USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/25307
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMaxian, Viorel-
dc.date.accessioned2023-10-02T10:13:09Z-
dc.date.available2023-10-02T10:13:09Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationMAXIAN, Viorel. Traseul pacienților cu hernie de disc. In: Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective: In Memoriam Eugen Popușoi: materialele conf., ed. a 16-a, 20-22 septembrie 2021. Chişinău: Medicina, 2021, pp. 38-39. ISBN 978-9975-82-211-4.en_US
dc.identifier.isbn978-9975-82-211-4-
dc.identifier.urihttps://sph.md/wp-content/uploads/2021/09/BROSURA_Managementul-sanatatii_-2021_SITE.pdf-
dc.identifier.urihttp://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/25307-
dc.description.abstractScopul: Evaluarea traseului pacienților cu hernie de disc până la acordarea asistenței medicale de nivel terțiar pentru elaborarea recomandărilor practice privind îmbunătățirea accesibilității serviciilor medicale. Obiectivele: Analiza studiilor și practicilor internaționale și naționale privind traseul pacienților cu hernie de disc către staționarele republicane; evaluarea opiniilor personalului medical cu privire la organizarea traseului pacienților cu hernie de disc de la etapa inițială până la instituțiile de nivel terțiar, cu identificarea unor eventuale bariere în accesul acestora; studierea opiniilor pacienților cu hernie de disc privind traseul lor de la debutul patologiei până la etapa tratamentului specializat în instituțiile de nivel terțiar, cu identificarea unor eventuale bariere în accesul acestora; elaborarea recomandărilor practice în scopul îmbunătățirii accesibilității serviciilor medicale pacienților cu hernie de disc. Materiale și metode: Tipul de studiu: mixt. Componenta cantitativă – studiu descriptiv, transversal cu aplicare de chestionar. Eșantionul studiului: 377 de medici (medici de familie, neurologi, neurochirurgi) și 268 de pacienți diagnosticați cu hernie de disc. Componenta calitativă – interviuri în profunzime cu pacienții cu hernie de disc din intituțiile medicale terțiare. Perioada de colectare a datelor cuprinde lunile aprilie-mai 2020. Metodele studiului – epidemiologică, istorică, descriptivă, statistică, matematică, comparativă, grafică. Rezultate obținute: Reieșind din datele studiului cantitativ circa 56 % din medicii respondenți consideră defectuos traseul pacientilor cu hernie de disc. În acelasi timp, 71,2 % din pacienții cu hernie de disc chestionați raportează că au întâmpinat bariere la nivel local (raional sau municipal) în accesarea serviciilor medicale. S-a stabilit că aproximativ jumătate dintre pacienți (47 %) sunt de părerea că este dificil de a obține o îndreptare la consultații și examinări către instituțiile medicale terțiare, inclusiv de a avea acces la examinări de înaltă performanță. Jumătate dintre pacienți s-au confruntat cu diferite impedimente în accesarea serviciilor la diferite etape de adresare, dintre ei în 19,8 % de cazuri au indicat dificultăți de acces la secția consultativă din sector/raion, iar 19 % de cazuri – la asistența medicală primară. Studiul calitativ a cuprins 4 subiecte de bază: expertiza durerii, adresarea primară la medic, internări în instituții terțiare, tratamentul de reabilitare. Conform rezultatelor studiul dat mulți pacienți exprimă nemulțumire privind traseului anevoios spre destinația instituțiilor terțiare care se asociază pentru ei cu cheltuieli suplimentare și timp pierdut. Unii pacienți menționează faptul că primar au fost informați greșit referitor la tratament și ulterior din cauza agravării stării generale au fost nevoiți să se adreseze de urgență la medicul specialist din instituțiile republicane. Marea majoritate a pacienților nu sunt mulțumiți de profesionalismul și calitatea serviciilor medicale prestate de către specialiștii din policlinicile raionale și municipale. Există pacienți care au păreri împărțite referitor la eficiența etapelor traseului pacientului cu hernie de disc elaborat de Centrul Național de Asigurări Medicale. Concluzii: Studiul efectuat reflectă dificultăți în traseul pacienților cu hernie de disc începând cu medicul de familie și până la adresarea în instituțiile medicale terțiare, printre acestea: timpul îndelungat de așteptate a consultației, a examinărilor de înaltă performanță, a analizelor pentru spitalizări; programări defectuase pentru îndreptări la consultație, examinări, internări; drumuri întoarse de la instituțiile terțiare spre raion în scopul obținerii îndreptărilor, analizelor de la medicii de familie, neurologi din instituțiile raionale etc. O posibilă soluție pentru depășirea impedimentelor menționate este preluarea practicilor internaționale, în mod particular folosirea poliței de asigurare în formă de card, implimentată cu succes în unele state din Europa.en_US
dc.language.isoroen_US
dc.publisherMinisterul Sănătății al Republicii Moldova, Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, Școala de Management în Sănătate Publicăen_US
dc.relation.ispartofManagementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective. In Memoriam Eugen Popușoi: Materialele conferinței, 20-22 septembrie 2021en_US
dc.subjecthernie de discen_US
dc.subjectetapele de adresare la medicen_US
dc.subjectmanagementul pacienților cu hernie de discen_US
dc.subjectbariereen_US
dc.titleTraseul pacienților cu hernie de discen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective. In Memoriam Eugen Popușoi

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRASEUL_PACIENTILOR_CU_HERNIE_DE_DISC.pdf128.82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback