USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/25011
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorEșanu-Dumnazev, Daniela
dc.contributor.authorScutelnic, Raisa
dc.contributor.authorDavid, Ala
dc.date.accessioned2022-12-15T12:50:28Z
dc.date.accessioned2023-06-19T14:15:48Z
dc.date.available2022-12-15T12:50:28Z
dc.date.available2023-06-19T14:15:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationEȘANU-DUMNAZEV, Daniela, SCUTELNIC, Raisa, DAVID, Ala. Harta conceptuală – metodă complementară de învățare - evaluare = Concept map – a complementary learning – assessment method. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova. 2022, vol. 29(3), Anexa 1, p. 562. ISSN 2345-1467.en_US
dc.identifier.issn2345-1467
dc.identifier.urihttps://conferinta.usmf.md/wp-content/uploads/MJHS_29_3_2022_anexa_.pdf
dc.identifier.urihttp://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/25011
dc.descriptionUniversitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”, Chişinău, Republica Moldovaen_US
dc.description.abstractIntroducere. Harta conceptuală/cognitivă este o tehnică de învățare-evaluare transdisciplinară și o modalitate de organizare logică și sistemică a informației, care valorifică relațiile dintre diverse concepte și idei. Scopul lucrării. Scopul lucrării este de a propune o sinteză a literaturii de specialitate și o analiză descriptivă a tehnicilor și metodelor de predare-învățare-evaluare, care pot fi adaptate în procesul de învățare a limbilor străine de specialitate, și de a învăța studenții să studieze conștient, eficient și creativ. Material și Metode. Cercetarea a presupus documentarea științifică, sinteza, deducția prin consultarea unui șir de publicații, analiza factorilor motivaționali și a produselor finale .Rezultate. Implementarea tehnicii „harta conceptuală” în procesul de învățare-evaluare a limbilor străine a identificat următoarele avantaje: promovarea învățării active și conștiente; facilitarea înțelegerii și aplicabilității cunoștințelor; valorificarea și stimularea potențialul creativ, originalității studenților; formarea și dezvoltarea gândirii critice și sistemice a studenților; permiterea profesorului să realizeze simultan mai multe tipuri de evaluări: inițială, formativă, finală, sumativă; încurajarea spiritului de echipă. Concluzii. Harta conceptuală este o metodă didactică transdisciplinară, care contribuie la o organizare logică a informației și la o învățare durabilă. Această metodă poate fi ușor adaptată în predarea limbilor străine de specialitate.en_US
dc.description.abstractIntroduction. The concept map is a transdisciplinary learning-assessment technique aimed at organizing logical and systemic information, by outlining the relationships between various concepts and ideas. Purpose of the study. 1. To propose a synthesis of the specialized literature and a descriptive analysis of the teaching-learning-assessment techniques and methods, which can be adapted in the process of teaching -learning specialized foreign languages, as well as medical language; 2. To teach the students how to learn consciously, effectively and creatively. Material and Methods. The research involved scientific documentation, synthesis, deduction by consulting a series of publications, analysis of motivational factors and final products. Results. The implementation of the „concept map” technique in the learning-assessment process of the language revealed the following advantages: 1. promoting active and conscious learning; 2. facilitating the understanding and knowledge applicability; 3. capitalizing and stimulating the students’ creativity and originality; 4. forming and developing the students’ critical and systemic thinking; 5. allowing the teacher to perform several types of assessments simultaneously: initial, formative, final, and summative; 6. encouraging team spirit. Conclusions. The concept map is a transdisciplinary teaching method, which contributes to a logical organization of information and sustainable learning. This method can be easily adapted to the teaching of specialized foreign languages and medical language.en_US
dc.publisherRevista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciencesen_US
dc.relation.ispartofRevista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciencesen_US
dc.subjectconcept mapen_US
dc.subjectlearning-assessment methoden_US
dc.subjectefficient learningen_US
dc.titleHarta conceptuală – metodă complementară de învățare - evaluareen_US
dc.title.alternativeConcept map – a complementary learning – assessment methoden_US
dc.typeAbstracten_US
Appears in Collections:Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2022 nr. 3(29) Anexa 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MJHS_29_3_2022_A_p562.pdf153.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback