USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/9179
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNicolenco, Tatiana
dc.contributor.authorȚîbîrnă, Eugenia
dc.contributor.authorTiosa, Olga
dc.contributor.authorCotoman, Valentina
dc.contributor.authorVrabie, Irina
dc.contributor.authorHaret, Mariana
dc.date.accessioned2020-05-07T18:12:17Z
dc.date.available2020-05-07T18:12:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationNICOLENCO, Tatiana; ȚÎBÎRNĂ, Eugenia; TIOSA, Olga et al. Îmbunătățirea accesului la servicii medicale prin optimizarea fluxului pacienților cu suferințe cronice. In: Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină. 2019, nr. 4(82), pp. 87-88. ISSN 1729-8687.en_US
dc.identifier.issn1729-8687
dc.identifier.urihttp://revistaspemm.md/wp-content/uploads/2020/04/Revista_SPEMM_2019_Nr.4_82_2019.pdf
dc.identifier.urihttp://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/9179
dc.descriptionIMSP Centrul de Sănătate Ştefan Vodă, Congresul al VIII-lea al specialiștilor din domeniul sănătății publice și managementului sanitar 24-25 octombrie 2019 Chișinău, Republica Moldovaen_US
dc.description.abstractInstituția Medico-Sanitară Publică Centrul de Sănătate Ștefan Vodă deservește 17 localități cu populația totală de 36.978 de persoane. În componența Centrului de Sănătate activează 161 de persoane, dintre care medici de familie – 16 (acoperirea cu medici = 66,6%), asistente medicale – 43 (acoperirea = 86%). Pentru implementarea proiectului a fost aleasă localitatea Ștefan Vodă cu populația de 7668 de persoane, în care pe parcursul anilor 2015-2017 s-a înregistrat creșterea vizitelor la medicul de familie de la 28.821 până la 31.552 de vizite anual, sau de la 15,8 până la 30,6 vizite zilnic. Evaluarea problemei a fost realizată de echipa proiectului, utilizând analiza SWOT. Problema principală identificată: accesibilitatea redusă a serviciilor de calitate din cauza fluxului mare de pacienți care se adresează direct la Centrul de Sănătate fără programare, în condițiile de asigurare insuficientă cu medici de familie și asistente medicale. Probleme conexe: • Condiții de muncă precare la recepția Centrului de Sănătate – dotarea insuficientă cu calculatoare și mobilier, necesitatea renovării cosmetice a spațiului. • Comunicarea dificilă cu pacienții – în condițiile suprasolicitării lucrătorilor medicali, apare problema de comunicare cu pacienții, îndeosebi cu cei neprogramați, „nerăbdători”. • Informarea insuficientă a pacienților cu boli netransmisibile – pacienții nu cunosc standardul de supraveghere în hipertensiunea arterială, cardiopatia ischemică, diabetul zaharat, periodicitatea prezentării la medic, volumul de examinări și consultații. Nu cunosc stările de urgență și algoritmul de acordare a ajutorului medicamentos și a celui nemedicamentos. Indicatori obținuți la inițierea proiectului A fost evaluat timpul de așteptare la recepție, care a constituit în medie 10 minute. S-a evaluat timpul de așteptare la medicul de familie – în medie 35 de minute. A fost estimat numărul de vizite neprogramate pe parcursul zilei –unui medic îi revin în medie 21,5 vizite neprogramate pe zi. A fost apreciată satisfacția pacientului în baza chestionarului și s-au constatat următoarele: nivel ”satisfăcător” la 26 de persoane, nivel ”bun” la 45 de persoane, ”foarte bun” – la 29. După părerea pacienților, cea mai mare problemă la acordarea serviciilor este: timpul de așteptare la medic (54 de persoane), timpul de așteptare la recepție pentru programare (39 de persoane), timpul acordat pacientului (5 persoane). Principalul obiectiv al proiectului este sporirea accesului pacienților la servicii medicale prin optimizarea fluxului pacienților care suferă de boli netransmisibile. Obiective specifice: • Renovarea recepției Centrului de Sănătate, ceea ce va duce la deservirea mai rapidă și calitativă a pacienților de către angajații de la recepție. • Instruirea lucrătorilor medicali – va îmbunătăți cunoștințele lucrătorilor medicali privind comunicarea eficientă cu pacienții. • Informarea și comunicarea cu pacienții cu boli netransmisibile – va spori volumul de cunoștințe ale pacienților cu privire la profilaxia și supravegherea bolilor netransmisibile, depistarea timpurie a factorilor de risc prin efectuarea examenului medical profilactic. Rezultatele așteptate Prin implementarea acestui proiect ne dorim să obținem dirijarea fluxului de pacienți cronici cu boli netransmisibile în 80% cazuri prin micșorarea numărului de vizite neprogramate la medicul de familie. Pentru realizarea obiectivului dat se va evalua: • micșorarea timpului de așteptare la recepție de la 10 minute la 5 minute; • reducerea timpului de așteptare la medicul de familie de la 30 de minute la 15 minute; • micșorarea numărului de vizite la medicul de familie pe parcursul zilei de la 30 la 25 de vizite; • diminuarea numărului de vizite neprogramate pe parcursul zilei până la 5 vizite; • creșterea satisfacției pacientului și a angajaților până la 80%. Grupul-țintă care va beneficia de servicii calitative sunt pacienții cu hipertensiune arterială, cardiopatie ischemică, diabet zaharat din localitatea Ștefan Vodă, deserviți de echipa medicului de familie din Centrul de Sănătate. Beneficiarii finali. Având în vedere faptul că Centrul de Sănătate Ștefan Vodă este o instituție de nivel raional, de servicii îmbunătățite va beneficia populația întregului raion Ștefan Vodă, inclusiv populația deservită de centrele de sănătate autonome; pacienții cu hipertensiune arterială, cardiopatie ischemică, diabet zaharat, precum și angajații instituției medicale. După implementarea activităților planificate se preconizează aplicarea repetată a chestionarului cu privire la satisfacția beneficiarilor.
dc.language.isoroen_US
dc.publisherAsociația Obștească "Economie, Management și Psihologie în Medicină" din Republica Moldovaen_US
dc.relation.ispartofSănătate Publică, Economie şi Management în Medicină: Congresul al VIII-lea al specialiștilor din domeniul sănătății publice și managementului sanitar 24-25 octombrie 2019 Chișinău, Republica Moldova
dc.subjectaccesen_US
dc.subjectservicii medicaleen_US
dc.subjectpacienţien_US
dc.subjectboli croniceen_US
dc.subject.ddcCZU: 614.253.8:616-036.12en_US
dc.subject.meshChronic Disease--epidemiologyen_US
dc.subject.meshMoldovaen_US
dc.subject.meshData Collectionen_US
dc.subject.meshNoncommunicable Diseases--prevention & controlen_US
dc.subject.meshPatientsen_US
dc.subject.meshQuality of Health Careen_US
dc.subject.meshHealth Services Accessibilityen_US
dc.subject.meshHealth Care Quality, Access, and Evaluationen_US
dc.titleÎmbunătățirea accesului la servicii medicale prin optimizarea fluxului pacienților cu suferințe croniceen_US
dc.title.alternativeImprove access to medical services by optimizing the flow of patients with chronic conditionsen_US
dc.typeOtheren_US
Appears in Collections:Sănătate Publică, Economie şi Management în Medicină Nr. 4 (82) / 2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IMBUNATATIREA_ACCESULUI_LA_SERVICII.pdf138.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback