|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- 7. ȘCOALA DE MANAGEMENT ÎN SĂNĂTATE PUBLICĂ / SCHOOL OF PUBLIC HEALTH MANAGEMENT
- MATERIALE ALE CONFERINȚELOR ȘTIINȚIFICE
- Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective 2024
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/26839
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Ciumeico, Igor | |
dc.contributor.author | Lozan, Oleg | |
dc.date.accessioned | 2024-02-20T17:20:59Z | |
dc.date.available | 2024-02-20T17:20:59Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.isbn | 978-9975-82-357-9 | |
dc.identifier.uri | http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/26839 | |
dc.description.abstract | Scopul: Evaluarea gradului de alfabetizare în domeniul igienei dentare la elevii din
învățământul primar pentru elaborarea recomandărilor în vederea sporirii sănătății orale a
copiilor.
Obiective: Estimarea experienței, practicilor și recomandărilor internaționale privind
sănătatea orală la copiii din învățământul primar; aprecierea nivelului instruirii igienei dentare la
copiii din învățământul primar; studierea opiniei învățătorilor și medicilor stomatologi privind
promovarea sănătății orale a copiilor din învățământul primar; elaborarea unor recomandări
pentru fortificarea sănătății orale a copiilor din învățământul primar.
Material și metode: Tipul de studiu – transversal, descriptiv cu elemente analitice, mixt.
În studiu au fost chestionați 678 de părinți ai copiilor din învățământul primar, cetățeni ai
Republicii Moldova, în perioada decembrie 2022-martie 2023. Chestionarul a fost distribuit pe suport de hârtie, randomizat în 9 teritorii administrative, conform celor trei zone geografice ale
țării: nord, sud și centru. Explorarea opiniilor cadrelor didactice din învățământul primar și
medicilor stomatologi a fost realizată prin 4 interviuri în focus-grup, efectuate în perioada lunilor
decembrie 2022-martie 2023. Metodele studiului – istorică, epidemiologică, sociologică,
statistică, de transfer a datelor, comparativă, grafică.
Rezultatele obținute: În cadrul acestui studiu am determinat că copiii vizitează medicul
stomatolog preferențial cu mamele (526 sau 78,3%), comparativ cu tații (146 sau 21,7%). După
nivelul de studii respondenții au fost repartizați după urmează: superioare, ambii – 19,3%;
superioare și medii profesionale – 11,3%; superioare și medii – 12,8%; medii profesionale, ambii
– 14,9%; medii profesionale și medii – 12,5%; medii, ambii – 18%; medii și medii incomplete –
6%; medii incomplete, ambii – 5,2%. Numărul de fetițe a constituit 353 (52,5%), iar de băieți –
319 (47,5%). Din numărul total, 57,1% de copii periază dinții de două ori, dimineața și seara,
urmând copiii care igienizează cavitatea orală o dată dimineața (21,7%), o dată seara (13,5%),
niciodată – 2,8%, de trei ori și mai mult – 1,9%. Totuși, 2,8% dintre părinți au recunoscut că nu
cunosc dacă copilul își periază dinții. Jumătate din părinți (50,9%) au recunoscut că nici ei, nici
copiii nu folosesc ața dentară, urmând (17,7%) cei ce folosesc o dată pe zi, care au folosit, dar nu
le-a plăcut (15,8%), o dată pe săptămână (9,7%) și cei care au selectat un alt răspuns, fără a
specifica care (5,8%). Un singur respondent (0,1%) utilizează ața dentară la necesitate. Circa
jumătate din respondenți (47,5%) schimbă periuța la fiecare 3 luni, urmând după incidență cei ce
schimbă lunar (25%), la 6 luni (17,1%), la deteriorarea perișorilor (10,3%) și aleatoriu (0,1%).
Mai mult de jumătate din părinți (63,5%) au indicat că nu au participat la întruniri ce țin de
igiena orală, spre deosebire de 36,5% care au răspuns pozitiv. Marea majoritate din respondenți
(95,2%) au considerat a fi necesară informarea elevilor despre igiena orală în anii de școală. Mai
mult, 77,2% dintre părinți au observat că deprinderile ce țin de igiena orală s-au modificat spre
bine odată cu frecventarea școlii.
Cercetarea calitativă a relevat că este necesară o colaborare strânsă între medicii
stomatologi și cadrele didactice pentru a asigura că copiii din învățământul primar să fie instruiți
corespunzător privind igiena orală. S-a menționat că promovarea sănătății orale este o problemă
importantă și necesită o atenție specială, iar învățătorii au subliniat că instruirea privind igiena
orală ar trebui să fie integrată în programul de învățământ.
Concluzii: S-a constatat că gradul de educație a părinților este un factor important în
determinarea nivelului de igienă dentară la copiii din învățământul primar. Este important să se
acorde atenție nu numai cunoașterii teoretice a copiilor cu privire la igiena orală, ci și dezvoltării
abilităților practice pentru a îmbunătăți nivelul de igienă orală al copiilor. Siguranța colaborării
între medicii stomatologi și cadrele didactice a fost evidențiată ca fiind vitală pentru a asigura
copiii din învățământul primar de o educație corespunzătoare privind igiena orală. Această
colaborare poate contribui la creșterea gradului de conștientizare și responsabilitate a părinților și
comunității în ceea ce privește importanța îngrijirii dentare la copii din învățământul primar. | en_US |
dc.language.iso | ro | en_US |
dc.publisher | Şcoala de Management în Sănătate Publică | en_US |
dc.relation.ispartof | Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective 2024: Culegere de rezumate științifice | en_US |
dc.subject | igienă dentară | en_US |
dc.subject | copii | en_US |
dc.subject | învățământ primar | en_US |
dc.subject | alfabetizare | en_US |
dc.title | Alfabetizarea privind domeniul sănătății orale la copiii din învățământul primar | en_US |
dc.type | Preprint | en_US |
Appears in Collections: | Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective 2024
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|