USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/18172
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorLadner, Joël
dc.date.accessioned2021-10-16T16:07:19Z
dc.date.available2021-10-16T16:07:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn2587-3466
dc.identifier.issn2587-3458
dc.identifier.uriDOI: 10.38045/ohrm.2021.4.04
dc.identifier.urihttps://journal.ohrm.bba.md/index.php/journal-ohrm-bba-md/issue/view/15/16
dc.identifier.urihttp://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/18172
dc.description.abstractIntroduction. The interest in Global Health (HG) as an academic discipline has increased in the last decade. The Rouen School of Medicine is one of the first to offer a GH curriculum in France. The objective was to identify the characteristics and profile of students involved in a GH curriculum. Material and methods. In 2016 and 2017, a cross-sectional study was conducted, including enrolled in the GH course: 3rd and 4th year in medicine, midwifes studies and pharmacy. Based on self-questionnaire, data collected were motivations for health studies, investment in humanitarian associations, opinions about the GH topics. Results. A total of 422 students were included; 122 students attended to GH cursus (GH+) and 300 in control group (GH-). The students of the GH+ group were more likely to get involved in a humanitarian association (22.3% versus 6.7%, p<0.001) and to have already taken part in a humanitarian action (20.5% vs 9.3%, p=0.002). GH+ students were more likely to engage in professional practice abroad or in humanitarian medicine (67% versus 38%, p=0.001). Work in vulnerable populations, the impacts of climate change on health are frequent topics in GH+ group. Conclusions. Students enrolled in GH cursus presented a particular profile: predominantly female, open to The World, involved in caritative associations and aware of the importance of interculturality in the care relationship. Integrated training of future health workers is a promising avenue for a better management of effect of sanitary crisis (i.e. pandemic, climate change and health effects, etc.).en_US
dc.description.abstractIntroducere. Interesul pentru Sănătatea Globală (SG) ca disciplină academică a crescut în ultimul deceniu. Unitatea de Formare și de Cercetare din Rouen este una dintre primele care oferă în Franța un curriculum în SG. Obiectivul a fost de a identifica caracteristicile și profilul studenților implicați într-un curriculum în SG.Material și metode. În 2016 și 2017, a fost realizat un studiu transversal, pe studenții anului 3 și 4 de la Facultățile Medicină, Moașe și Farmacie, înscriși la cursul de SG. Rezultatele chestionării au servit drept bază pentru lansarea studiilor în sănătate, investiții în asociații umanitare, opinii despre subiectele SG.Rezultate. În studiu au fost incluși 422 de studenți; 122 au participat la cursul SG (SG+), iar 300 de studenți au intrat în grupul de control, neparticipând la cursul SG (SG-). Studenții grupului SG+ au fost mai predispuși să se implice într-o asociație umanitară (22,3% față de 6,7%, p<0,001) sau au luat deja parte la o acțiune umanitară (20,5% față de 9,3%, p=0,002). Studenții SG+ au fost mai predispuși să se angajeze în domeniul activității practice profesionale în străinătate sau în medicina umanitară (67% față de 38%, p=0,001). Munca în populații vulnerabile, impactul schimbărilor climatice asupra sănătății sunt subiecte frecvente în grupul SG+.Concluzii. Studenții înscriși la cursul SG au prezentat un profil special: predominant feminin, deschis către lume, implicați în asociații de caritate și conștienți de importanța interculturalității în relația de îngrijire. Pregătirea integrată a viitorilor lucrători din domeniul sănătății este o cale promițătoare pentru o mai bună gestionare a efectului crizei sanitare (de exemplu: pandemie, schimbări climatice și efecte asupra sănătății etc.).en_US
dc.language.isofren_US
dc.publisherAsociația de Biosiguranță și Biosecuritate din Republica Moldovaen_US
dc.relation.ispartofOne Health & Risk Managementen_US
dc.subjectglobal healthen_US
dc.subjectschool of medicineen_US
dc.subjecttrainingen_US
dc.subjectmultidisciplinaryen_US
dc.subjectpublic healthen_US
dc.subject.ddcCZU: [378.661+378.147:613](44)en_US
dc.titleFormation en Santé Mondiale chez les étudiants en médecine: expérience d’un enseignement multidisciplinaire a l’ufr santé de Rouen, Franceen_US
dc.title.alternativeGlobal Health education experience of a multidisciplinary curriculum at Rouen School of Medicine, Franceen_US
dc.title.alternativeInstruirea mediciniștilor în Sănătatea Globală: experiența învățământului multidisciplinar la Unitatea de Formare și de Cercetare în sănătate din Rouen, Franțaen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:One Health & Risk Management Vol. 2 No 4, 2021

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FORMATION_EN_SANTE_MONDIALE_CHEZ_LES_ETUDIANTS_EN_MEDECINE.pdf478.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback