|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- REVISTE MEDICALE NEINSTITUȚIONALE
- Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină
- Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină 2019
- Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină Nr. 4 (82) / 2019
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/9134
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
dc.contributor.author | Goma, Ludmila | |
dc.date.accessioned | 2020-05-06T19:13:27Z | |
dc.date.available | 2020-05-06T19:13:27Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | GOMA, Ludmila. Considerații privind locul și rolul sectorului privat pe piața serviciilor de sănătate din Republica Moldova. In: Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină. 2019, nr. 4(82), pp. 70-71. ISSN 1729-8687. | en_US |
dc.identifier.issn | 1729-8687 | |
dc.identifier.uri | http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/9134 | |
dc.identifier.uri | http://revistaspemm.md/wp-content/uploads/2020/04/Revista_SPEMM_2019_Nr.4_82_2019.pdf | |
dc.description | IP Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie Nicolae Testemițanu | en_US |
dc.description.abstract | Conform Portalului Guvernamental al Datelor
Deschise (17.09.2017), în Republica Moldova activează:
244 de instituții medico-sanitare private acreditate,
7 instituții neacreditate și încă 4 condiționat
acreditate; 16 laboratoare clinice; 453 de cabinete
stomatologice. Astfel, actualmente sectorul medical
privat din țară devine o opțiune pentru un șir de
pacienți care solicită specialiști și servicii ce nu pot fi
găsite în instituțiile publice de sănătate, metode eficiente
de tratament, garanția siguranței, standarde
internaționale, precum și servicii centrate pe pacient.
Sectorului medical privat îi revin 3% din totalul
serviciilor medicale prestate cetățenilor republicii,
pe când în țările europene acestea au o proporție
de 20-25% cazuri.
Numărul instituțiilor medicale private este în
creștere, ca urmare ne rămâne a stabili care sunt aspectele
acestei ascensiuni, care sunt atuurile acestor
instituții, prin ce se remarcă ele în sistemul de sănătate
din țară, care sunt lacunele, dar și pronosticul.
Așadar, scopul cercetării a fost determinarea
locului și a rolului sectorului privat pe piața serviciilor
de sănătate din Republica Moldova. Material și metode
Pentru determinarea și analizarea activității
specifice manageriale a instituțiilor medico-sanitare
private din Republica Moldova a fost elaborat un
chestionar alcătuit din 35 de itemi. Prin cercetare
selectivă a fost ales un eșantion de 26 de instituții.
Al doilea chestionar, format din 18 itemi, a fost
destinat pacienților, în scopul de a evalua nivelul de
satisfacție de pe urma utilizării serviciului medical
privat. Selecția eșantionului a fost de tip aleatoriu,
au fost chestionați 100 de respondenți. Ambele
sunt chestionare de opinie, în funcție de calitatea
informației.
Rezultate obținute
Sistemul medical privat din R. Moldova poate
fi considerat o formațiune sistemică, deoarece are
o tendință dinamică, anual numărul de instituții
majorând-se (2002 – 1 instituție; 2009 – 15; 2013
– 38; 2017 – 14 instituții), un sistem integral și bine
organizat, întrucât fiecare instituție dispune de toate
componentele necesare. Astfel, 98% din persoanele
intervievate au confirmat că instituția lor dispune
de condiții optime și suficiente de activitate, 77%
au apreciat la un înalt nivel forțele de muncă din
cadrul instituției, iar la capitolul echipamente, 79%
au confirmat că acestea sunt de un nivel major. Un
argument pentru dreptul de a descrie acest sistem
ca fiind unul deschis este și colaborarea cu CNAM,
care se realizează deja anual, iar în 2017 deja 66 de
instituții medicale private au încheiat contracte cu
CNAM.
Conform rezultatelor chestionarului, scopul
instituțiilor private este de a acorda servicii medicale
de înaltă calitate – 38% din instituțiile intervievate
au răspuns că dispun de o invenție, un brevet. O
dovadă că urmăresc scopul calității sunt și colaborările cu instituțiile internaționale, menționate de
82% din intervievați. Alt scop este de a avea cel mai
performant personal medical, scop ce este atins
prin perfecționarea susținută de instituție (57,1% –
personal care efectuează perfecționări la un anumit
interval de timp), iar în general imaginea pozitivă și
reputația constructivă sunt obiective atinse de toate
instituțiile (76,9% afirmă acest fapt, iar restul 23,1%
tind spre îmbunătățiri).
57,7% din instituții desfășoară activități manageriale în cadrul IMSP, 76,66% dispun de studii speciale în domeniul administrației și conducerii. Programul minim al acestora cuprinde: să adopte hotărâri
manageriale – 92,3%; să comunice eficient – 96,1%
au răspuns că au o comunicare liberă, constructivă;
să selecteze și să instruiască lucrătorii – 65% din cei
intervievați (lucrători medicali) au afirmat că au urmat cursuri de perfecționare în ultimii cinci ani și că
acestea au fost organizate de instituție în proporție de mai mult de 50% cazuri; să poarte negocieri de
afaceri – 69,1%; să poată să implice activ organizații
publice și structuri din afară în soluționarea anumitor
probleme – 30,7%. Cu referire la satisfacția pacientului, 98% din pacienții intervievați au afirmat că sunt
gata să revină la serviciile instituției, iar 95% din ei
au răspuns că ar recomanda aceste servicii și altor
persoane.
Concluzii
1. În Republica Moldova activează (2017) 244
de instituții medico-sanitare private acreditate și 16
laboratoare medicale, >50% din ele fiind concentrate
în capitala țării, iar 82% din serviciile acordate de sunt
din domeniul consultativ-curativ.
2. Legislația ce reglementează activitatea privată din domeniul medical este încă una imperfectă,
întrucât 75% din instituții o consideră o amenințare
pentru progresul lor.
3. Managementul instituțiilor private este
orientat preponderent spre activități administrative
(planificare, organizare, motivare), management
inovațional, activități de marketing, lăsând în umbră
aspecte de control, de elaborare a indicatorilor de
performanță.
4. Sistemul medical privat este un sistem ce
funcționează independent, dar totodată el este
inclus formal într-un sistem mai complex – sistemul
de sănătate din R. Moldova, devenind astfel un subsistem, cu anumite limite și responsabilități.
5. Trecerea sistemului de sănătate din Moldova
la un sistem mixt va duce la extinderea experienței
sectorului privat la periferie, adică în cadrul raioanelor, poate chiar în localitățile rurale. | en_US |
dc.language.iso | ro | en_US |
dc.publisher | Asociația Obștească "Economie, Management și Psihologie în Medicină" din Republica Moldova | en_US |
dc.relation.ispartof | Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină: Congresul al VIII-lea al specialiștilor din domeniul sănătății publice și managementului sanitar 24-25 octombrie 2019 Chișinău, Republica Moldova | |
dc.subject | instituții medico-sanitare private | en_US |
dc.subject | sector privat | en_US |
dc.subject | sistem de sănătate mixt | en_US |
dc.subject.ddc | CZU: 614.253.2:338.24(478) | en_US |
dc.subject.mesh | Moldova | en_US |
dc.subject.mesh | Financing, Personal | en_US |
dc.subject.mesh | Health Care Sector | en_US |
dc.subject.mesh | Hospitals, Private | en_US |
dc.subject.mesh | Health Facilities, Proprietary | en_US |
dc.subject.mesh | Private Practice | en_US |
dc.title | Considerații privind locul și rolul sectorului privat pe piața serviciilor de sănătate din Republica Moldova | en_US |
dc.title.alternative | Considerations on the place and role of the private sector in the
health services market in the Republic of Moldova | |
dc.type | Other | en_US |
Appears in Collections: | Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină Nr. 4 (82) / 2019
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|