Introducere. Complexitatea problemelor ce țin de consumul
stupefiantelor și psihotropelor necesită o atenție sporită din partea
oricărui stat în ceea ce privește asigurarea legiferării stricte, dar reușite,
a tuturor proceselor ce se referă la acest domeniu. Actualmente, tot mai
multe state, ținând cont de Convențiile și Protocoale adoptate la nivel
internațional, își elaborează documente naționale prin care
reglementează materia privind stupefiantele și psihotropele – fapt de
care a ținut cont și Republica Moldova, care în a. 2010 a aprobat
Strategia Națională Antidrog 2011-2018 și Planul Național de acțiuni
antidrog pentru anii 2011-2013.
Scopul lucrării: Elaborarea propunerilor normative privind
asigurarea accesibilității asistenței cu medicamente stupefiante și
psihotrope a beneficiarilor sistemului de sănătate în diverse condiții.
Material și metode. Analiza multiaspectuală comparativă a
legislației naționale, din alte țări, precum și recomandărilor
organismelor internaționale în domeniul stupefiantelor și psihotropelor
precum și a surselor de literatură.
Rezultate. În rezultatul studiului s-a constatat că baza legislativă din
domeniul stupefiantelor și psihotropelor diferă de la țară la țară, este
un proces continuu și are tendință de interconexiune. La acest capitol,
Republica Moldova a realizat un șir de măsuri ce vin în concordanță cu
strategia Uniunii Europene prin elaborarea și aprobarea strategiei
naționale „antidrug”. Totodată, în rezultatul analizei detaliate a actelor legislativ- normative
ale Republicii Moldova în domeniul stupefiantelor și psihotropelor, s–
au evidențiat un șir de neconformități:
▪ cazuri de substituire incorectă/neadecvată a noțiunii de substanțe
stupefiante și psihotrope,spre exemplu cu noțiunea de droguri et al.;
▪ în legislație se întâlnesc denumiri de substanțe stupefiante și
psihotrope care nu sunt recunoscute/ utilizate la nivel internațional;
▪ absența reglementărilor care să stabilească un mecanism clar de
modificare/completare a listelor de stupefiante și psihotrope;
▪ sunt cazuri de folosire incorectă a noțiunii de “analog” al substanței
stupefiante sau psihotrope;
▪ existența a mai multor organe de stat împuternicite cu competențe
de gestionare și control a circulației stupefiantelor și psihotropelor:
Comisia Națională Antidrog, Agenția Medicamentului și
Dispozitivelor Medicale, Comitetul Permanent de Control asupra
Drogurilor (din cadrul AMDM), Agenția Națională pentru Sănătate
Publică.
Concluzii. Rezultatele obținute în prezentul studiu și având ca scop
fortificarea legislativă a utilizării stupefiantelor și psihotropelor, au fost
elaborate și implementate:
▪ Recomandări metodice „Estimarea necesităților de opioide utilizate
în îngrijirea paliativă”, aprobate prin Ordinul Ministerului Sănătății
nr. 268 din 31.03.2017;
▪ Foaia de parcurs „Asigurarea disponibilității morfinei buvabile
pentru pacienții care necesită îngrijiri paliative în Republica
Moldova”, Chișinău, 2017;
▪ Programa de educație continuă în medicină „Medicina paliativă” –
specializare pentru competență în activitate cu durata de 2,0 luni,
312 ore/credite aprobată la USMF „Nicolae Testemițanu” și MSRM;
▪ Protocolul clinic național (ediția a II-a) PCN-133 „Îngrijiri paliative în
dispnee”;
▪ Protocolul clinic național „Îngrijiri paliative (pentru boli și simptome.
neurologice)”.
Introduction. The complexity of the problems related to the
consumption of narcotic drugs and psychotropics requires increased
attention from any state in terms of ensuring the strict, but successful
legislation of all processes related to this field. Currently, more and more
states, taking into account the Conventions and Protocols adopted at the
international level, are drawing up their national documentsregulating the
matter regarding narcotic drugs and psychotropics - a fact that was also
taken into account by the Republic of Moldova, which in 2010 approved
the National Anti-drug Strategy 2011-2018 and the National Plan of antidrug actionsfor the years 2011-2013.
Aim of the study. Elaboration of normative proposals regarding the
accessibility of assistance with narcotic and psychotropic drugs to the
beneficiaries of the health system in various conditions.
Material and methods. Multi-aspect comparative analysis of national
legislation, from other countries, as well as the recommendations of
international bodiesin the field of narcotic drugs and psychotropics, aswell
asliterature sources.
Results. The study revealed, that the legislative basis in the field of
narcotics and psychotropics differs from country to country, is a
continuous process and has a tendency to interconnect. In thisregard, the
Republic of Moldova hasimplemented a series of measuresthat are in line
with the European Union's strategy by developing and approving the
national "anti-drug" strategy. At the same time, as a result of the detailed analysis of the legislativenormative acts of the Republic of Moldova in the field of narcotics and
psychotropics, a series of non-conformities were highlighted:
▪ cases of incorrect/inappropriate substitution of the notion of narcotic
and psychotropic substances, for example with the notion of drugs et
al.;
▪ in the legislation there are names of narcotic and psychotropic
substancesthat are not recognized/used at international level;
▪ the absence of regulations establishing a clear mechanism for
modifying/completing the lists of narcotic drugs and psychotropic
substances;
▪ there are cases of incorrect use of the notion of "analogue" of the
narcotic or psychotropic substance;
▪ the existence of several state bodies empowered to manage and
control the circulation of narcotic drugs and psychotropic substances:
theNationalAnti-Drug Commission,theMedicines and MedicalDevices
Agency, the Permanent Drug Control Committee (within AMDM), the
National Agency for Public Health.
Conclusions. The results obtained in the presentstudy and aimed atthe
legislative strengthening of the use of narcotics and psychotropics, were
elaborated and implemented:
▪ Methodical recommendations "Estimating the needs of opioids used in
palliative care", approved by Order of the Ministry of Health no. 268 of
31.03.2017;
▪ Roadmap "Ensuring the availability of oral morphine for patients
requiring palliative care in the Republic of Moldova", Chisinau, 2017;
▪ Continuing education program in medicine "Palliative medicine" -
specialization for competence in activity lasting 2.0 months, 312
hours/credits approved at Nicolae Testemitanu University and MHRM;
▪ National clinical protocol (2nd edition) PCN-133 "Palliative care in
dyspnoea";
▪ National clinical protocol "Palliative care (for neurological diseases and
symptoms)".