Introducere. Aspectele juridice privind malpraxis-ul farmaceutic
implică respectarea legilor și reglementărilor referitoare la practica
farmaceutică, inclusiv asigurarea calității și siguranței medicamentelor,
responsabilitatea profesională și posibile consecințe legale în caz de
erori sau neglijență. De asemenea, aspectele organizaționale includ
politici interne privitor la practica farmaceutică, proceduri de
monitorizare a calității, formare continuă a personalului și mecanisme
de gestionare a riscurilor pentru a preveni și pentru a răspunde adecvat
în cazul unor situații problematice.
Scopul lucrării. Studiu bibliografic privind situațiile de malpraxis
farmaceutic, soluționarea și prevenirea apariției acestora.
Material si metode. Analiza normelor juridice privind reglementările
situațiilor de malpraxis, inclusiv în practica farmaceutică. Analiza
situațiilor de malpraxisfarmaceutic și a activităților de prevenire a lor în
activitatea de asistență cu medicamente.
Rezultate. Au fost analizate exemple de malpraxis farmaceutic în
urma cărora au fost deduse unele măsuri ce ar trebui sa le întreprindă
lucrătorii din farmacii pentru a preveni aceste probleme, precum:
eliberarea altor medicamente decât cele prescrise pacientului
(prescripții cu medicamente ce au nume asemănătoare) sau oferirea
unei doze incorecte, cauza fiind necunoașterea de către farmacist sau
neatenția lui; neadministrarea dozelor recomandate (pacienții ar putea
ajunge să nu ia suficient medicament pentru starea lor sau să ia prea
mult, ceea ce duce la o supradoză); neexaminarea informației despre medicament cu pacientul, la eliberarea lui și neasigurarea farmacistului
despre faptul că pacientul știe sau a înțeles cum să-l administreze,
inclusiv cum să procedeze în anumite situații; informarea incorectă sau
insuficiență cu privire la cantitatea de medicament care trebuie să fie
administrată, inclusiv dacă un medicament poate fi luat cu alimente,
apă sau alcool sau în timpul sarcinii (farmaciile sunt obligate să imprime
instrucțiuni corecte pe etichetele medicamentului. Instrucțiunile
trebuie să informeze corect și suficient pacienții); ce poate face
pacientul care se consideră victima unui caz de malpraxis. Toate aceste
situații pot declanșa malpraxis din vina farmacistului.
Concluzii. Legislația și regulamentele privind malpraxis-ul variază în
funcție de țară și jurisdicție. Cazurile de malpraxis farmaceutic apar la
eliberarea medicamentelor ca confuzie în denumirile acestora, nerespectarea dozelor lor. Pentru a evita astfel de probleme și pentru a asigura
furnizarea de îngrijire medicală de calitate profesioniștii din domeniul
farmaceutic trebuie să respecte strict standardele etice și profesionale.
Introduction. The legal aspects of pharmaceutical malpractice
involve compliance with laws and regulations relating to the practice of
pharmacy, including ensuring the quality and safety of medicines,
professional responsibility and possible legal consequences for errors
or negligence. Also, organizational aspects include internal policies
regarding pharmaceutical practice, quality monitoring procedures, ongoing staff training and risk management mechanismsto prevent and
respond appropriately to problematic situations.
Aim of the study. Bibliographic study on pharmaceutical malpractice
situations, their resolution and prevention.
Material and methods. Analysis of legal norms regarding the
regulation of malpractice situations, including in pharmaceutical
practice. Analysis of pharmaceutical malpractice situations and their
prevention activities in the drug assistance activity.
Results. Examples of pharmaceutical malpractice were analyzed,
following which some measures, that pharmacy workers should
undertake to prevent these problems, were deduced: dispensing other
drugs than those prescribed to the patient (prescriptions with drugs
with similar names) or offering an incorrect dose, the cause being the
pharmacist'signorance or carelessness; not taking recommended doses
(patients may end up not taking enough medicine for their condition or
taking too much, leading to an overdose); failure to review the drug
information with the patient when dispensing it and not assuring the
pharmacist that the patient knows or understands how to administer it,
including how to proceed in certain situations; incorrect or insufficient
information about the amount of medicine to be administered,
including whether a medicine can be taken with food, water or alcohol
or during pregnancy (pharmacies are required to print correct
instructions on the medicine labels. The instructions must correctly
inform and enough patients); what can the patient who considers
himself the victim of a malpractice case do. All these situations can
trigger malpractice due to the fault of the pharmacist.
Conclusions. Malpractice laws and regulations vary by country and
jurisdiction. Cases of pharmaceutical malpractice occur when
dispensing medicines as confusion in their names, non-compliance with
their doses. To avoid such problems and to ensure the provision of
quality healthcare, pharmaceutical professionals must adhere strictly to
ethical and professional standards.