USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/2632
Title: Modelul de interacţiune al domeniilor de sănătate şi educaţie în ocrotirea sănătăţii reproductive a tinerilor în procesul de pregătire a specialiștilor
Other Titles: Model of interaction of the healthcare and education sectors for the protection of reproductive health of youth in the process of training of specialists
Authors: Zarbailov, Natalia
Ceban, Oxana
Eţco, Ludmila
Ciocanu, Mihail
Eţco, Constantin
Keywords: s-system;management levels;interdepartmental cooperation;healthcare
Issue Date: 2017
Publisher: Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences
Citation: Modelul de interacţiune al domeniilor de sănătate şi educaţie în ocrotirea sănătăţii reproductive a tinerilor în procesul de pregătire a specialiștilor = Model of interaction of the healthcare and education sectors for the protection of reproductive health of youth in the process of training of specialists / Natalia Zarbailov et al // Revista de ştiinţe ale sănătăţii din Moldova = Moldovan journal of health sciences. - 2017. - Vol. 13(3). - P. 86-97. - Bibliogr.: p. 97.
Abstract: Rezumat Introducere. Actualitatea soluționării problemei sănătății reproductive a tineretului este determinată de criza demografică actuală din Europa de Est și urmările ei negative asupra ocrotirii sănătății publice. Autorii consideră că imperfecțiunea sistemului de administrare a ocrotirii sănătății reproductive rămâne o problemă nerezolvată în unele regiuni. Complexitatea rezolvării problemelor convențiilor internaționale este determinată de resurse financiare și umane limitate, precum și de durata redusă de timp, avut la dispoziție. Studiul de față a fost conceput pentru raționamentul științific și dezvoltarea unui model de interacțiune al domeniilor de sănătate și educație în ocrotirea sănătății reproductive a tinerilor în procesul de pregătire a specialiștilor în domeniul educației profesionale medii. Material și metode. A fost aplicat conceptul modelului Ssistem și a schemei nivelurilor de conducere pentru a analiza sistemul de protecție a sănătății reproductive a adolescenților și a tinerilor. Prin analogie, a fost elaborat un model de interacțiune a domeniilor de sănătate și educație în ocrotirea sănătății reproductive a tinerilor în procesul de pregătire a specialiștilor. Rezultate. Aplicând analiza de sistem și teoria nivelurilor de conducere, a fost analizată funcționalitatea sistemului de ocrotire a sănătății reproductive. Pe exemplul unei regiuni concrete, s-a relevat absența elementelor-cheie ale sistemului ocrotirii sănătății reproductive a tinerilor în ceea ce privește nivelurile de conducere. Aceste elemente cheie includ: (1) strategia în domeniul sănătății reproducerii, care ar reflecta o atitudine proactivă și ar facilita colaborarea interdisciplinară pentru informare și educare privind sănătatea reproductivă a tinerilor; (2) instrumente pentru punerea în aplicare a intervențiilor în domeniul sănătății reproductive, inclusiv, disponibilitatea și achiziționarea de produse contraceptive; (3) instrumente de monitorizare și colectare a opiniilor tinerilor pentru a evalua eficacitatea intervențiilor. Disfuncțiile identificate au servit drept premise pentru elaborarea unui model de interacțiune a domeniilor de sănătate și educație în ocrotirea sănătății reproductive a tinerilor. Pentru aplicarea modelului propus, au fost elaborate instrumente care permit interacţiunea intersectorială la nivelul instituțiilor de învățământ mediu profesional. Concluzii. Aplicarea modelului S-sistem și teoriei nivelurilor de conducere a permis elaborarea unui model de interacțiune a domeniilor de sănătate și educație în ocrotirea sănătății reproductive a tinerilor la etapa de pregătire a specialiștilor de nivel mediu. Modelul dat poate servi drept un mecanism temporar pentru luarea deciziilor de management, într-un anumit context, cu impact potențial asupra ocrotirii sănătății publice. Fiabilitatea modelului propus este de a obține efectul dorit, cu costuri minime și cu utilizarea deplină a resurselor de personal existente.
Abstract Introduction. The urgency of solving the problem of protecting reproductive health of young people is determined by the current demographic crisis in the Eastern European region and adverse consequences for public health. The complexity of the solution of the tasks, set by international conventions, is determined by limited financial and human resources, as well as a tight time frames. The search for gaps in the management of reproductive healthcare and the mechanisms for their elimination or compensation, seems to the authors to be an unsolved problem in some areas of the region. The present study was planned for scientific argumentation and the development of a model for interaction between the health and education sectors in the area of protection the reproductive health of youth in the training of specialists in the field of secondary vocational education. Material and methods. We examined the possibility of applying the S-system model and the management level schemes for analyzing security system of the reproductive health of adolescents and young people. Similarly, was developed a model for the interdisciplinary interaction, between the health and reproductive health education sectors at the training stage and was proposed tools for its implementation. Results. Using the system analysis and the scheme of management levels, was analyzed the functionality of the reproductive health protection system. Using the example of a particular region, from the point of view of management levels, was revealed the lack of key elements of the reproductive health system for young people. These key elements includes: (1) the Reproductive Health Strategy, which would reflect preventive orientation and provide interdisciplinary interaction for sustainable information and education on reproductive health of young issues (2); tools for implementing interventions in the area of reproductive health, including access and purchase of contraceptive products (3); tools for monitoring and collecting feedback from young people to assess the effectiveness of interventions. Identified “diseases of the system” served as prerequisites for developing a model of interaction, between the health and education sectors on reproductive health of young people issues. As a place of application of interdepartmental interaction, is considered the process of training specialists. To implement the proposed model, was developed tools for the achievement of interdepartmental interaction at the level of professional secondary schools. Conclusions. The application of the S-system model and the management level scheme, made it possible to develop a model of interdepartmental interaction of healthcare and education in the field of reproductive health of young people, at the stage of training middle-level specialists, which can serve as a temporary mechanism for making management decisions, in a certain context with potentially impressive impact on public health. The reliability of the proposed model is to achieve the desired effect, with minimum costs and with the full use of existing human resources.
URI: https://stiinta.usmf.md/sites/default/files/2018-09/MJHS%20nr.3_2017.pdf
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/2632
ISSN: 2345-1467
Appears in Collections:Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2017 nr. 13(3)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback