DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Dopira, Iurie | - |
dc.date.accessioned | 2023-10-02T08:45:23Z | - |
dc.date.available | 2023-10-02T08:45:23Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | DOPIRA, Iurie. Asigurarea cu vaccin antigripal în Republica Moldova. In: Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective: In Memoriam Eugen Popușoi: materialele conf., ed. a 16-a, 20-22 septembrie 2021. Chişinău: Medicina, 2021, pp. 26-28. ISBN 978-9975-82-211-4. | en_US |
dc.identifier.isbn | 978-9975-82-211-4 | - |
dc.identifier.uri | https://sph.md/wp-content/uploads/2021/09/BROSURA_Managementul-sanatatii_-2021_SITE.pdf | - |
dc.identifier.uri | http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/25300 | - |
dc.description.abstract | Scopul: Evaluarea procesului de asigurare cu vaccin antigripal în vederea formulării
recomandărilor de îmbunătățire a realizării acestuia în Republica Moldova.
Obiectivele: Studierea practicilor internaționale și cadrului normativ național cu privire
la asigurarea cu vaccin antigripal; analiza situației actuale privind asigurarea de către stat a
populației Republicii Moldova cu vaccin antigripal; evaluarea opiniei factorilor de decizie implicați în procesul de asigurare cu vaccin; elaborarea recomandărilor de îmbunătățire a
procesului de asigurare cu vaccin antigripal.
Materiale și metode: Tipul studiului: calitativ. Studiul a fost efectuat prin tehnici de
interviu în profunzime, semistructurat. Au fost efectuate 14 interviuri în profunzime cu
reprezentanții Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale (MSMPS), Agenției Naționale
pentru Sănătate Publică (ANSP), Companiei Naționale de Asigurări în Medicină (CNAM),
Centrului pentru Achiziții Publice Centralizate în Sănătate (CAPCS), Centrelor de Sănătate
Publică (CSP), Centrelor de Sănătate, Asociației Medicale Teritoriale, Centrelor Medicilor de
Familie, Spitalelor Clinice Municipale. Metodele studiului: istorică, analitică, grafică.
Rezultate obținute: În urma studierii cadrului normativ național și efectuarea
interviurilor în profunzime putem constata că procesul de asigurare cu vaccin antigripal se
produce în felul următor: instituțiile medico-sanitare stabilesc necesarul de vaccin și îl transmit
către CSP; CSP evaluează tot necesarul de vaccin antigripal și transmite informația totalizată
către ANSP; ANSP evaluează necesarul de vaccin antigripal obținut de la CSP, formează
programul totalizat de vaccinări contra infecțiilor gripale și, ulterior, îl prezintă MSMPS;
urmează discuții între MSMPS, ANSP, CNAM; după stabilirea numărului final de doze de
vaccin antigripal și rezervarea resurselor financiare, CAPCS desfășoară achiziții publice de
vaccin antigripal; în urma selecției operatorului economic și atribuirii contractului de achiziții
publice urmează importul vaccinului respectiv și recepționarea acestuia de ANSP.
Conform legislației în vigoare, procedura de achiziții de vaccin antigripal poate să
dureze aproximativ două-trei luni, iar în cazul eșuării licitațiilor publice mai mult de șase luni.
Consecutiv, perioada între apariția ordinului MSMPS cu referire la programarea vaccinărilor și
semnarea contractului cu operatorul economic autohton poate dura mai mult de șase luni, iar în
condițiile procurării anuale a vaccinului antigripal sezonier această perioadă este destul de lungă.
În urma evaluării opiniei factorilor de decizie implicați în procesul de asigurare cu
vaccin antigripal s-a constat că vaccinul respectiv, de obicei, nu este disponibil în termeni
decretați, încât să asigure vaccinarea contingentelor de risc începând din luna octombrie până în
luna decembrie. Analiza situației actuale privind asigurarea de către stat a populației Republicii
Moldova cu vaccin antigripal ne face să concluzionăm că vaccinul antigripal, în majoritatea
cazurilor, devine disponibil mai târziu de luna octombrie în Republica Moldova. Studiul, de asemenea, relevă că instituțiile medico-sanitare și CSP din teritoriu au
posibilitatea de a transmite datele privind necesarul de vaccin antigripal în termeni mai restrânși,
decât cei menționați în actul normativ.
Concluzii: Cunoașterea procesului de asigurare cu vaccin antigripal indică necesitatea
revizuirii cadrului normativ național, în vederea stabilirii altor termeni limită de prezentare a
datelor privind necesarul de vaccin antigripal către CSP, ulterior către ANSP. În același timp,
cadrul normativ național privind achizițiile publice centralizate de vaccin antigripal sezonier
necesită a fi revizuit, în vederea completării cu prevederi care ar permite inițierea și desfășurarea
licitației publice de achiziționare de vaccin antigripal în termeni mai restrânși. | en_US |
dc.language.iso | ro | en_US |
dc.publisher | Ministerul Sănătății al Republicii Moldova, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, Școala de Management în Sănătate Publică | en_US |
dc.relation.ispartof | Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective. In Memoriam Eugen Popușoi: Materialele conferinței, 20-22 septembrie 2021 | en_US |
dc.subject | vaccin antigripal | en_US |
dc.subject | asigurarea cu vaccin antigripal | en_US |
dc.subject | necesarul de vaccin | en_US |
dc.subject | disponibil | en_US |
dc.subject | achiziții publice | en_US |
dc.title | Asigurarea cu vaccin antigripal în Republica Moldova | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective. In Memoriam Eugen Popușoi
|