DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Zarbailov, Natalia | - |
dc.date.accessioned | 2021-11-30T12:12:05Z | - |
dc.date.available | 2021-11-30T12:12:05Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | ZARBAILOV, Natalia. Reflection of interventions for the development of family medicine in the regulatory acts of the Republic of Moldova = Reflectarea intervențiilor pentru dezvoltarea medicinii de familie în actele normative din Republica Moldova. In: Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 20-22 octombrie 2021: abstract book. Chișinău: [s. n.], 2021, p. 59. ISBN 978-9975-82-223-7. | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-9975-82-223-7 | - |
dc.identifier.uri | https://conferinta.usmf.md/wp-content/uploads/ABSTRACT-BOOK-Culegere-de-rezumate_21_10.pdf | - |
dc.identifier.uri | http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/18878 | - |
dc.description | Department of Family Medicine, Nicolae Testemitanu SUMPh | en_US |
dc.description.abstract | Background. Since 1978, many published international documents support the responsibility of
Governments to reform health systems. The Government of the Republic of Moldova (Moldova) has
declared its commitment to the implementation of family medicine in order to maintain the health of the
population. Objective of the study. Identification of normative acts issued by the Ministry of Health
(MoH) on primary health care to reflect interventions at the level of health policies in order to implement
family medicine in the Republic of Moldova. Material and Methods. The study covered the period
1998-2017. The MoH orders on the functioning of primary health care were selected on the official
website of the Ministry of Health, Labor and Social Protection. Other relevant sources were used to
complete the study. The selected documents were classified into six categories at the proposal of the
author. Descriptive analysis was applied. Results. The total number of selected Orders (90) were
classified according to the area of intervention as follows: Political approval of primary care reforms
(14); Ensuring the provision of services in collaboration with the National Health Insurance Company
(26); Provision of primary medical services (14); Organization and functionality of primary care
facilities (12); Information system and administrative work (11); Training of medical staff (13). 23
essential interventions for the development of family medicine were identified, among which 6
regarding the organization and functionality of primary health care facilities, 5 for the training of medical
staff, etc. Conclusion. The steps taken for the implementation of Family Medicine in the Republic of
Moldova (1993-2016) confirm the complexity and continuity of this process, but there are no clear
indications on a systemic approach in developing normative documents to the areas considered essential
for intervention. | en_US |
dc.description.abstract | Introducere. Din 1978, multe documente internaționale publicate susțin responsabilitatea Guvernelor
privind reformarea sistemelor de sănătate. Guvernul Republicii Moldova (RM) a declarat angajamentul
pentru implementarea medicinii de familie, cu scop de menținere a sănătății populației. Scopul lucrării.
Identificarea actelor normative emise de Ministerul Sănătăţii (MS), privind asistența medicală primară,
pentru a reflecta intervențiile la nivel de politici în sănătate, cu scop de implementare a medicinii de
familie în RM. Material și Metode. Studiul a cuprins perioada anilor 1998-2017. Ordinile MS, privind
funcționarea asistenței medicale primare, au fost preluate de pe site-ul oficial. Alte surse relevante au
fost utilizate pentru completarea studiului. Documentele selectate au fost clasificate în șase categorii, la
propunerea autorului. A fost aplicată analiza descriptivă. Rezultate. Numărul total de ordine selectate
(90) au fost clasificate conform ariei de intervenție, după cum urmează: Aprobarea politică a reformelor
asistenței medicale primare (14); Asigurarea prestării serviciilor în colaborare cu CNAM (26); Prestarea
serviciilor medicale primare (14); Organizarea şi funcţionalitatea facilităţilor de asistenţă medicală
primară (12); Sistemul informațional și lucru administrativ (11); Capacitarea cadrelor medicale (13). Au
fost identificate 23 intervenții esențiale, pentru dezvoltarea medicinii de familie, dintre care: 6 cu privire
la organizarea şi funcţionalitatea facilităţilor de asistenţă medicală primară, 5 pentru capacitarea cadrelor
medicale, etc. Concluzii. Pașii pentru implementarea Medicinii de familie în RM (1993-2016) confirmă
complexitatea și continuitatea acestui proces, însă nu există indicații clare privind o abordare sistemică
în elaborarea documentelor normative, conform ariilor considerate esențiale pentru intervenție. | en_US |
dc.publisher | Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie "Nicolae Testemiţanu" din Republica Moldova | en_US |
dc.relation.ispartof | Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 20-22 octombrie 2021 | en_US |
dc.subject | family medicine | en_US |
dc.subject | normative acts | en_US |
dc.subject | Republic of Moldova | en_US |
dc.title | Reflection of interventions for the development of family medicine in the regulatory acts of the Republic of Moldova | en_US |
dc.title.alternative | Reflectarea intervențiilor pentru dezvoltarea medicinii de familie în actele normative din Republica Moldova | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 20-22 octombrie 2021: Abstract book
|