USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/25004
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorAbdul, Rahman Pyare
dc.date.accessioned2022-12-15T12:50:28Z
dc.date.accessioned2023-06-19T14:15:08Z
dc.date.available2022-12-15T12:50:28Z
dc.date.available2023-06-19T14:15:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationABDUL, Rahman Pyare. Lectura și știința – o simbioză a competențelor = Reading and science – a symbosis of skills. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova. 2022, vol. 29(3), anexa 1, p. 555. ISSN 2345-1467.en_US
dc.identifier.issn2345-1467
dc.identifier.urihttps://conferinta.usmf.md/wp-content/uploads/MJHS_29_3_2022_anexa_.pdf
dc.identifier.urihttp://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/25004
dc.descriptionUniversitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, Chişinău, Republica Moldovaen_US
dc.description.abstractIntroducere. Lucrarea își propune să prezinte un model acțional în vederea formării competențelor praxiologice de interpretare și înțelegere a diverselor tipuri de scrieri (științifice, artistice) de către studentul medicinist. De asemenea, vor fi prezentate modele practice de apropriere a textului cu limbaj specializat și colocvial, precum și interferența dintre ele. Scopul lucrării. Lucrarea își propune să operaționalizeze următoarele obiective: (1) elaborarea unui model de lectură axat pe text multimodal; (2) prezentarea modelelor de aplicare, confluență, interrelaționare pentru diverse tipuri de texte (limbaj specializat, publicistic, artistic etc.). Materiale și metode. Se vor examina lucrările de referință cu privire la modelele eficiente de lectură. Vor fi examinate secvențe de diverse tipuri de texte- articole de ziar, studii științifice, articole lexico-grafice, texte beletristice. Se vor aplica metodele de cercetare analitico-sintetice. Rezultate Cercetarea a relevat următoarele rezultate: (1) importanța unui model de lectură personalizat, aplicat conștient și asumat; (2) utilizarea diverselor registre ale limbajelor contribuie la o înțelegere calitativă și eficientă a textului; (3) valorificarea experienței lingvistice anterioare este o parte integrantă a parcursului procesual și sistematic al învățării. Concluzii. Experiența lingvistică a utilizatorului se conturează în mod constant și conform aceluiași model de derulare: deconstrucție – construcție – reconstrucțieen_US
dc.description.abstractBackground: The paper aims to present an action model in order to form the praxiological skills of interpretation and understanding of various types of writing (scientific, artistic) by the medical student. In addition, practical models of approximation of the text with specialized and colloquial lumbar, as well as the interference between them will be presented. Objective of the study: The paper aims to operationalize the following objectives: (1) development of a reading model focused on multimodal text; (2) Presentation of application models, confluence, and interrelationship for various types of texts (specialized language, journalism, art, etc.). Materials and methods: Reference papers on effective reading models will be examined. Sequences of various types of texts will be examined - newspaper articles, scientific studies, lexico -graphic articles, fiction texts. Analytical-synthetic research methods will be applied. Results: research revealed the following results: (1) the importance of a personalized reading model consciously applied and assumed; (2) the use of various registers of languages contributes to a qualitative and efficient understanding of the text; (3) capitalizing on previous language experience is an integral part of the process and systematic learning process. Conclusions: The user’s language experience is constantly and according to the same development model: deconstruction - construction - reconstructionen_US
dc.publisherRevista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciencesen_US
dc.relation.ispartofRevista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciencesen_US
dc.subjectreading skillsen_US
dc.subjectlearning modelsen_US
dc.subjectspecialized languageen_US
dc.subjectlanguage experienceen_US
dc.titleLectura și știința – o simbioză a competențeloren_US
dc.title.alternativeReading and science – a symbosis of skillsen_US
dc.typeAbstracten_US
Appears in Collections:Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2022 nr. 3(29) Anexa 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MJHS_29_3_2022_A_p555.pdf154.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback