DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Topada, Aculina | |
dc.contributor.author | Nădăşan, Valentin | |
dc.contributor.author | Abram, Zoltan | |
dc.date.accessioned | 2021-01-04T12:20:40Z | |
dc.date.available | 2021-01-04T12:20:40Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | TOPADA, Aculina, NĂDĂŞAN, Valentin, ABRAM, Zoltan. Prevalence of pro and anti-smoking messages found by pupils from the Republic of Moldova = Prevalenţa mesajelor pro şi antifumat întâlnite de către elevii din Republica Moldova. In: Congresul consacrat aniversării a 75-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu”, 21-23 octombrie 2020: Abstract book. Chișinău: [s. n.], 2020, p. 149. | en_US |
dc.identifier.uri | https://stiinta.usmf.md/sites/default/files/inline-files/Abstract%20Book.%20CULEGERE%20DE%20REZUMATE%20.pdf | |
dc.identifier.uri | http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/14481 | |
dc.description | Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș, Târgu Mureş, România, Congresul consacrat aniversării a 75-a de la fondarea Universității de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu” din Republica Moldova, Ziua internațională a științei pentru pace și dezvoltare | en_US |
dc.description.abstract | Background. Advertising and media campaigns through television, radio, the Internet, street signs and
the print media are used both to promote tobacco products and to prevent and stop smoking. Objective
of the study. The aim of the study was to assess the prevalence of pro and anti smoking messages among
9th grade pupils from Chisinau municipality. Material and Methods. The study population consisted
of the 9th grade pupils from 132 schools located in Chisinau, Republic of Moldova. The study sample
included 24 randomly selected schools (7 gymnasiums and 17 high-schools). Data were collected using
a self-completed questionnaire, once in October-December 2015 (365 respondents) and again in
February-April 2018 (819 respondents). Results. The highest prevalence of pro-smoking messages seen
in the last 30 days by pupils surveyed was on the Internet (28.8% in 2015 and 28.3% in 2018). Prosmoking messages were heard / seen by radio or television by 18.2% in 2015 and 19.7% in 2018
(p>0.05). Anti-smoking messages increased significantly from 2015 to 2018 (p <0.001), in commercial
spaces, supermarket from 35.1% in 2015 to 59.9% in 2018. At the cinema smoked 11.7% in 2015 and
36.5% of pupils in 2018, in magazines and newspapers the share increased from 19.3% of pupils (2015)
to 37.6% of pupils (2018). The frequency of e-cigarette promotion messages increased significantly by
31.0% in 2015 and 65.8% in 2018 (p<0,001). Conclusion. The study has shown a significant increase
of the anti-smoking messages in commercial and public spaces and promotion messages of electronic
cigarettes among 9th grade pupils in Chisinau from 2015 to 2018. Introducere. Publicitatea şi campaniile media prin intermediul televiziunii, radioului, internetului,
panourilor stradale şi presei tipărite sunt utilizate atât cu scopul promovării produselor din tutun, cât şi
a campaniilor de prevenire şi stopare a fumatului. Scopul lucrării. Scopul studiului a fost evaluarea
prevalenței mesajelor pro și anti fumat în rândul elevilor de clasa a IX-a din municipiul
Chișinău. Material și Metode. Populația studiată a fost formată din elevi de clasa a IX-a din 132 de
școli situate în Chișinău, Republica Moldova. Eşantionul de studiu a inclus 24 de școli selectate aleatoriu
(7 gimnazii și 17 licee). Datele au fost colectate folosind un chestionar completat, o dată în octombriedecembrie 2015 (365 de respondenți) și din nou în februarie-aprilie 2018 (819
respondenți). Rezultate. Prevalenţa cea mai mare a mesajelor pro-fumat văzute în ultimele 30 de zile
de elevii chestionaţi a fost pe internet (28,8% în 2015 şi 28,3% în 2018). Prin radio sau televiziune au
fost auzite/ văzute mesaje pro-fumat de către 18,2% în 2015 şi 19,7% în 2018. Mesajele antifumat au
crescut semnificativ din 2015 până în 2018 (p<0,001), în spaţii comerciale, supermarket de la 35,1% în
2015 la 59,9% în 2018. La cinema au văzut mesaje antifumat 11,7% în 2015 şi 36,5% elevi în 2018, în
reviste şi ziare ponderea a crescut de la 19,3% elevi (2015) la 37,6% elevi (2018). A crescut semnificativ
frecvenţa mesajelor de promovare a ţigărilor electronice 31,0% în 2015 şi 65,8% în 2018
(p<0,001). Concluzii. Studiul a arătat o creștere semnificativă a mesajelor antifumat în spațiile
comerciale și publice și a mesajelor de promovare a țigărilor electronice în rândul elevilor de clasa a IXa din Chișinău din 2015 până în 2018. | en_US |
dc.publisher | Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie "Nicolae Testemiţanu" din Republica Moldova | en_US |
dc.subject | e-cigarettes | en_US |
dc.subject | pupils | en_US |
dc.subject | smoking | en_US |
dc.subject | anti-smoking messages | en_US |
dc.subject | Chisinau | en_US |
dc.title | Prevalence of pro and anti-smoking messages found by pupils from the Republic of Moldova | en_US |
dc.title.alternative | Prevalenţa mesajelor pro şi antifumat întâlnite de către elevii din Republica Moldova | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | Congresul consacrat aniversării a 75-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu”, 21-23 octombrie 2020: Abstract book
|