Introducere. Dacă e să ne referim la termenul de comunicare e
necesar de menționat că el este prezentat sub diverse aglomerări
conceptuale, care cuprinde un număr mare de domenii. Însă în toate
domeniile etimologia cuvântului are la bază termenul latin comunicare,
având sensul „a pune în comun”. Și dacă ne-am referi la domeniul
farmaceutic, în special cel de asistență cu medicamente, atunci cea mai
corespunzătoare domeniului ar fi „schimb continuu de mesaje, care
generează unitatea de vederi, și implicit, de acțiune, prin armonizarea
cunoștințelor privitoare la scopurile, căile și mijloacele de a le atinge,
prin promovarea deprinderilor necesare, prin omogenizarea relativă a
grupurilor sub aspect afectiv (emoțional, sentimental) și motivațional
(opinii, interese, convingeri, atitudini)”.
Scopul lucrării. Determinarea conținutului comunicării farmacistului
cu pacientul în realizarea eficientă a asistenței cu medicamente a
populației.
Material și metode. Studiul a fost realizat prin analiză bibliografică și
chestionare a 320 de farmaciști, inclusiv studenți-absolvenți ai facultății
de farmacie, cu următoarea structură a eșantionului: 299 femei, 21
bărbați; 50 cu o vechime în muncă până la 1 an, 76 cu vechimea în
muncă între 1-5 ani, 74 cu vechimea în muncă între 5-10 ani, 120 cu
vechimea în muncă peste 10 ani; 105 ocupând funcțiile de farmacistdiriginte
(șef de filială), 215 farmaciști; 118 deținători ai categoriei
superioare, 60 ai categoriei I, 37 ai categoriei II și 105 fără categorie de calificare; 312 activând în mediul urban și 8 din mediul rural.
Rezultate și concluzii. Pentru o comunicare eficientă cu pacientul
farmacistul trebuie să posede multiple abilități de comunicare, cele mai
importante fiind capacitățile de a întreba pacientul ca să înțelegi ce ar
dori el să obțină în urma convorbirii, a asculta ce dorește pacientul
pentru a-l putea ajuta și a informa despre opțiunile care ar fi
recomandabile în situația sa, de a oferi pacientului date, cunoștințe,
argumente, exemple, recomandări, capabile să î-l motiveze pentru
acceptarea și respectarea tratamentului. Rezultatul chestionării
farmaciștilor au demonstrat că ei în mare parte dispun și aplică în
activitatea lor abilități de comunicare verbală 94,7%, para și nonverbală
44%. Pentru un rezultat eficient al asistenței cu medicamente
farmaciștii consultă pe problemele ce țin de modul sănătos de viață și
acțiuni ce se încadrează în noțiunea de automedicație controlată
(93,4%), administrarea corectă și respectarea tratamentului – în toate
cazurile de eliberare a medicamentelor. Totodată farmaciștii
menționează că sursele disponibile astăzi nu sunt suficiente pentru o
asigurare informațională operativă despre întreg sortimentul de
medicamente și despre pacient, iar unele condiții din farmacie și
activități pe care sunt nevoiți să le realizeze constituie obstacole în
procesul de comunicare cu pacientul.
Introduction. If we are to refer to the term communication, it is
necessary to mention that it is presented under various conceptual
agglomerations, which includes a large number of domains. But in all
fields the etymology of the word is based on the Latin term
communication, meaning "to share". And if we were to refer to the
pharmaceutical field, especially that of drug assistance, then the most
appropriate field would be "Continuous exchange of messages, which
generates the unity of views, and implicitly, of action, by harmonizing
knowledge regarding goals, the ways and means to achieve them, by
promoting the necessary skills, by the relative homogenization of the
groups under affective (emotional, sentimental) and motivational
aspects (opinions, interests, convictions, attitudes)". Aim of the study. Determining the content of the pharmacist's
communication with the patient in the effective implementation of
drug assistance to the population.
Material and methods. The study was carried out through
bibliographic analysis and questionnaires of 320 pharmacists, including
graduate students of the Faculty of Pharmacy. With the following
sample structure: 299 women, 21 men; 50 with a seniority of work up
to 1 year, 76 with a seniority of work between 1-5 years, 74 with a
seniority of work between 5-10 years, 120 with a seniority of work over
10 years; 105 occupying the positions of pharmacist-managers (branch
chief), 215 pharmacists; 118 holders of the higher category, 60 of the I
category, 37 of the II category and 105 without qualification category;312 operating in urban areas and 8 in rural areas.
Results and conclusions. For effective communication with the
patient, the pharmacist must possess multiple communication skills,
the most important being the ability to ask the patient to understand
what he would like to achieve as a result of the conversation, to listen
to what the patient wants in order to help him and to inform him about
the options that would be advisable in his situation, to provide the
patient with data, knowledge, arguments, examples,
recommendations, capable of motivating him to accept and comply
with the treatment. The result of the survey of pharmacists showed that
they mostly apply verbal communication skills in their work 94.7%, para
and non-verbal 44%. For an effective result of assistance with
medicines, pharmacists consult on issues related to a healthy lifestyle
and actions that fall under the notion of controlled self-medication
(93.4%), correct administration and compliance with treatment - in all
cases of dispensing medicines. At the same time, pharmacists mention
that the sources available today are not sufficient for operative
informational assurance about the entire range of medicines and about
the patient, and some conditions in the pharmacy and activities they
have to carry out constitute obstacles in the process of communication
with the patient.