Abstract:
Comunicarea dintre medic și pacient joacă un rol important în dezvoltarea
unei relaţii de încredere a pacientului în medicul său, iar acesta este unul dintre
cele mai importante aspecte ale procesului de furnizare a serviciilor medicale,
întrucât se corelează cu rezultatul îngrijirii și satisfacția pacientului. În acest studiu
ne-am propus să evaluăm nivelul de cunoștințe, atitudini și practici ale medicilor de
familie cu privire la procedura de comunicare și de consiliere a pacientului, în
vederea elaborării recomandărilor necesare eficientizării procesului de consiliere și
comunicare medic-pacient în cadrul nielului de Asistență Medicală Primară
(AMP). Pentru realizarea acestui deziderat a fost efectuat un studiu descriptiv,
selectiv, mixt desfășurat prin aplicarea de chestionare la 342 de medici de familie
(studiul cantitativ) și discuții în focus grupuri cu 41 medici de familie. Drept
rezultat s-a constatat că, majoritatea medicilor de familie din mediul urban și cel
rural au fost instruiți oficial privind procedura de comunicare și consiliere a
pacientului și posedă un nivel satisfăcător de cunoștințe în acest domeniu, dar
unele practici rămân totuși sub nivelul așteptărilor. Una dintre bariere
semnificative în comunicarea cu pacientul, raportate de către medicii de familie
este constrângerea/insuficiența timpului.