Institutional Repository in Medical Sciences
(IRMS – Nicolae Testemițanu SUMPh)

Alfabetizarea privind domeniul sănătății orale la copiii din învățământul primar

Show simple item record

dc.contributor.author Ciumeico, Igor
dc.contributor.author Lozan, Oleg
dc.date.accessioned 2024-02-20T17:20:59Z
dc.date.available 2024-02-20T17:20:59Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.isbn 978-9975-82-357-9
dc.identifier.uri http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/26839
dc.description.abstract Scopul: Evaluarea gradului de alfabetizare în domeniul igienei dentare la elevii din învățământul primar pentru elaborarea recomandărilor în vederea sporirii sănătății orale a copiilor. Obiective: Estimarea experienței, practicilor și recomandărilor internaționale privind sănătatea orală la copiii din învățământul primar; aprecierea nivelului instruirii igienei dentare la copiii din învățământul primar; studierea opiniei învățătorilor și medicilor stomatologi privind promovarea sănătății orale a copiilor din învățământul primar; elaborarea unor recomandări pentru fortificarea sănătății orale a copiilor din învățământul primar. Material și metode: Tipul de studiu – transversal, descriptiv cu elemente analitice, mixt. În studiu au fost chestionați 678 de părinți ai copiilor din învățământul primar, cetățeni ai Republicii Moldova, în perioada decembrie 2022-martie 2023. Chestionarul a fost distribuit pe suport de hârtie, randomizat în 9 teritorii administrative, conform celor trei zone geografice ale țării: nord, sud și centru. Explorarea opiniilor cadrelor didactice din învățământul primar și medicilor stomatologi a fost realizată prin 4 interviuri în focus-grup, efectuate în perioada lunilor decembrie 2022-martie 2023. Metodele studiului – istorică, epidemiologică, sociologică, statistică, de transfer a datelor, comparativă, grafică. Rezultatele obținute: În cadrul acestui studiu am determinat că copiii vizitează medicul stomatolog preferențial cu mamele (526 sau 78,3%), comparativ cu tații (146 sau 21,7%). După nivelul de studii respondenții au fost repartizați după urmează: superioare, ambii – 19,3%; superioare și medii profesionale – 11,3%; superioare și medii – 12,8%; medii profesionale, ambii – 14,9%; medii profesionale și medii – 12,5%; medii, ambii – 18%; medii și medii incomplete – 6%; medii incomplete, ambii – 5,2%. Numărul de fetițe a constituit 353 (52,5%), iar de băieți – 319 (47,5%). Din numărul total, 57,1% de copii periază dinții de două ori, dimineața și seara, urmând copiii care igienizează cavitatea orală o dată dimineața (21,7%), o dată seara (13,5%), niciodată – 2,8%, de trei ori și mai mult – 1,9%. Totuși, 2,8% dintre părinți au recunoscut că nu cunosc dacă copilul își periază dinții. Jumătate din părinți (50,9%) au recunoscut că nici ei, nici copiii nu folosesc ața dentară, urmând (17,7%) cei ce folosesc o dată pe zi, care au folosit, dar nu le-a plăcut (15,8%), o dată pe săptămână (9,7%) și cei care au selectat un alt răspuns, fără a specifica care (5,8%). Un singur respondent (0,1%) utilizează ața dentară la necesitate. Circa jumătate din respondenți (47,5%) schimbă periuța la fiecare 3 luni, urmând după incidență cei ce schimbă lunar (25%), la 6 luni (17,1%), la deteriorarea perișorilor (10,3%) și aleatoriu (0,1%). Mai mult de jumătate din părinți (63,5%) au indicat că nu au participat la întruniri ce țin de igiena orală, spre deosebire de 36,5% care au răspuns pozitiv. Marea majoritate din respondenți (95,2%) au considerat a fi necesară informarea elevilor despre igiena orală în anii de școală. Mai mult, 77,2% dintre părinți au observat că deprinderile ce țin de igiena orală s-au modificat spre bine odată cu frecventarea școlii. Cercetarea calitativă a relevat că este necesară o colaborare strânsă între medicii stomatologi și cadrele didactice pentru a asigura că copiii din învățământul primar să fie instruiți corespunzător privind igiena orală. S-a menționat că promovarea sănătății orale este o problemă importantă și necesită o atenție specială, iar învățătorii au subliniat că instruirea privind igiena orală ar trebui să fie integrată în programul de învățământ. Concluzii: S-a constatat că gradul de educație a părinților este un factor important în determinarea nivelului de igienă dentară la copiii din învățământul primar. Este important să se acorde atenție nu numai cunoașterii teoretice a copiilor cu privire la igiena orală, ci și dezvoltării abilităților practice pentru a îmbunătăți nivelul de igienă orală al copiilor. Siguranța colaborării între medicii stomatologi și cadrele didactice a fost evidențiată ca fiind vitală pentru a asigura copiii din învățământul primar de o educație corespunzătoare privind igiena orală. Această colaborare poate contribui la creșterea gradului de conștientizare și responsabilitate a părinților și comunității în ceea ce privește importanța îngrijirii dentare la copii din învățământul primar. en_US
dc.language.iso ro en_US
dc.publisher Şcoala de Management în Sănătate Publică en_US
dc.relation.ispartof Managementul sănătății publice: realizări, provocări și perspective 2024: Culegere de rezumate științifice en_US
dc.subject igienă dentară en_US
dc.subject copii en_US
dc.subject învățământ primar en_US
dc.subject alfabetizare en_US
dc.title Alfabetizarea privind domeniul sănătății orale la copiii din învățământul primar en_US
dc.type Preprint en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics