Abstract:
Scopul: Evaluarea traseului pacienților cu hernie de disc până la acordarea asistenței
medicale de nivel terțiar pentru elaborarea recomandărilor practice privind îmbunătățirea
accesibilității serviciilor medicale.
Obiectivele: Analiza studiilor și practicilor internaționale și naționale privind traseul
pacienților cu hernie de disc către staționarele republicane; evaluarea opiniilor personalului
medical cu privire la organizarea traseului pacienților cu hernie de disc de la etapa inițială până
la instituțiile de nivel terțiar, cu identificarea unor eventuale bariere în accesul acestora; studierea
opiniilor pacienților cu hernie de disc privind traseul lor de la debutul patologiei până la etapa
tratamentului specializat în instituțiile de nivel terțiar, cu identificarea unor eventuale bariere în
accesul acestora; elaborarea recomandărilor practice în scopul îmbunătățirii accesibilității
serviciilor medicale pacienților cu hernie de disc.
Materiale și metode: Tipul de studiu: mixt. Componenta cantitativă – studiu descriptiv,
transversal cu aplicare de chestionar. Eșantionul studiului: 377 de medici (medici de familie,
neurologi, neurochirurgi) și 268 de pacienți diagnosticați cu hernie de disc. Componenta
calitativă – interviuri în profunzime cu pacienții cu hernie de disc din intituțiile medicale terțiare.
Perioada de colectare a datelor cuprinde lunile aprilie-mai 2020. Metodele studiului –
epidemiologică, istorică, descriptivă, statistică, matematică, comparativă, grafică.
Rezultate obținute: Reieșind din datele studiului cantitativ circa 56 % din medicii
respondenți consideră defectuos traseul pacientilor cu hernie de disc. În acelasi timp, 71,2 % din
pacienții cu hernie de disc chestionați raportează că au întâmpinat bariere la nivel local (raional
sau municipal) în accesarea serviciilor medicale. S-a stabilit că aproximativ jumătate dintre
pacienți (47 %) sunt de părerea că este dificil de a obține o îndreptare la consultații și examinări
către instituțiile medicale terțiare, inclusiv de a avea acces la examinări de înaltă performanță.
Jumătate dintre pacienți s-au confruntat cu diferite impedimente în accesarea serviciilor la
diferite etape de adresare, dintre ei în 19,8 % de cazuri au indicat dificultăți de acces la secția
consultativă din sector/raion, iar 19 % de cazuri – la asistența medicală primară.
Studiul calitativ a cuprins 4 subiecte de bază: expertiza durerii, adresarea primară la
medic, internări în instituții terțiare, tratamentul de reabilitare. Conform rezultatelor studiul dat
mulți pacienți exprimă nemulțumire privind traseului anevoios spre destinația instituțiilor terțiare
care se asociază pentru ei cu cheltuieli suplimentare și timp pierdut. Unii pacienți menționează faptul că primar au fost informați greșit referitor la tratament și ulterior din cauza agravării stării
generale au fost nevoiți să se adreseze de urgență la medicul specialist din instituțiile
republicane. Marea majoritate a pacienților nu sunt mulțumiți de profesionalismul și calitatea
serviciilor medicale prestate de către specialiștii din policlinicile raionale și municipale. Există
pacienți care au păreri împărțite referitor la eficiența etapelor traseului pacientului cu hernie de
disc elaborat de Centrul Național de Asigurări Medicale.
Concluzii: Studiul efectuat reflectă dificultăți în traseul pacienților cu hernie de disc
începând cu medicul de familie și până la adresarea în instituțiile medicale terțiare, printre
acestea: timpul îndelungat de așteptate a consultației, a examinărilor de înaltă performanță, a
analizelor pentru spitalizări; programări defectuase pentru îndreptări la consultație, examinări,
internări; drumuri întoarse de la instituțiile terțiare spre raion în scopul obținerii îndreptărilor,
analizelor de la medicii de familie, neurologi din instituțiile raionale etc. O posibilă soluție
pentru depășirea impedimentelor menționate este preluarea practicilor internaționale, în mod
particular folosirea poliței de asigurare în formă de card, implimentată cu succes în unele state
din Europa.