USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/1481
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorEfros, Viorica
dc.contributor.authorNemerenco, Ala
dc.date.accessioned2019-06-11T14:02:08Z
dc.date.available2019-06-11T14:02:08Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationEFROS, Viorica; NEMERENCO, Ala. Evaluarea capacităţii de răspuns în caz de urgenţe medicale în gimnaziile și liceele din Republica Moldova. In: Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină. 2017, nr. 3(73), pp. 185-186. ISSN 1729-8687.en_US
dc.identifier.issn1729-8687
dc.identifier.urihttp://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/1481
dc.identifier.urihttp://revistaspemm.md/wp-content/uploads/2019/04/cm3_73_2017cg-2.pdf
dc.descriptionȘcoala de Management în Sănătate Publică a USMF Nicolae Testemițanuen_US
dc.description.abstractIntroducere În fiecare an, în SUA, circa 3.7 milioane de copii suferă un traumatism grav în timp ce se află la școală, aceasta rezultând într-o valoare estimată de aproximativ 3.2 miliarde de dolari SUA cheltuieli medicale [1]. Tot în SUA, principala cauză de deces în rândul tinerilor de vârstă școlară sunt traumatismele, dintre care 10-25% de leziuni apar în timpul petrecut în cadrul școlii [2]. Studii despre situația la acest capitol în Republica Moldova nu există, astfel, a fost considerată oportună realizarea unei astfel de cercetări. Scopul cercetării a fost evaluarea capacității de răspuns, în caz de urgențe medicale, a instituțiilor de învățământ gimnazial și liceal, pentru dezvoltarea unui plan de intervenții în caz de riscuri. Material și metode A fost realizat un studiu descriptiv selectiv, în care unitatea de cercetare au constituit-o 850 de profesori și 170 de cadre medicale ce activează în gimnazii și licee din Republica Moldova. Metoda de acumulare a datelor a fost aplicarea unui chestionar compus din 19 întrebări, pentru fiecare categorie de respondenți separat. Rezultate obținute Din numărul total de profesori chestionați, 65% au relatat că s-au confruntat cu urgențe medicale pediatrice în timpul orelor de muncă, din care cele mai frecvent raportate au fost: traumatismele – 45%, dispneea – 17%, convulsiile – 15% și alte urgențe medicale – 23%. Circa o treime din respondenți au afirmat lipsa unui Plan-răspuns de management al urgențelor medicale în instituția în care activează, 41% au mărturisit că nu cunosc nimic despre existența acestuia și doar 27% din respondenți au confirmat existența unui asemenea plan. În circa jumătate de cazuri a fost confirmată existența unei persoane responsabile pentru urgențele medicale în instituția de învățământ, în 19% cazuri nu se cunoaște despre așa ceva, iar în 24% cazuri a fost relatată lipsa nominalizării ei în instituție. Doar 57% din cadrele profesoral-didactice chestionate au confirmat că au beneficiat de instruire în acordarea primului ajutor medical. Chestionarea asistentelor medicale a constatat că 95% din ele s-au întâlnit cu urgențe medicale pediatrice în activitatea zilnică. 90% au confirmat existența în instituție a unei truse de prim ajutor, dar bronhodilatator inhalator se regăsește doar în 28% din seturi, guler cervical – în 18%; de atelă pentru imobilizarea fracturilor dispun doar 22,0% din instituțiile de învățământ chestionate. Concluzii Deși urgențele medicale în timpul orelor de studii se întâlnesc destul de frecvent, cadrele profesoral-didactic din gimnaziile și liceele din Republica Moldova prezintă un deficit de instruire în acordarea primului ajutor medical, ce se explică prin insuficiența instruirii formale. Un alt impediment serios depistat în acordarea primului ajutor medical este lipsa unui Plan-răspuns de management al urgențelor medicale, dar și a echipamentelor de urgență.
dc.language.isoroen_US
dc.publisherAsociația Obștească "Economie, Management și Psihologie în Medicină" din Republica Moldovaen_US
dc.relation.ispartofSănătate Publică, Economie şi Management în Medicină: Al III-lea Congres al medicilor interniști din Republica Moldova cu participare internațională 24–25 octombrie 2017 Chișinău, Republica Moldova
dc.subject.ddcCZU 614.88:373.5(478)
dc.subject.meshPrimary Health Care--organization & administrationen_US
dc.subject.meshSchool Health Servicesen_US
dc.subject.meshSchool Nursingen_US
dc.subject.meshEmergency Medical Servicesen_US
dc.subject.meshMoldovaen_US
dc.titleEvaluarea capacităţii de răspuns în caz de urgenţe medicale în gimnaziile și liceele din Republica Moldovaen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină Nr. 3 (73) / 2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
EVALUAREA_CAPACITATII_DE_RASPUNS.pdf105.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback