Introducere. Domeniul asistenței medicale farmaceutice devine din
ce în ce mai consolidat. Cu toate acestea, accesul la o cantitate din ce în
ce mai mare de informații personale sensibile ridică probleme serioase
legate de secretele și confidențialitatea pacienților. Termenul de secret
profesional, precum și orice altă formă de discreție legată de o activitate
profesională este interpretat în sens larg. Cu toate acestea, domeniul
de aplicare precis al confidențialității nu este strict definit în legislație.
Scopul lucrării. Scopul cercetării a fost studierea principiului
confidențialității și evaluarea rolului farmacistului în aplicarea lui în
activitatea farmaceutică.
Material și metode. Pentru atingerea scopului propus a fostă
metoda de chestionare a farmaciștilor, și analiza critică a literaturii de
specialitate.
Rezultate. Ca rezultat, al chestionării, s-a determinat că 73,3%
respondenți au afirmat că principiul confidențialității pacientului poate fi
ocolit dacă afecțiunea sa este contagioasă și doar 6% – au afirmat că
principiul confidențialității pacientului poate fi ocolit dacă afecțiunea sa
nu este contagioasă. Cu privire la „oferirea informațiilor despre pacient –
membrilor familiei acestuia” 90% au răspuns că farmacistul trebuie să
ceară permisiunea pacientului, 86% consideră că farmacistul poate oferi
familiei informații numai dacă pacientul are vârsta mai mica de 18 ani.
Referitor la necesitatea de a crea și a menține zona de confidențialitate
pentru pacient în farmacie cdirca 83% au răspuns că este necesară, 16%
consideră că nu este necesară/obligatorie. Pentru a sfătui în cazul
problemelor etice 6% apelează la reprezentanții Agenției Medicamentului și Dispozitivelor Medicale, 73,3% – se adresează la
farmacistul-diriginte, 10% – se adresează la medic, 33,3% – apelează la
farmaciști colegi, 40% – la comitetul de etică, 3,3% la membrii familiei și
56,7% – consultă articole și ghiduri de specialitate. Circa 86% din
persoane sunt interesați să primească instruirea suplimentară în
domeniul confidențialității pacientului.
Concluzii. Este evident faptul că multe dintre aspectele eticii și
deontologiei farmaceutice nu pot fi în totalitate respectate, din cauza
prezenței sau absenței unor factori de importanță major cum ar fi
absența zonei de confidențialitate în farmacie.
Introduction. The field of pharmaceutical healthcare is becoming
increasingly consolidated. However, access to an ever-increasing
amount of sensitive personal information raises serious issues related
to patient secrets and confidentiality. The term professional secrecy, as
well as any other form of discretion related to a professional activity, is
interpreted in a broad sense. However, the precise scope of privacy is
not strictly defined in legislation.
Aim of the study. The purpose of the research was to study the principle of confidentiality and evaluate the role of the pharmacist in its
application in the pharmaceutical activity.
Materials and methods. In order to achieve the proposed goal, the
method of questioning pharmacists and the critical analysis of
specialized literature was used.
Results. As a result of the survey, it was determined that 73.3% of
respondents stated that the principle of patient confidentiality can be
bypassed if their condition is contagious, and only 6% – stated that the
principle of patient confidentiality can be bypassed if their condition is
not contagious. Regarding "providing information about the patient - to
his family members" 90% answered that the pharmacist must ask the
patient's permission, more than 86% believe that the pharmacist can
provide information to the family only if the patient is under 18 years
of age. Regarding the need to create and maintain the privacy area for
the patient in the pharmacy, more than 83% answered that it is
necessary, more than 16% believe that it is not necessary/obligatory. To
advise on ethical issues, more than 6% turn to Agency of the Drag and
Medical Devices representatives, 73,3% turn to pharmacist-managers,
10% turn to doctors, 33.3% turn to fellow pharmacists, 40% to the ethics
committee, 3,3% to family members and 56,7% refer to specialist
articles and guides. More than 86% of individuals are interested in
receiving additional patient confidentiality training.
Conclusions. It is obvious that many aspects of pharmaceutical ethics
and deontology cannot be fully respected, due to the presence or
absence of factors of major importance such as the absence of the
confidentiality zone in the pharmacy.