USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/16309
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTodoran, Nicoleta
dc.contributor.authorCiurba, Adriana
dc.contributor.authorRusu, Aura
dc.contributor.authorAntonoaea, Paula
dc.contributor.authorRédai, Emöke
dc.contributor.authorGuranda, Diana
dc.date.accessioned2021-03-25T11:06:21Z
dc.date.available2021-03-25T11:06:21Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationTODORAN, Nicoleta, CIURBA, Adriana, RUSU, Aura et al. Principii pentru recomandarea şi consilierea utilizării cosmeticelor. In: Revista Farmaceutică a Moldovei. 2014, nr. 3-4, p. 26. ISSN 1812-5077en_US
dc.identifier.issn1812-5077
dc.identifier.urihttp://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/16309
dc.descriptionUMF Tîrgu Mureş, Facultatea de Farmacie, Tîrgu Mureş, România, IP USMF „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldovaen_US
dc.description.abstractObiectivul studiului: Argumentarea necesităţii de elaborare şi publicare a unui compendiu care să ghideze farmacistul pentru realizarea consilierii profesioniste în activităţile de recomandare şi eliberare a produselor cosmetice. Iniţierea unei colaborări în acest sens între disciplinele de specialitate a Facultăţilor de Farmacie: din Tîrgu Mureş – România şi respectiv din Chişinău – Republica Moldova. Material şi metode: Studiu bibliografic. Rezultate: Atât în România cât şi în spaţiul Uniunii Europene, produsul cosmetic este delimitat legislativ de medicamente şi de alte produse pentru sănătate, fiind constituit din: „orice substanţă sau preparat care urmează să fie pus în contact cu diverse părţi externe ale corpului, cu scopul exclusiv sau principal de a le curăţa, a le parfuma, a le modifica aspectul, a le corecta mirosurile corporale, a le proteja ori a le menţine în bună stare”. Luând în considerare toate criteriile care le particularizează, legea referitoare la produsele cosmetice defineşte 20 de categorii. Având în vedere utilizarea unor categorii de cosmetice ca bunuri de larg consum, legislaţia europeană este în permanenţă armonizată cu tendinţele pieţei cosmeticelor, având ca obiective principale: asigurarea siguranţei consumatorilor, protecţia mediului şi înlocuirea studiilor pe animale cu metode in vitro. Eliberarea produselor cosmetice din farmacie implică cunoaşterea unor criterii fundamentale de diferenţiere şi de recomandare a acestora astfel încât să se realizeze şi o consiliere fundamentată pe principii ştiinţifice, nu numai intuitive. Astfel, în practica farmaceutică este necesară cunoaşterea şi aplicarea următoarelor criterii: a) Tipurile de produse cosmetice în funcţie de scopul utilizării (se diferenţiază: produse pentru igienă şi protecţie, produse de înfrumuseţare şi respectiv produse pentru îngrijire şi întreţienere); b)Regiunea corpului pe care se aplică produsele (se diferenţiază: produse pentru regiunea cutanată, produse pentru păr şi pielea capului, produse pentru unghii şi respectiv produse pentru mucoase); c) Particularităţile anatomo-fiziologice (se diferenţiază produse destinate pentru: femei, gravide, nou-născuţi, copii, bărbaţi); d) Starea regiunii corpului pe care urmează să fie aplicat produsul (se diferenţiază: produse de întreţinere – pentru regiuni cu activitate fiziologică normală şi produse reparatorii – pentru regiuni deteriorate sub acţiunea factorilor exogeni sau endogeni); e) Particularităţile tipului de ten (se diferenţiază: produse pentru ten normal, ten alipic, ten deshidratat, ten mixt, tenuri sensibile; tenurile cu particularităţi, cum sunt cele sensibile sau tenul îmbătrânit prematur, necesită produse cu efecte protective şi reparatorii); f) Selectarea formei produsului cosmetic în funcţie de tipul tenului, în corelaţie cu acţiunea excipienţilor asupra regiunii sistemului intertegumentar pe care se aplică, proprietăţile fizico-chimice ale ingredientelor active din produs şi nivelul de penetraţie necesar pentru exercitarea acţiunii (numărul ingredientelor care se asociază depinde atât de nivelul penetraţiei, cât şi de complexitatea efectelor dorite). Concluzii: Diferenţierea produselor cosmetice şi recomandarea acestora la eliberarea din farmacie necesită utilizarea unor cunoştinţe şi aplicarea unor principii bine argumentate ştiinţific. Numai în acest mod poate fi fundamentată consilierea realistă, la nivel profesional corespunzător aşteptărilor solicitanţilor şi utilizatorilor de produse cosmetice.en_US
dc.language.isoroen_US
dc.publisherAsociația Farmaciștilor din Republica Moldovaen_US
dc.relation.ispartofRevista Farmaceutică a Moldovei: Conferința științifică consacrată jubileului de 50 de ani de la fondarea Facultății de Farmacie a IP USMF „Nicolae Testemițanu” și 80 de ani de la nașterea Patriarhului farmaciei moldave Vasile Procopișin, 31 octombrie 2014, Chișinău, Republica Moldovaen_US
dc.titlePrincipii pentru recomandarea şi consilierea utilizării cosmeticeloren_US
dc.title.alternativeBasic principles for recommending and advising the use of cosmeticsen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:Revista Farmaceutică a Moldovei Nr. 3-4, 2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Todoran_Ciurba_PRINCIPII_PENTRU_RECOMANDAREA_SI_CONSILIEREA_p.26.pdf99.27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback