USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/25294
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDubină, Ludmila-
dc.contributor.authorTimotin, Alina-
dc.date.accessioned2023-09-29T16:08:23Z-
dc.date.available2023-09-29T16:08:23Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.isbn978-9975-82-318-0-
dc.identifier.urihttp://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/25294-
dc.description.abstractScopul. Evaluarea factorilor ce contribuie la formarea imaginii medicului de familie, pentru elaborarea unor recomandări, care ar contribui la îmbunătățirea și sporirea recunoașterii medicului din asistența medicală primară în societate. Obiective. Analiza literaturii și a practicilor internaționale cu privire la formarea și promovarea imaginii medicului de familie în societate; identificarea factorilor ce contribuie la formarea reputației și autorității medicilor de familie în societate, în viziunea reprezentanților acestei profesii; evaluarea opiniei populației cu privire la imaginea medicului de familie; elaborarea unor recomandări, care ar contribui la îmbunătățirea și sporirea recunoașterii medicului din asistența medicală primară în societate. Materiale și metode. Tipul studiului: mixt. Componenta cantitativă – studiu transversal, descriptiv, selectiv, efectuat prin chestionarea a 590 de persoane adulte. Chestionarul a fost realizat în Google Forms, distribuit on line și pe suport de hârtie. Partea calitativă – organizarea a 5 focus-grupuri cu 43 de medici de familie din diferite regiuni geografice ale țării: nord, sud, centru, mun. Chișinău. Colectarea datelor a fost realizată în perioada decembrie 2021-februarie 2022. Metodele studiului: istorică, epidemiologică, sociologică, statistică și comparativă. Rezultate obținute. Rezultatele studiului arată că există o lipsă de respect a specialiștilor față de colegii din asistența medicală primară, iar unii medici de familie raportează comentarii negative, auzite încă la universitate despre medicina de familie. Majoritatea doctorilor au menționat că imaginea lor în societate suferă din cauza volumului foarte mare de lucru. Peste 90,0% din respondenți consideră că pentru o imagine pozitivă a medicilor de familie sunt foarte importante/importante următoarele caracteristici: profesionalism, amabilitate, politețe, respect, comunicare pe înțelesul pacienților, corectitudine, integritate, empatie și cultură. Referitor la detaliile imaginii externe, majoritatea medicilor au menționat că aspectul trebuie să fie îngrijit. În viziunea populației, cel mai important element în imaginea externă a medicului reprezintă igiena mâinilor (96,7%), urmat de conlucrarea cu alți specialiști (93,0%), vestimentația (80,4%) și limbajul non-verbal (77,0%). Majoritatea respondenților (93,4%) apreciază aspectul medicului de familie ca fiind foarte îngrijit/îngrijit. Respondenții din sate, înțeleg foarte bine/bine informațiile primite de la medicul de familie doar în 83,0% din cazuri, 11,3% – nu prea înțeleg și 5,7% – înțeleg foarte rău/puțin. Jumătate din medicii de familie consideră că, în perioada pandemiei COVID -19, imaginea lor a crescut, iar cealaltă jumătate – că a scăzut. În studiul populației, o treime din participanți cred că infecția Covid - 19 nu a influențat imaginea doctorului de familie (35,4%) și mai mult de jumătate (53,4%) – consideră că a crescut. La capitolul satisfacție, participanții sunt mai puțin satisfăcuți de timpul acordat de către medicul de familie (80,5%). Încrederea în medicul de familie este exprimată doar de 62,3% din respondenți. Imaginea medicului de familie este apreciată de respondenți ca foarte pozitivă/pozitivă (80,7%). 24 Concluzii. Studiul relevă că imaginea medicului de familie are de suferit, începând de pe băncile universității și continuă prin remarci negative venite de la specialiștii din domeniul medical, de la mediul politic și mass media. O bună parte din doctori consideră, că administrația nu face tot posibilul pentru a-i ajuta să-și promoveze o imagine pozitivă. Există carențe la capitolul încrederea în doctor și timpul acordat de către medicul de familie beneficiarilor. Pandemia COVID-19 a contribuit la creșterea rolului și imaginii medicului de familie.en_US
dc.language.isoroen_US
dc.publisherCEP Medicina, Şcoala de Management în Sănătate Publicăen_US
dc.relation.ispartofManagementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective: Culegere de rezumate științificeen_US
dc.subjectimaginea mediculuien_US
dc.subjectimagologiaen_US
dc.subjectsatisfacția paciențiloren_US
dc.subjectrelația medic-pacienten_US
dc.subjectbranding personalen_US
dc.subjectmarketing personalen_US
dc.titleImaginea medicului de familie în societateen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective 2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IMAGINEA_MEDICULUI_DE_FAMILIE_IN_SOCIETATE.pdf487.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback