Abstract:
Scopul: Evaluarea accesului la medicamentele antituberculoase de ultimă generație în
vederea îmbunătățirii accesului la medicamentele antituberculoase inovative în Republica
Moldova.
Obiectivele: Analiza revistei literaturii privind politicele și practicile internaționale și
naționale referitoare la medicamentele inovatoare antituberculoase în tratamentul tuberculozei;
analiza factorilor care influențează accesul la medicamentele antituberculoase inovative;
evaluarea opiniilor experților privind barierele în accesibilitatea medicamentelor inovative;
elaborarea recomandărilor pentru îmbunătățirea accesului la medicamentele inovative în RM.
Materiale și metode: Studiu de tip analitic, descriptiv selectiv, calitativ efectuat prin (i)
realizarea a 10 interviuri în profunzime cu factori de decizie și reprezentanți ai societății civile
prin aplicarea unui ghid de interviu, selectat și adaptat în interesele studiului și (ii) analiză de
conținut și colectare de date punctuală pentru 5 medicamente TB inovative – bedaquiline (Bdq),
delamanid (Dlm), linezolid (Lnz), clofazimine (Clf), pretomanid (Pa) pentru perioada
2017-2020. Metodele studiului – istorică, epidemiologică, sociologică, statistică, comparativă,
grafică. Rezultate obținute: Cadrul normativ: ghiduri și protocoale: 4 din 5 medicamente
innovative (Bdq, Dlm, Lnz, Cfm) sunt listate în ghidurile naționale clinice; 1 medicament (Pa)
recomandat de OMS spre utilizare în cadrul cercetărilor operaționale (BPaL) în tratamentul TB
DR, lipsește în Republica Moldova; 5 din 5 medicamente au fost evaluate la diferite etape atât în
cadrul cercetărilor clinice, cât și operaționale; 4 din 5 medicamente sunt accesibile și disponibile
la prescriere pentru pacienții cu TB DR în cadrul implementării de rutină; 2 din 5 medicamente
sunt disponibile în formulări pediatrice. Cadrul de reglementare și supraveghere în domeniul
medicamentului: 0 din 5 medicamente sunt incluse în Lista Națională a Medicamentelor
Esențiale pentru TB; 5 din 5 medicamente nu sunt înregistrate în Nomenclatorul de Stat al
Medicamentelor; 5 din 5 medicamente sunt importate ca medicamente neautorizate și nu au
prețul înregistrat în Catalogul național de prețuri de producător la medicamente. Cadrul de
planificare și realizare a achiziției medicamentelor: 3 din 5 medicamente inovative au experiență
de procurare prin mecanismul național de procurare din bugete naționale; 3 din 5 medicamente
au risc moderat de discontinuitate, cauzat de existența unui singur producător, risc care nu poate
fi diminuat până la momentul apariției genericilor produselor. Diferite oportunități pentru
îmbunătățire au fost expuse în cadrul interviurilor printre care: dezvoltarea licențelor obligatorii
în interesul sănătății publice, unificarea abordărilor dintre Departamentul de coordonare a
Programului Național de Răspuns la Tuberculoză (PNRT) și Administrația Națională a
Penitenciarilor (ANP), inițierea achizițiilor în termeni utili, creșterea capacităților, inclusiv de
negociere a specialiștilor în achiziție, elaborarea alternativelor pentru mecanismele de achiziție.
Concluzii: Directivele și politicile naționale orientate spre reducerea poverii prin
tuberculoză și accesul la beneficiile inovațiilor se regăsesc printre angajamentele prioritare ale
autorităților din sănătate, fiind stabilite în cadrul PN. Planificarea separată de medicamente
pentru pacienții din supravegherea PN și celor din ANP relevă aspecte de comunicare deficitară,
birocratizare a procedurilor în supravegherea și realizarea prevederilor PNRT între 2 sisteme, iar
cerințele și rigorile în cadrul implementării medicamentelor și schemelor de tratament noi
împiedică accesul acestora în sistemul penitenciar. Totodată, volumurile de medicamente
inovative achiziționate și variațiile de preț obținut în dependență de mecanismul de procurare
utilizat pentru unele produse prezintă motiv de îngrijorare pe termen mediu. Ajustarea cadrului
legislativ și normativ pentru operarea cu flexibilitățile TRIPS, diversificarea mecanismelor de
achiziție, pentru a asigura accesul și în același timp a optimiza utilizarea bugetelor naționale – sunt unele dintre măsurile necesare pentru a atinge un număr cât mai mare de beneficiari cu
medicamente inovative antituberculoase la prețuri justificate.