USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/25592
Title: Comunicare media – soluția de bază în creșterea gradului de conștientizare al populației
Other Titles: Media communication – the basic solution in raising population awareness
Authors: Sadek Muhammad, Abu Hani
Keywords: communication;media;global warming;knowledge
Issue Date: 2023
Publisher: Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova
Citation: SADEK MUHAMMAD, Abu Hani. Comunicare media – soluția de bază în creșterea gradului de conștientizare al populației = Media communication – the basic solution in raising population awareness. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences. 2023, vol. 10(3), anexa 1, p. 141. ISSN 2345-1467.
Abstract: Introducere. Încălzirea globală reprezintă o problemă iminentă pusă în fața omenirii. Efecte asupra sănătății pot fi prevenite, în mare parte, prin creșterea gradului de conștientizare a problemei, cunoașterea cauzelor, consecințelor și comportamentului în diferite situații. Ca mijloc de informare poate servi mass-media. Scopul lucrării. Evidențierea aspectelor eficienței mediatizării informațiilor despre încălzirea globală pentru populație. Material și metode. Sursele bibliografice utilizate au fost selectate din baza de date PubMed. Au fost studiate articole științifice de cercetare, despre conștientizarea fenomenului încălzirii globale, despre modalitățile și mijloacele eficiente de comunicare a informațiilor și preferințele populației cu referire la sursele de informare. Perioada de cercetare – articole publicate în aa. 2018-2022. Rezultate. O comunicare media bună contribuie la eforturile generale prin următoarele: dezvoltarea, menținerea sau recâștigarea încrederii; îmbunătățirea cunoștințelor și înțelegerii/conceptualizării; ghidarea și încurajarea atitudinilor, deciziilor, acțiunilor și comportamentelor adecvate; încurajarea colaborării și cooperării. Comunicarea eficientă prin mass-media furnizează populației informație exactă, clară, obiectivă, consecventă, completă și la timp și este punctul de reper în dezvoltarea unei populații informate, ceea ce presupune: implicare, interes, raționament, reflectare, orientare spre identificarea soluțiilor, cooperare și colaborare; preocupare adecvată riscului; probabilitate mai mare de a întreprinde acțiunile potrivite. Concluzii. Populația are nevoie de mesaje credibile, cu informații detaliate, ilustrate.
Background. Global warming is an imminent problem facing humanity. Effects on health can be prevented, in large part, by increasing awareness of the problem, knowing the causes, consequences, and behavior in different situations. Mass media can serve as a means of information. Objective of the study. Highlighting aspects of the effectiveness of mediating information about global warming to the population. Material and methods. The bibliographic sources used were selected from the PubMed database. Scientific research articles were studied, about the awareness of the phenomenon of global warming, about the ways and effective means of communicating information and the preferences of the population with reference to the sources of information. Research period – articles published in 2018- 2022. Results. Good media communication contributes to overall efforts by: developing, maintaining or regaining trust; improving knowledge and understanding/conceptualization; guiding and encouraging appropriate attitudes, decisions, actions and behaviors; encouraging collaboration and cooperation. Effective communication through mass media provides the population with accurate, clear, objective, consistent, complete and timely information and is the benchmark in the development of an informed population, which implies: involvement, interest, reasoning, reflection, orientation towards identifying solutions, cooperation and collaboration; appropriate concern for the risk; more likely to take the right actions. Conclusion. The population needs credible messages with detailed, illustrated information.
metadata.dc.relation.ispartof: Revista de Științe ale Sănătății din Moldova: Moldovan Journal of Health Sciences: Conferinţa ştiinţifică anuală "Cercetarea în biomedicină și sănătate: calitate, excelență și performanță", 18-20 octombrie 2023, Chișinău, Republica Moldova
URI: https://conferinta.usmf.md/wp-content/uploads/Culegerea-Rezumate-MJHS_10_3_2023_anexa1.pdf
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/25592
ISSN: 2345-1467
Appears in Collections:Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2023 nr. 3(10) Anexa 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Comunicare_media_solutia_de_baza_in_cresterea_gradului_de_constientizare_al_populatiei.pdf149.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback