USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/16593
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorArcan, Natalia-
dc.date.accessioned2021-04-08T07:43:44Z-
dc.date.available2021-04-08T07:43:44Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationARCAN, Natalia. Managementul conflictelor în întreprinderile farmaceutice = Conflict management in pharmaceutical companies. In: Revista Farmaceutică a Moldovei. 2017, nr. 1-2, p. 63. ISSN 1812-5077.en_US
dc.identifier.issn1812-5077-
dc.identifier.urihttp://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/16593-
dc.descriptionCatedra de farmacie socială "Vasile Procopişin”, Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldovaen_US
dc.description.abstractIntroducere. Gestionarea conflictelor în cadrul grupelor de persoane este un element esenţial în crearea şi menţinerea activităţii de înaltă performanţă a întreprinderilor. Managementul eficient al conflictelor creează noi oportunităţi pentru membrii echipei de a se înţelege reciproc, fapt ce facilitează dezvoltarea atât personală cât şi profesională. Scopul lucrării. Evaluarea tipurilor de conflicte ce pot fi depistate în cadrul întreprinderilor farmaceutice (ÎF), clasificarea lor şi oferirea unui ghid de conduită pentru conducătorii de farmacii în gestionarea conflictelor la locul de muncă. Rezultate. Conflictul este o stare tensională, de neînţelegere, care apare atunci când două sau mai multe părţi trebuie să intre în interacţiune pentru a îndeplini o sarcină, a lua o decizie sau a soluţiona o problema, interesele părţilor sunt diferite, acţiunea unei părţi determina reacţia negativa la cealaltă şi părţile se critica reciproc când nu pot soluţiona ceva. Există 3 categorii majore de conflict: relaţionale, de sarcini şi de proces. Rezolvarea conflictelor depinde în mare măsură de conştientizarea lor şi necesită o abordare unică şi individualizată, iar strategia utilizată poate fi de multe ori în funcţie de contextul situaţional şi personalitatea angajatului sau managerului. Abordarea ordonată şi sistematică a situaţiilor conflictuale este o necesitate cu atât mai mult cu cât nevoile şi temerile care determină aceste situaţii nu simt conştientizate de toţi cei implicaţi. Concluzii. Pentru a atinge obiectivele şi scopurile dorite fiecare farmacist trebuie sa cunoască şi să poată soluţiona conflictele de orice natură, grad şi domeniu. Liderii ÎF se pot angaja în soluţionarea conflictelor cu angajaţii lor şi liderii externi, pentru asigurarea rezultatelor pozitive.en_US
dc.description.abstractIntroduction. Managing conflicts among a group of people is a key element in creating and maintaining high performance activities of enterprise. Effective conflicts management creates new opportunities for team members to understand each other, which facilitates both personal and professional development. The aim of the study. Assessment of types of conflicts that can be identified in the pharmaceutical enterprises (PE), their classification and providing guidance on behavior to pharmacy managers in conflict management at the workplace. Results. Conflict is a tense situation of misunderstanding that occurs when two or more parts should enter into interaction to perform a task, make a decision or solve a problem, the parties interests are different, when the action of one side determines the negative reaction of the second side, and both parties criticize each other when they could not solve something. There are three overarching categories of conflict: relationship, task and process. Conflict resolution largely depends on their awareness and requires a unique and individualized approach, and the used strategy can often be based on the situation context and the identity of the employee or manager. Orderly and systematic approach to conflict situations is a prerequisite, especially since needs and fears determining these situations are not acknowledged by each person involved in conflict situation. Conclusions. To achieve the desired objectives and goals, each pharmacist should know and be able to resolve conflicts of any nature, rank and field. The leaders of pharmaceutical companies may be committed in conflict resolution with their employees and external leaders in order to ensure positive results.en_US
dc.publisherAsociația Farmaciștilor din Republica Moldovaen_US
dc.relation.ispartofRevista Farmaceutică a Moldovei: The First Congress of Pharmaceutical Students Association from Republic of Moldova dedicated to the Year Nicolae Testemitanu "Innovation and creativity in pharmaceutical practice and research”, May 4-7, 2017, Chisinau, Republic of Moldovaen_US
dc.subjectconflict managementen_US
dc.titleManagementul conflictelor în întreprinderile farmaceuticeen_US
dc.title.alternativeConflict management in pharmaceutical companiesen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Revista Farmaceutică a Moldovei Nr. 1-2, 2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MANAGEMENTUL_CONFLICTELOR_IN.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback