Abstract:
Scopul. Evaluarea funcționalității Comisiei Teritoriale Extraordinare de Sănătate Publică
(CTESP) privind realizarea măsurilor de răspuns la pandemia COVID-19 pentru elaborarea
recomandărilor de îmbunătățire a mecanismului de coordonare în cazul urgențelor de sănătate
publică.
Obiectivele. Analiza practicilor și recomandărilor internaționale privind măsurile de
răspuns la pandemia COVID-19; analiza mecanismului de coordonare a măsurilor de pregătire și
răspuns la urgențele de sănătate publică în Republica Moldova; evaluarea funcționalității
Comisiilor Teritoriale Extraordinare de Sănătate Publică privind măsurile de răspuns la infecția
COVID-19; elaborarea recomandărilor pentru îmbunătățirea mecanismelor de coordonare în
cazul urgențelor de sănătate publică inclusiv la pandemia COVID-19.
Materiale și metode. Tipul studiului – studiu empiric, cantitativ, transversal. La prima
etapa a fost studiată literatura de specialitate. La a doua etapa au fost definite scopul și stabilite
obiectivele pentru realizarea acestuia. La etapa treia fost stabilit eșantionul de studiu, care
reprezintă totalitatea absolută a membrilor CTESP (294 de respondenți) din 35 de teritorii
administrative. La etapa a patra au fost analizate chestionare standardizate elaborate de
organismele internaționale cu aplicarea chestionarului standardizat OMS (IAR) cu elemente din
modelul „Capacity Assessment Framework” UN 2008, adaptat la contextul național, autoadministrat on-line.
Rezultate obținute. Comisia CTESP este creată pentru a asigura gradul de pregătire
pentru urgențele de sănătate publică și managementul acestora. Președinții comisiilor sunt
președinți sau vicepreședinți ai raioanelor, primarii/viceprimarii municipiilor/orașelor; iar
membrii CTESP-ului sânt reprezentanții structurilor dislocate la nivel de unitate administrativ–
teritorială, precum reprezentanții sectorului medical, educație, reprezentanții ministerului
afacerilor interne, Inspectoratului General Situații Excepționale, ANSP, ANSA, CNAM, culte
religioase etc.
Conform datelor studiului, 96% din respondenți cunosc despre existența unui mecanism
de coordonare. Totodată, 48% nu cunosc care este organul coordonator, deși regulamentul de
funcționare a Comisiei a fost aprobat încă în 2009 de către Guvern, și doar 53% au răspuns că
acesta este Comisia națională extraordinară de sănătate publică (CNESP). Există o confuzie cine
asigură suportul decizional de coordonare, control și management al răspunsului la infecția
COVID-19: ANSP figurând în 21% de cazuri, iar activitatea Ministerului Sănătății (MS) a fost
apreciată de 61%.
În scopul dirijării și coordonării la nivel național a ac iunilor de pregătire și răspuns
medical la situațiile excepționale și urgențele de sănătate publică, MS de comun cu Ministerul
Afacerilor Interne (MAI) a elaborat și aprobat Planul de pregătire și răspuns al Sistemului
Sănătății la urgențe de sănătate publică. De asemenea, a fost aprobat Planul de răspuns la
COVID-19. Despre existența planului sectorial pe urgențe cunosc 88% din respondenți, dar 30%
consideră că legislația pe urgențe nu este clară și accesibilă. Despre planul de răspuns la COVID19 cunosc 92%, dar criteriile pentru luarea deciziilor nu sunt cunoscute, majoritatea (80%)
indicând criteriul privind situația epidemiologică, pe când celelalte criterii au fost menționate
doar de 41% din respondenți. Starea de urgență în sănătate publică se declară la
propunerea directorului Agenției Naționale pentru Sănătate Publică sau a conducătorilor
Centrelor de Sănătate Publică Teritoriale, de către CNESP și/sau Comisia teritorială
extraordinară de sănătate publică, procedura de declarare a stării de urgență nu este cunoscută de 75% din respondenți, dar 77% consideră că starea de urgență a fost declarată conform
indicatorilor.
Suportul CNESP-lui a fost apreciat de doar 56% din respondenți, 38% – consideră că
„vocea ” lor a fost auzită, iar 64 % au menționat că CNESP nu a monitorizat suficient și eficient
acțiunile CTESP. Totodată suportul specialiștilor în sănătate publică (a epidemiologilor) a fost
apreciat de 93% din intervievați, ANSP a pus la dispoziție indicatorii și informația necesară în
72% de situații dar, realizarea măsurilor stipulate în Hotărârile CTESP au fost implementate doar
în 58% de cazuri. Printre barierele principalele în activitate au fost menționate: insuficiența
resurselor umane (65%); insuficiența resurselor financiare (75%); lipsa cunoștințelor practice și
resurselor informaționale (60%); insuficiența comunicării între nivel central și local (50%); circa
48% menționează insuficiența bazei legislative care a condus la o responsabilitate scăzută a
CTESP și un control insuficient asupra activității CTESP.
Concluzii. Cadrul normativ în vigoare privind mecanismul de coordonare pentru a asigura
un grad adecvat de pregătire pentru urgențele de sănătate publică nu este suficient și are nevoie
de o îmbunătățire semnificativă. De asemenea, sunt necesare intervenții pentru sporirea
capacităților CTESP pentru gestionarea urgențelor de sănătate publică, inclusiv a pandemiei
COVID-19 la nivel de teritoriu.