USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/26839
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCiumeico, Igor
dc.contributor.authorLozan, Oleg
dc.date.accessioned2024-02-20T17:20:59Z
dc.date.available2024-02-20T17:20:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-9975-82-357-9
dc.identifier.urihttp://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/26839
dc.description.abstractScopul: Evaluarea gradului de alfabetizare în domeniul igienei dentare la elevii din învățământul primar pentru elaborarea recomandărilor în vederea sporirii sănătății orale a copiilor. Obiective: Estimarea experienței, practicilor și recomandărilor internaționale privind sănătatea orală la copiii din învățământul primar; aprecierea nivelului instruirii igienei dentare la copiii din învățământul primar; studierea opiniei învățătorilor și medicilor stomatologi privind promovarea sănătății orale a copiilor din învățământul primar; elaborarea unor recomandări pentru fortificarea sănătății orale a copiilor din învățământul primar. Material și metode: Tipul de studiu – transversal, descriptiv cu elemente analitice, mixt. În studiu au fost chestionați 678 de părinți ai copiilor din învățământul primar, cetățeni ai Republicii Moldova, în perioada decembrie 2022-martie 2023. Chestionarul a fost distribuit pe suport de hârtie, randomizat în 9 teritorii administrative, conform celor trei zone geografice ale țării: nord, sud și centru. Explorarea opiniilor cadrelor didactice din învățământul primar și medicilor stomatologi a fost realizată prin 4 interviuri în focus-grup, efectuate în perioada lunilor decembrie 2022-martie 2023. Metodele studiului – istorică, epidemiologică, sociologică, statistică, de transfer a datelor, comparativă, grafică. Rezultatele obținute: În cadrul acestui studiu am determinat că copiii vizitează medicul stomatolog preferențial cu mamele (526 sau 78,3%), comparativ cu tații (146 sau 21,7%). După nivelul de studii respondenții au fost repartizați după urmează: superioare, ambii – 19,3%; superioare și medii profesionale – 11,3%; superioare și medii – 12,8%; medii profesionale, ambii – 14,9%; medii profesionale și medii – 12,5%; medii, ambii – 18%; medii și medii incomplete – 6%; medii incomplete, ambii – 5,2%. Numărul de fetițe a constituit 353 (52,5%), iar de băieți – 319 (47,5%). Din numărul total, 57,1% de copii periază dinții de două ori, dimineața și seara, urmând copiii care igienizează cavitatea orală o dată dimineața (21,7%), o dată seara (13,5%), niciodată – 2,8%, de trei ori și mai mult – 1,9%. Totuși, 2,8% dintre părinți au recunoscut că nu cunosc dacă copilul își periază dinții. Jumătate din părinți (50,9%) au recunoscut că nici ei, nici copiii nu folosesc ața dentară, urmând (17,7%) cei ce folosesc o dată pe zi, care au folosit, dar nu le-a plăcut (15,8%), o dată pe săptămână (9,7%) și cei care au selectat un alt răspuns, fără a specifica care (5,8%). Un singur respondent (0,1%) utilizează ața dentară la necesitate. Circa jumătate din respondenți (47,5%) schimbă periuța la fiecare 3 luni, urmând după incidență cei ce schimbă lunar (25%), la 6 luni (17,1%), la deteriorarea perișorilor (10,3%) și aleatoriu (0,1%). Mai mult de jumătate din părinți (63,5%) au indicat că nu au participat la întruniri ce țin de igiena orală, spre deosebire de 36,5% care au răspuns pozitiv. Marea majoritate din respondenți (95,2%) au considerat a fi necesară informarea elevilor despre igiena orală în anii de școală. Mai mult, 77,2% dintre părinți au observat că deprinderile ce țin de igiena orală s-au modificat spre bine odată cu frecventarea școlii. Cercetarea calitativă a relevat că este necesară o colaborare strânsă între medicii stomatologi și cadrele didactice pentru a asigura că copiii din învățământul primar să fie instruiți corespunzător privind igiena orală. S-a menționat că promovarea sănătății orale este o problemă importantă și necesită o atenție specială, iar învățătorii au subliniat că instruirea privind igiena orală ar trebui să fie integrată în programul de învățământ. Concluzii: S-a constatat că gradul de educație a părinților este un factor important în determinarea nivelului de igienă dentară la copiii din învățământul primar. Este important să se acorde atenție nu numai cunoașterii teoretice a copiilor cu privire la igiena orală, ci și dezvoltării abilităților practice pentru a îmbunătăți nivelul de igienă orală al copiilor. Siguranța colaborării între medicii stomatologi și cadrele didactice a fost evidențiată ca fiind vitală pentru a asigura copiii din învățământul primar de o educație corespunzătoare privind igiena orală. Această colaborare poate contribui la creșterea gradului de conștientizare și responsabilitate a părinților și comunității în ceea ce privește importanța îngrijirii dentare la copii din învățământul primar.en_US
dc.language.isoroen_US
dc.publisherŞcoala de Management în Sănătate Publicăen_US
dc.relation.ispartofManagementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective 2024: Culegere de rezumate științificeen_US
dc.subjectigienă dentarăen_US
dc.subjectcopiien_US
dc.subjectînvățământ primaren_US
dc.subjectalfabetizareen_US
dc.titleAlfabetizarea privind domeniul sănătății orale la copiii din învățământul primaren_US
dc.typePreprinten_US
Appears in Collections:Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective 2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ALFABETIZAREA_PRIVIND_DOMENIUL_SANATATII_ORALE_LA_COPIII.pdf394.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback