. 881. ISSN 2345-1467.
Abstract: Introducere. Însușirea unei limbi începe de la studierea fondului ei lexical. Competența lexicală se referă la capacitatea unei persoane de a cunoaște și a stăpâni vocabularul unei limbi și de a-l folosi în situații determinate. Este import ant ca profesorul să analizeze vocabularul studenților, dar și nivelul competenței de comunicare a acestora, pentru ca să construiască un mod eficient de realizare a competenței de comunicare, aplicând cele mai variate strategii de lucru în cadrul orelor de limba română și terminologie medicală. Scopul lucrării. Scopul propus vizează învățarea unui limbaj de specialitate, în cazul nostru însușirea limbajului med ical, de către studenții străini în limba română, prin aplicări creatoare în conversații a unităților lingvistice studiate pe bază de lectură, dialoguri sau prin diverse tipuri de exerciții. Material și metode. Metodele de investigație utilizate sunt teoretice, praxiologice și experimentale: documentarea științifică, modelarea teoretică, analiza și sinteza, precum și observarea și descrierea. Rezultate. Rezultatele studiului constată că în limbă, cercetările au identificat două segmente: vocabularul fundamental și masa vocabularului. În consecință, activitatea desfășurată la orele de limba română și terminologie medicală se va orienta spre însușirea și utilizarea în comunicarea cuvintelor din vocabularul fundamental sau de bază și cel terminologic medical. Concluzii. Considerăm vocabularul drept coloana vertebrală a didacticii limbajelor de specialitate, în cazul nostru medical. Predarea vocabularului are un rol primordial în comparație cu celelalte aspecte didactice. Libertatea în folosirea limbii se va dezvolta totuși numai pe măsură ce studentul își dezvoltă un control al sistemului ca întreg.
Introduction. Learning a language starts with studying its lexical background. Lexical competence refers to a person’s ability to know and master the vocabulary of a language and to use it in specific situations. It is important for the teacher to analyze the vocabulary of the students, but also the level of their communication competence, in order to build an efficient way of achieving communication competence by applying the most varied work strategies in the Romanian language and medical terminology classes. Objective of the study. The proposed goal aims at the learning of a specialized language, in our medical case, by foreign students in Romanian through creative applications in conversations of linguistic units studied based on reading, dialogues or through various types of exercises. Material and methods. The investigation methods used are theoretical, praxeologi cal and experimental: scientific documentation, theoretical modeling, analysis and synthesis, as well as observation and description. Results. The results of the study find that in language, research has identified two segments: the fundamental vocabulary and the mass of the vocabulary. Consequently, the activity carried out in the Romanian language and medical terminology classes will be aimed at students acquiring and being able to use in communication the words from the fundamental or basic vocabulary and the medical terminology. Conclusions. We consider vocabulary as the backbone of specialized language teaching, in our medical case. Vocabulary teaching has a primary role compared to other didactic aspects. Freedom in the use of language, how ever, will develop only as the student develops a command of the system as a whole.
metadata.dc.relation.ispartof: Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences
URI: https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/inline-files/MJHS_11_3_2024_anexa2__site.pdf
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/29880
ISSN: 2345-1467
Appears in Collections:Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2024 Vol. 11, Issue 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MJHS_3_2024_A2_881.pdf213.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback