|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- REVISTE MEDICALE NEINSTITUȚIONALE
- Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină
- Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină 2016
- Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină Nr. 3 (67) / 2016
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/2134
Title: | Educația pentru sănătate în unitățile de învățământ din România – între deziderat şi realitate |
Authors: | Diaconescu, Smaranda |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Asociația Obștească ”Economie, Management și Psihologie în Medicină” din Republica Moldova |
Citation: | DIACONESCU, Smaranda. Educatia pentru sanatate in unitatile de invatamant din România –între deziderat şi realitate. In: Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină. 2016, nr. 3(67), p. 70. ISSN 1729-8687. |
Abstract: | Noţiunea de prevenţie implică dimensiunea
socială a medicinei. În același timp, prevenţia presupune educaţia populaţiei. În adolescenţă apar
tentaţiile legate de fumat, consum de alcool și droguri, dependenţa de calculator, precum și activităţile
sexuale imprudente. În România, aceste aspecte reprezintă probleme sociale. Astfel, ţara noastră deţine
al doilea loc în Europa în ceea ce privește numărul
de adolescente care devin mame. În România, rata
nașterilor la vârste cuprinse între 15 și 19 ani este
de 39,4‰, ceea ce ne situează pe locul al doilea
în UE, după Bulgaria și înaintea Slovaciei. În același
timp, România se află pe locul cinci în topul ţărilor
cu cei mai mari consumatori de alcool, potrivit unei
statistici recente a OMS.
Prevalenţa fumătorilor în România este de
27% – mai mare decât în majoritatea ţărilor europene, iar vârsta la care populaţia începe să fumeze
este în scădere. Atât fumatul, cât și consumul de
alcool constituie premisele dezvoltării unor boli
cronice grave, care presupun costuri economice și
sociale importante. Centrul Internaţional Antidrog
și pentru Drepturile Omului (CIADO) a publicat un
studiu din care rezultă că în România consumul de
substanţe interzise este peste media mondială și a
avut o creștere permanentă în perioada 2007–2013
(de la 1,7% la 7,1%). România este aproape de media
europeană de 8%.
În adolescenţă apare și fenomenul dependenţei de calculator, care poate sta la baza scăderii
performanţelor școlare, precum și a apariţiei unor
comportamente de tip violent.
În România, începând cu anul școlar 2004–
2005, s-a aprobat prin Ordinul Ministrului nr.
4496/11.08.2004 introducerea în programele școlare a disciplinei opţionale Educaţie pentru sănătate.
Această disciplină cuprinde: sănătatea reproducerii
și a familiei, noţiuni elementare de anatomie și fiziologie, igiena personală, activitate și odihnă, sănătatea
mediului, sănătatea mintală, alimentaţia sănătoasă,
consumul și abuzul de substanţe toxice.
În realitate, în școlile din ţara noastră, predarea
acestor noţiuni rămâne doar la nivelul de materie
facultativă. Dezbaterile intense dintre Ministerul
Sănătăţii, Ministerul Educaţiei, ONG-uri și asociaţiile
de părinţi nu au dus încă la o soluţionare a acestei
probleme, iar consecinţele asupra sănătăţii copiilor
sunt din ce în ce mai pregnante. |
URI: | http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/2134 http://revistaspemm.md/wp-content/uploads/2019/05/cm3_67_2016cf.pdf |
ISSN: | 1729-8687 |
Appears in Collections: | Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină Nr. 3 (67) / 2016
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|