DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Deliu, Constantin | - |
dc.date.accessioned | 2025-09-26T07:42:49Z | - |
dc.date.available | 2025-09-26T07:42:49Z | - |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.citation | DELIU, Constantin. Bariere pentru încrederea populației în asistența medicală spitalicească. In: Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective. Materiale ale conferinței consacrate aniversării a 80-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu”și 20 de ani de la lansarea programului de masterat în Managementul sănătății publice, 20-21 iunie 2025, Chişinău, Republica Moldova. Chișinău, 2025, pp. 41-42. | en_US |
dc.identifier.uri | https://ibn.idsi.md/vizualizare_articol/235635 | - |
dc.identifier.uri | https://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/31179 | - |
dc.description.abstract | Context. Încrederea populației în instituțiile medicale poate fi asociată cu modul în care este
perceput sistemul de sănătate și capacitatea acestuia de a furniza servicii și, eventual, de a-și
îndeplini obiectivele. Încrederea determină posibilele comportamente viitoare ale pacienților și
influențează atitudinea acestora față de sănătatea lor, iar în înțelegerea tiparelor comportamentale
ale consumatorilor de îngrijiri medicale este important a fi evaluate elementele centrale ce pot
afecta interacțiunea medic-pacient și impactul asupra nivelului de consum al serviciilor de
sănătate. Neîncrederea în spitale și profesioniștii din domeniul sănătății este problematică deoarece
are impact negativ asupra sănătății, luând o formă de iatrogenie socială.
Metode. A fost realizat un studiu mixt, cantitativ-calitativ având drept scop identificarea și analiza
factorilor care contribuie la erodarea încrederii populației în Asistența Medicală Spitalicească prin
investigarea barierelor existente pentru propunerea soluțiilor de creștere a nivelului de satisfacție
și încredere în Asistența Medicală Spitalicească. Studiul a fost efectuat pe teritoriul Republicii
Moldova în perioada ianuarie-martie 2025, Studiul cantitativ a fost realizat prin aplicarea
chestionarelor anonime, fiind completat de 424 de beneficiarii serviciilor medicale spitalicești,
care au fost spitalizați pe parcursul ultimelor 12 luni în spitalele din țară, iar rezultatele chestionării
au fost analizate în Softul SPSS vers. 23 și Microsoft Excel. Studiul cantitativ s-a realizat utilizând
tehnica interviu în grup focalizat, în acest sens au fost realizate 2 focus-grupuri cu 10 manageri ai
instituțiilor medicale spitalicești de diferit nivel (raionale, municipale, republicane și private), iar
ca instrument de cercetare și tehnici de acumulare a datelor a constituit ghidul de interviu.
Rezultate. Studiul a scos în evidență faptul că aproape jumătate dintre respondenți (44,6%) au
rămas mulțumiți sau foarte mulțumiți de experiența ultimei spitalizări, iar 1 din 6 răspunsuri ar recomanda acea instituție medicală (59%). Principalele criterii de selecție a spitalului, ce ar
contribui la creșterea încrederii în servicii prestate a fi comunicarea și explicațiile clare despre
diagnostic și tratament (84,9%), profesionalismul personalului medical (83,3%) și condițiile de
igienă și confort (82,5%), iar cea mai frecventă cauză a experiențelor negative ar fi atitudinea
personală (83,3%). Ambele studii au concluzionat că principalele aspecte legate de necesități sunt:
comunicarea eficientă medic-pacient (69,8%), metode sigure de diagnostic și tratament (69,1%) și
de responsabilitatea personalului medical (63,9%). Principala sursă de informare cu privire la
sănătate sunt medicii și personalul medical (68,6%), în timp ce 14,2% folosesc sursele massmedia,
majoritatea considerând-le însă ca având un impact negativ.
Discuții. Încrederea pacienților în spitale este adesea influențată de experiențe personale, de
interacțiune cu personalul medical și de modul în care instituțiile comunică și instrumentele de
comunicare. Chiar dacă instituțiile medicale raționale și municipale respectă important în accesul
la serviciile medicale populației spitalicești, respondenții menționează că opțiunea pentru un spital
privat se realizează oferirea serviciilor mai calitative și atitudinii personale medicale. Studiu l
evidențiază faptul că majoritatea respondenților sunt bine și foarte bine informați asupra
drepturilor pe care le au în calitatea lor de pacienți și că informația oferită de personalul medical
este clară, avantajați în acest sens fiind pacienții spitalelor private și republicane. Corelând datele
din literatură, am răspuns cu constatarea că știrile despre sănătate nu sunt prezentate într-o manieră
imparțială și exactă și imaginea negativă prezentată la știri poate diminua încrederea populației în
sistemul medical. | en_US |
dc.language.iso | ro | en_US |
dc.publisher | Instituţia Publică Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” din Republica Moldova | en_US |
dc.relation.ispartof | Conferința științifică națională cu participare internațională consacrată aniversării a 80-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu”și 20 de ani de la lansarea programului de masterat în Managementul sănătății publice, Școala de Management în Sănătate Publică, 20-21 iunie 2025, Chișinău, Republica Moldova | en_US |
dc.title | Bariere pentru încrederea populației în asistența medicală spitalicească | en_US |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective. Materiale ale conferinței consacrate aniversării a 80-a de la fondarea USMF „Nicolae Testemițanu” și 20 de ani de la lansarea programului de masterat în Managementul sănătății publice, 20-21 iunie 2025, Chișinău, Republica Moldova
|