USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/24594
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorReaboi, Natalia
dc.contributor.authorFederiuc, Victoria
dc.contributor.authorGheorghiu, Ivan
dc.date.accessioned2022-12-15T12:50:28Z
dc.date.accessioned2023-06-19T13:35:43Z
dc.date.available2022-12-15T12:50:28Z
dc.date.available2023-06-19T13:35:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationREABOI, Natalia, FEDERIUC, Victoria, GHEORGHIU, Ivan. Educația bazată pe valori în contextul programelor antidoping = Value-based education in the context of anti-doping programs. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova. 2022, vol. 29(3), anexa 1, p. 145. ISSN 2345-1467.en_US
dc.identifier.issn2345-1467
dc.identifier.urihttps://conferinta.usmf.md/wp-content/uploads/MJHS_29_3_2022_anexa_.pdf
dc.identifier.urihttp://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/24594
dc.descriptionUniversitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, Chişinău, Republica Moldovaen_US
dc.description.abstractIntroducere. Mișcarea mondială antidoping susține că educația bazată pe valori este una dintre componentele de bază ale programelor de combatere ale dopajului în sport. Aceste programe ar trebui să încurajeze atitudini pozitive față de antidoping în sport și atitudini negative față de manipulări, corupție, comportament neadecvat și exploatare și ar trebui să fie furnizate tuturor actorilor implicați în activitatea sportivă, inclusiv sportivii, antrenorii, cadrele medicale, etc. Scopul lucrării. Sistematizarea experienței practice a programelor de educație anti-doping și configurarea unui model de educație antidoping bazat pe valori pentru diferite categorii de utilizatori. Material și Metode. Cercetarea este bazată pe analiza și sinteza literaturii, studiile calitative prin metoda focus-grupului. Rezultate. Se disting trei niveluri competență antidoping formată – de importanță profesională, de bază și individual-adaptivă pe baza criteriilor (cognitiv, valoric, comportamental) și indicatorilor de formare a educației anti-doping a subiectului și, în consecință, nivelul de competențe antidoping. Sunt evidențiate șapte valori, care caracterizează componenta antidoping a cadrelor didactice și antrenorilor angajați în predarea programelor de educație antidoping și sunt cele mai esențiale pentru dezvoltarea competenței antidoping (sănătate, responsabilitate, disciplină, onestitate, voință puternică, dezvoltare și cunoaștere). Concluzii. Programul educațional antidoping are ca scop formarea intoleranței față de dopaj în rândul studenților pentru a preveni dopajul în mediul sportiv; se caracterizează printr-o concentrarea nu doar pe informare, dar și pe sfera valoric-motivațională, formarea unei atitudini personale cu privire la inacceptabilitatea acestui fenomen.en_US
dc.description.abstractBackground. The global anti-doping movement argues that values-based education is one of the core components of anti-doping programs in sport. These programs should encourage positive attitudes towards anti-doping in sports and negative attitudes towards manipulation, corruption, inappropriate behavior, and exploitation and should be provided to all actors involved in sports, including athletes, coaches, healthcare professionals, etc. Objective of the study. Systematize the practical experience of anti-doping education programs and configure a value-based anti-doping education model for different categories of users. Material and Methods. The research is based on the analysis and synthesis of literature, the dialectical method, the bioethical method. Results. There are three levels of anti-doping competence formed - of professional importance, basic and individual-adaptive based on the criteria (cognitive, value, behavioral) and indicators of training of anti-doping education of the subject and, consequently, the level of anti-doping skills. Seven values are highlighted, which characterize the anti-doping component of teachers and coaches engaged in teaching anti-doping education programs and are the most essential for the development of anti-doping competence (health, responsibility, discipline, honesty, strong will, development, and knowledge). Conclusion. The anti-doping education program aims to form doping intolerance among students to prevent doping in sports; it is characterized by a concentration not only on information, but also on the value-motivational sphere, the formation of a personal attitude regarding the unacceptability of this phenomenon.en_US
dc.publisherRevista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciencesen_US
dc.relation.ispartofRevista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciencesen_US
dc.subjectanti-dopingen_US
dc.subjecteducational programen_US
dc.subjectvalues-based educationen_US
dc.subjectsports dopingen_US
dc.titleEducația bazată pe valori în contextul programelor antidopingen_US
dc.title.alternativeValue-based education in the context of anti-doping programsen_US
dc.typeAbstracten_US
Appears in Collections:Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2022 nr. 3(29) Anexa 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MJHS_29_3_2022_A_p145.pdf155.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback