USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/22116
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSpinei, Aurelia-
dc.contributor.authorDonica, Elena-
dc.contributor.authorCioclu, Aliona-
dc.contributor.authorCovali, Maria-
dc.contributor.authorPostu, Ludmila-
dc.date.accessioned2022-11-04T07:45:21Z-
dc.date.available2022-11-04T07:45:21Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citationSPINEI, Aurelia, DONICA, Elena, CIOCLU Aliona, et al. Starea igienei orale la copiii instituţionalizaţi. In: Medicina stomatologică. 2012, Nr. 3(24), pp. 94-97. ISSN 1857-1328.en_US
dc.identifier.issn1857-1328-
dc.identifier.urihttps://www.asrm.md/ro/arhiva/nr-3-24-2012-
dc.identifier.urihttp://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/22116-
dc.description.abstractRezumat. În articol sunt prezentate rezultatele evaluării stării igienei orale la 469 copii instituţionalizaţi. Acest studiu a inclus 248 copii instituţionalizaţi în şcoli auxiliare. Lotul martor a fost constituit din 221 copii sănătoşi. Metoda de lucru a inclus examinarea cavităţii orale şi introducerea datelor în fişa individuală de profilaxie. Starea igienei orale a fost estimată folosind Indicele de Igiena Orala OHI-S (G.Green, I.Vermillion, 1964) şi Indicele de Placă Aproximală după Lange, 1975 (API). Studiul a permis să constatăm la copiii instituţionalizaţi nivelul deficitar de igienă orală. Copiii cu retardare mintală moderată şi, în special cei cu retardare mintală severă au o capacitate limitată de a efectua independent periaj dentar şi au nevoie de ajutorul personalului pentru igienizarea cavităţii orale. Autorii concluzionează necesitatea instituirii unor programe preventive care vor contribui la reducerea indicatorilor de carie dentară. Ameliorarea asistenţei stomatologice copiilor în actualele condiţii ale Republicii Moldova trebuie concepută prin orientarea asistenţei stomatologice spre prevenirea principalelor afecţiuni stomatologice.en_US
dc.description.abstractSummary. This article presents the results of the evaluation of oral hygiene indicators in 469 institutionalized children. This study includes 248 children institutionalized in auxiliary schools. The control group was constituted of 221 healthy children. The working method included examination, and recording of data in individual prophylaxis sheets. Oral hygiene was assessed according to OHI-S index, G.Green, I.Vermillion, 1964, and the approximale plaque index by Lange, 1975 (API). Outcomes: the study found that institutionalized children have the poor oral hygiene. Conclusions.: children with moderate and particularly with severe mental retardation have limited ability to independently perform tooth brushing and need help from staff in cleaning the oral cavity. The authors conclude the need for preventive programs that will help reduce the presence of dental caries is obvious. Improvement of children’s dental care in the current circumstances of the Republic of Moldova should be designed so as to target the dental assistance to the prevention of major dental disorders.en_US
dc.language.isoroen_US
dc.publisherAsociaţia Stomatologilor din Republica Moldova, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemiţanu“en_US
dc.relation.ispartofMedicina Stomatologică: Al XVI-lea Congres Național cu participare Internațională al Asociației Stomatologilor din Republica Moldovaen_US
dc.subjectchildren with mental retardationen_US
dc.subjecttooth brushing techniqueen_US
dc.subjectoral hygieneen_US
dc.titleStarea igienei orale la copiii instituţionalizaţien_US
dc.title.alternativeOral hygiene in institutionalized childrenen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Medicina Stomatologică 2012/ Nr. 3(24)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Starea_igienei_orale_la_copiii_institutionalizati.pdf210.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback