DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Cociu, Svetlana | - |
dc.contributor.author | Apostol, Pavel | - |
dc.date.accessioned | 2021-11-30T13:36:55Z | - |
dc.date.available | 2021-11-30T13:36:55Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | COCIU, Svetlana, APOSTOL, Pavel. Road safety and accidents prevention in the Republic of Moldova = Siguranța rutieră și prevenirea accidentelor în Republica Moldova. In: Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 20-22 octombrie 2021: abstract book. Chișinău: [s. n.], 2021, p. 68. ISBN 978-9975-82-223-7. | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-9975-82-223-7 | - |
dc.identifier.uri | https://conferinta.usmf.md/wp-content/uploads/ABSTRACT-BOOK-Culegere-de-rezumate_21_10.pdf | - |
dc.identifier.uri | http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/18894 | - |
dc.description | National Inspectorate of Public Security, Hygiene discipline, Department of Preventive Medicine, Nicolae Testemitanu SUMPh | en_US |
dc.description.abstract | Background. All over the world, the increase of transport units is a key indicator in economic
development, but on the other hand with their increase is increasing the number of road traffic crashes.
Reducing their number and serious consequences would contribute to road safety in the society.
Objective of the study. The purpose of the research was to analyze and evaluate indicators of morbidity
and mortality through road injuries among the population and to elucidate the current challenges of road
safety in the Republic of Moldova. Material and Methods. A cross-sectional retrospective study was
performed based on the official statistical data of road crashes from the Information System “State
Register of Road Accidents” within the National Public Security Inspectorate for a period of 3 years
(2018-2020). Were analyzed demographic data, type of crashes, causes and consequences and
distribution by regions. Results. Within the study period were registered 1988 road traffic crashes, as a
result of which 244 people died and another 2245 were traumatized. The evolution of the accident
situation during the years 2017-2020 has a descending character, 23.9% to the number of accidents in
road traffic, 17.3% to the number of deceased persons, 23.3% to the number of traumatized persons.
The major cause of road crashes: inadequate speed, environmental conditions, road infrastructure, not
respecting the traffic rules. The most cases being produced in July-August, within weekends, around
50% among persons of 31-64 years old. The most road crashes registered in Chisinau municipality.
Conclusion. The results will contribute to develop preventive actions to reduce road crashes and
injuries, and an injury registry, which would generate complex data comparable with neighboring
countries and with EU. | en_US |
dc.description.abstract | Introducere. În lume, creșterea unităților de transport se consideră un indicator cheie în dezvoltarea
economică, dar odată cu creșterea lor - crește numărul de accidente rutiere. Starea de siguranță rutieră
în societate poate fi asigurată prin reducerea numărului acestora și a consecințelor grave. Scopul
lucrării. Scopul cercetării a constat în analiza și evaluarea indicatorilor morbidității și a mortalității,
prin traume rutiere, în rândul populației, și elucidarea provocărilor actuale de siguranță rutieră din
Republica Moldova. Material și Metode. Un studiu transversal retrospectiv a fost realizat în baza
datelor statistice oficiale ale accidentelor rutiere din Sistemul informațional „Registrul de Stat al
Accidentelor Rutiere”, al Inspectoratului Național de Securitate Publică pentru o perioadă de 3 ani
(2018-2020). S-au analizat datele demografice, tipul, cauzele, consecințele și distribuția pe regiuni.
Rezultate. În perioada studiată au fost înregistrate 1988 de accidente rutiere, soldate cu 244 de decese și
2245 de traume. Evoluția situației accidentelor în anii 2017-2020 are un caracter descendent: 23, 9% față
de numărul de accidente din traficul rutier, 17,3% față de numărul persoanelor decedate, 23,3% față de
numărul persoanelor traumatizate. Principalele cauze ale accidentelor rutiere sunt: viteza inadecvată,
condițiile meteo, infrastructura rutieră, nerespectarea regulilor de circulație. Cele mai multe cazuri s-au
înregistrat în iulie-august, în zilele de weekend; afectând în medie 50% dintre persoanele cu vârsta de 31
și de 64 ani. Cele mai multe accidente rutiere au fost înregistrate în mun. Chișinău. Concluzii. Rezultatele
vor contribui la elaborarea acțiunilor preventive în reducerea accidentelor și a traumelor rutiere, precum și
crearea unui registru al traumelor, care să genereze date complexe comparabile cu țările vecine și UE. | en_US |
dc.publisher | Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie "Nicolae Testemiţanu" din Republica Moldova | en_US |
dc.relation.ispartof | Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 20-22 octombrie 2021 | en_US |
dc.subject | road injuries | en_US |
dc.subject | motor vehicle crashes | en_US |
dc.subject | risk factors | en_US |
dc.subject | prevention | en_US |
dc.title | Road safety and accidents prevention in the Republic of Moldova | en_US |
dc.title.alternative | Siguranța rutieră și prevenirea accidentelor în Republica Moldova | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 20-22 octombrie 2021: Abstract book
|