USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/14913
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDoronin, Natalia-
dc.date.accessioned2021-01-08T12:29:14Z-
dc.date.available2021-01-08T12:29:14Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://stiinta.usmf.md/sites/default/files/inline-files/Abstract%20Book.%20CULEGERE%20DE%20REZUMATE%20.pdf-
dc.identifier.urihttp://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/14913-
dc.description.abstractBackground. The pragmatic level of qualitative teaching process complexity and uniqueness goes from the constructionist epistemic model focused on knowledgeable subject, mental structures development through cognitive learning, reflective action, critical thinking to self-training and continuous selflearning. Objective of the study. To determine the role of the reflective teacher in the authentic and interactive dialogue in adult education, highlighting the purpose of university pedagogy to obtain academic performance results related to social standards and requirements. Material and Methods. The study was conducted on the basis of scientific documentation and theoretical generalization. The efforts made in the selection, critical analysis, formulation of conclusions and identification of outcomes through systematic activities directed towards the qualitative transformation, modeling and improvement of the student were applied in the investigative approach. Results. Heuristic method implementation stimulates intellectual activity, knowledge discovery due to the cooperation between the training actors. Bilateral didactic communication guided by the teacher through active-participatory methods, procedures and activities ensures the autonomy of students in learning that includes information transmission and acquisition. The continuous teacher-student interaction approach, in the qualitative instructive-educational process aims at the education focused on the student, theoretical thinking development through the use of cognitive resources, the adoption of concepts, contents that contribute to education evolution and epistemological progress. Conclusion. The interdependence of the educational binomial in interactive pedagogy highlights the role of the teacher in building reflective knowledge autonomously, responsibly and consciously depending on thepursued objectives, intended content and particularities of the students. Introducere. Complexitatea și unicitatea procesului didactic de calitate la nivel pragmatic pleacă de la modelul epistemic construcționist centrat pe subiectul cunoscător, dezvoltarea structurilor mentale prin învățare cognitivă, acțiune reflexivă și gândire critică spre autoformare și autoînvățare continuă. Scopul lucrării. A determina rolul profesorului reflexiv în dialogul autentic și interactiv în instruirea adulților, evidențiind scopul pedagogiei universitare de a obține rezultate academice de performanță raportate la standardele și cerințele sociale. Material și Metode. Studiul a fost efectuat în baza documentării științifice și generalizării teoretice. Eforturile depuse în selectarea, analiza critică, formularea concluziilor și identificarea finalităților prin activităţi sistematice direcţionate spre transformarea calitativă, modelarea şi perfecţionarea educatului au fost aplicate în demersul investigațional. Rezultate. Implementarea metodei euristice stimulează activitatea intelectuală, descoperirea cunoștințelor, datorită cooperării între actanții instruirii. Comunicarea didactică bilaterală ghidată de cadrul didactic prin metode, procedee și activități activ-participative asigură autonomia studenților în învățarea ce înglobează transmiterea și însușirea informației. Abordarea interacțiunii continue profesorstudent, în procesul instructiv-educativ de calitate vizează instruirea centrată pe educat, dezvoltarea gândirii teoretice prin utilizarea resurselor cognitive, adoptarea unor concepții, conținuturi ce contribuie la evoluția învățământului și progresul epistemologic. Concluzii. Interdependența binomului educațional în pedagogia interactivă evidențiază rolul cadrului didactic în construirea cunoașterii reflexive autonome, responsabile și conștiente în funcţie de obiectivele urmărite, conţinuturile vizate și particularităţile studenților.en_US
dc.publisherUniversitatea de Stat de Medicină şi Farmacie "Nicolae Testemiţanu" din Republica Moldovaen_US
dc.subjectteaching processen_US
dc.subjectinteractive pedagogyen_US
dc.subjectreflective teacheren_US
dc.titleThe role of reflective teacher in university pedagogyen_US
dc.title.alternativeRolul profesorului reflexiv în pedagogia universitarăen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:Congresul consacrat aniversării a 75-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu”, 21-23 octombrie 2020: Abstract book

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
739_ABSTRACT_BOOK_Culegere_de_rezumateABSTRACT_BOOK_Culegere_de_rezumate.pdf170.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback