DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Marinescu, Valentina | |
dc.contributor.author | Rodideal, Anda Anca | |
dc.date.accessioned | 2021-10-16T17:02:41Z | |
dc.date.available | 2021-10-16T17:02:41Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.issn | 2587-3466 | |
dc.identifier.issn | 2587-3458 | |
dc.identifier.uri | https://journal.ohrm.bba.md/index.php/journal-ohrm-bba-md/issue/view/15/16 | |
dc.identifier.uri | DOI: 10.38045/ohrm.2021.4.11 | |
dc.identifier.uri | http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/18179 | |
dc.description.abstract | Introduction. The unexpected situations (lockdown, online school, social distancing) introduced from March 2020 to stop the spread of COVID-19 in most countries worldwide, have
affected every citizen. Currently, after more than a year and a half, one of the most affected
categories are the children. There is growing concern among researchers about the pandemic impact on the physical, mental development and health of children.
Material and methods. A quantitative research was conducted among parents and their
children from a gymnasium school in Bucharest regarding the way they perceive how the
pandemic restrictions changed their habits. The research methods used were online, using
questionnaires created and applied through Google forms. No sample methods could be applied and about 40% of them responded in pairs parent-child.
Results. The results showed that the impact of online schooling is not only about the learning effectiveness, but mostly related to the health and development of children who are at
risk from the increased time spent on the Internet. Health issues like sedentary lifestyle, obesity, vision and posture impairment, spine problems have increased, being doubled by psychical and mental disorders: stress, isolation, anxiety, depression, lack of attention and concentration, as well as an increase in the number of children exposed to cyberbullying and
other online risks.
Conclusions. The study analysis showed that there are differences between parents and children's perceptions of the collateral side effects of the pandemic both on physical and mental
health of children. | en_US |
dc.description.abstract | Introducere. Situațiile neașteptate (carantină, școală online, distanțare socială) impuse
pentru a opri răspândirea COVID-19 începând cu martie 2020 în majoritatea țărilor din întreaga lume au avut efecte pentru fiecare cetățean. Una dintre categoriile cele mai afectate
de aceste schimbări sunt copiii. Îngrijorările cu privire la modul în care sunt afectate dezvoltarea fizică și psihică și sănătatea copiilor sunt în creștere în mediul academic.
Material și metode. Am realizat o cercetare cantitativă cu părinții și copiii lor de la o școala
gimnazială din București cu privire la modul în care restricțiile pandemice au dus la schimbarea obiceiurilor. Metodele de cercetare au fost online, folosind chestionare aplicate prin
intermediul formularelor Google. Nu s-au putut aplica metode de eșantionare și 40% dintre
ei au răspuns în pereche (părinte-copil).
Rezultate. Rezultatele au arătat că efectele școlii online nu se referă doar la eficiența
învățării, sănătatea și dezvoltarea copiilor fiind expuse riscului datorită creșterii timpului
petrecut cu folosirea internetului. A crescut incidența problemelor precum sedentarismul,
obezitatea, vederea sau postura și problemele coloanei vertebrale, ele fiind dublate de probleme psihice și mentale: stres, izolare, anxietate, depresie, lipsa de atenție și concentrare și
de creșterea numărului de copii expuși la cyberbullying și alte riscuri online.
Concluzii. Analiza a arătat că există diferențe între percepțiile părinților și ale copiilor cu
privire la efectele colaterale ale pandemiei, atât la nivel fizic, cât și psihic, mental pentru
copii. | en_US |
dc.language.iso | ro | en_US |
dc.publisher | Asociația de Biosiguranță și Biosecuritate din Republica Moldova | en_US |
dc.relation.ispartof | One Health & Risk Management | en_US |
dc.subject | COVID-19 pandemic restrictions | en_US |
dc.subject | online school | en_US |
dc.subject | children physical and psychical/mental health | en_US |
dc.subject.ddc | CZU: [616.98:578.834.1]-053.2 | en_US |
dc.title | Aspecte legate de efectele pandemiei de COVID-19 asupra sănătății copiilor | en_US |
dc.title.alternative | Concerns on impact of COVID-19 pandemic on child health | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | One Health & Risk Management Vol. 2 No 4, 2021
|