dc.description.abstract |
Scopul. Evaluarea activității serviciului AVIASAN din Republica Moldova, pentru
elaborarea recomandărilor cu privire la sporirea eficacității acestuia.
Obiective. Evaluarea practicilor internaționale cu privire la organizarea și funcționarea
serviciilor de tip AVIASAN; studiul cadrului legislativ și structurii organizatorice a serviciului
AVIASAN în Republica Moldova; evaluarea relației dintre organizarea și performanța
serviciului AVIASAN, din perspectiva experților în domeniu și managerilor instituțiilor raionale;
formularea propunerilor pentru eficientizare a organizării și funcționării serviciului AVIASAN.
Material și metode. Pentru realizarea obiectivelor trasate în cadrul cercetării au fost
realizate câteva etape: (1.) Studiul cadrului legislativ și structurii organizatorice a serviciului
AVIASAN. În acest context au fost efectuate căutări pe: www.legis.md, www.ms.gov.md,
www.urgenta.md, www.ambulanta.md. Totodată, au fost făcute solicitări oficiale pentru oferirea
de date specifice (număr de angajați, dotarea tehnică, timpul de răspuns, profilul specialităților
etc.) în adresa IMSP Institutului de Medicină Urgentă și IMSP Centrului Național de Asistență
Medicală Urgentă Prespitalicească; (2.) Studiul cantitativ-calitativ, transversal al opiniei
managerilor IMSP spitalicești raionale și municipale (41 de instituții) cu privire la relația dintre
organizarea și performanța serviciului AVIASAN. Studiul a fost realizat în baza unui chestionar
elaborat cu acest scop. Completarea chestionarului a fost efectuată prin intermediul Google
Forms; (3.) Studiul cantitativ, transversal cu aplicarea instrumentului OMS de evaluare a
unităților de primiri urgențe și terapiilor intensive (59 de instituții spitalicești publice).
Chestionarul OMS a fost completat online (Google Forms) și pe suport de hârtie; (4.) Panel
Delphi (12 experți) – Organizarea Serviciului AVIASAN în Republic Moldova. Datele obținute
au fost analizate prin aplicarea setului de programe statistice Microsoft Excel SP3.
17
Rezultatele obținute. Datele privind practicile internaționale sunt în defavoarea serviciului
AVIASAN cu funcțiile și structura pe care o are la ora actuală în Republica Moldova. În acest
sens se impune necesitatea de a reevalua structura și funcțiile AVIASAN în scopul racordării la
cele mai bune experiențe mondiale. Lacune ce țin de reglementarea activității serviciului
AVIASAN pot servi drept impedimente în procesul decizional în cazul unui pacient anume.
Adesea AVIASAN are menirea să acopere golurile în acordarea asistenței medicale existente în
instituțiile spitalicești. Este evident, CNAMUP are capacitatea și poate ușor să absoarbă
activitatea de transfer interspitalicesc realizată de AVIASAN. Barierele principale pentru
activitatea serviciului AVIASAN identificate în studiu sunt: structura actuală a sistemului
medical, atunci când centre/servicii specializate sunt doar în spitale din Chișinău; mecanismul
deficitar de finanțare; deficitul de personal și absența mecanismelor de stimulare, retribuție
eficientă a muncii; lacunele în cadrul normativ care lasă loc pentru interpretări în lipsa unui
standard de acțiune. Totodată, se impune nevoia unei reforme și regionalizări multipolare a
sistemului spitalicesc.
Concluzii. Serviciul Republican AVIASAN în Republica Moldova are funcții importante
dar este o structură unică în felul său, care nu corespunde bunelor practici existente,
implementate în prezent în țările europene. Rezultatele cercetării au ilustrat necesitatea acută de
transfer a funcțiilor AVIASAN către alte instituții din domeniul sănătății, fortificarea
capacităților de formare profesională și regionalizarea serviciilor medicale specializate. Studiul
propune o analiză a AVIASAN-ului din perspectiva organizării, finanțării, structurii,
funcționalității. |
en_US |