Abstract:
Scopul. Evaluarea cunoștințelor, atitudinilor și practicilor părinților privind diversificarea
alimentației copiilor până la 3 ani, pentru elaborarea unor recomandări care ar contribui la
îmbunătățirea alimentației copilului.
Obiective. Analiza experiențelor și recomandărilor naționale și internaționale cu referire
la diversificarea alimentației în copilăria timpurie; evaluarea cunoștințelor, atitudinilor și
practicilor părinților privind diversificarea alimentației copiilor până la 3 ani; identificarea
barierelor și oportunităților de dezvoltare a competențelor părinților privind diversificarea
alimentației copiilor până la 3 ani; elaborarea unor recomandări care ar contribui la îmbunătățirea
diversificării alimentației copilului.
Materiale și metode. Tipul de studiu: mixt. Partea cantitativă – studiu descriptiv, selectiv
cu aplicarea unui chestionar elaborat în interesele studiului. Eșantionul studiului: 423 de
persoane adulte din Republica Moldova, aflate în perioada reproductivă (18-50 ani), care au
copii cu vârsta de până la 3 ani. Partea calitativă – studiu descriptiv, bazat pe focus-grupuri și un
interviu în profunzime. Ședințele de focus grup (nr. 4) cu diferite categorii de persoane (medici
de familie, pediatri, părinți). Interviul în profunzime – reprezentant al structurii de stat care influențează opinia factorilor de decizie. Datele au fost colectate în perioada ianuarie-aprilie
2022. Metodele studiului: istorică, statistică, comparativă, analitică, grafică.
Rezultate obținute. Evaluarea cunoștințelor părinților referitor la procesul de diversificare
a alimentație a copiilor până la vârsta de 3 ani relevă lacune ce țin de definirea diversificării,
vârsta recomandată de inițiere a diversificării, frecvența introducerii alimentelor noi pe
săptămână, ceea ce poate duce la apariția problemelor de creștere a sugarului.
Majoritatea respondenților cunosc despre riscurile care pot apărea în cazul unei
diversificări incorecte la copil: 56% cunosc despre obezitate, 45% – despre malnutriție.
Cercetarea a demonstrat că 8% din cei chestionați introduc alimentele până la vârsta de 6 luni,
deși susțin alăptarea exclusivă la sân în primele 6 luni de viață în proporție de 99 %. Cu referire
la actorii implicați în diversificarea alimentației copilului, doar 26% din respondenți au afirmat
că în acest proces participă celălalt părinte, 12% – medicul de familie, urmat de asistenta
medicală de sector - 5%, ceea ce denotă o implicare consultativă minoră a cadrelor competente
în domeniul diversificării.
Dificultățile identificate la diversificare au fost condiționate în 42% din cazuri de
atitudinea copilului care refuză alimentele propuse, 20% – de lipsa surselor de informare, iar în
21% de situația financiară precară a subiecților intervievați, care au considerat că procesul de
diversificare este unul costisitor.
Există rezerve la capitolul cunoștințe privind sursele de informare privind subiectul
cercetat, astfel 55% de părinți utilizează informația de pe rețelele de socializare și doar 33%
solicită sfatul cadrelor medicale, de unde ar putea primi o informație mai veridică, regretabil este
faptul că rețelele de socializare sunt o sursă informativă decisivă pentru părinți.
Concluzii. Deși la etapa actuală este studiată și argumentată tema alimentației corecte a
copilului de 0-3 ani, există dificultăți de aplicare practică a procesului de diversificare,
condiționate de: informarea defectuoasă a părinților, lipsa surselor de informare veridice bazate
pe dovezi și de starea social-economică precară existentă la momentul actual în țară. Cadrele
medicale nu sunt sursa principală de informare a părinților privind diversificarea alimentației
copilului sub 3 ani. Existența recomandărilor organizațiilor internaționale în domeniul sănătății
cu referire la implementarea corectă a diversificării alimentației copilului până la 3 ani nu sunt
respectate și aplicate practic de către părinți, fapt ce îngreunează prevenirea și combaterea
malnutriției, morbidității psihosomatice și motorii inclusiv a mortalității în perioada copilăriei
timpurii.