Abstract:
Scopul: Evaluarea situației epidemiologice și a impactului social asupra sistemului de
învățământ în instituțiile școlare, pentru elaborarea unui set de recomandări de îmbunătățire a
mecanismului de implementare a măsurilor de sănătate publică în contextul pandemiei etiologic
cauzată de COVID-19, cât și a unor eventuale urgențe de sănătate publică.
Obiectivele: Analiza măsurilor de sănătate publică implementate la nivel național și
internațional, privind optimizarea sistemului de învățământ în timpul pandemiei COVID-19;
analiza mecanismului de coordonare a măsurilor de pregătire și răspuns la pandemie, în
instituțiile de învățământ școlar; aprecierea impactului social urmare a măsurilor de prevenire și
control implementate în instituțiile de educație școlară; elaborarea recomandărilor de
îmbunătățire a gradului de implementare a măsurilor de sănătate publică în contextul pandemiei
etiologic cauzată de COVID-19 cât și a unor eventuale urgențe de sănătate publică.
Material și metode: Pentru a realiza obiectivele propuse s-a planificat un studiu mixt
(cantitativ, calitativ), transversal. A fost utilizată metoda de cercetare sociologică/biostatistică și
epidemiologică. Eșantionul studiului cantitativ, realizat prin metoda anchetării sociologice
(chestionar standardizat), reprezintă totalitatea absolută a managerilor din 1231 de instituții de
învățământ primar și gimnazial general din 35 de teritorii administrative (au răspuns la
chestionar 986 de respondenți, ceea ce reprezintă 80%). La studiul calitativ, realizat prin interviu
în profunzime, au participat: un membru a CNESP, 2 factori de decizie care au calitate de
membru la elaborarea proiectelor de hotărâri CNESP, un interviu cu directorul ANSP, și 3
interviuri cu membri ai CTESP.
Rezultate obținute: Din numărul total de respondenți, 42,2% reprezintă manageri ai
instituțiilor de învățământ gimnazial, 25,3% – manageri ai instituțiilor de învățământ primar și
gimnazial, 12,5% – manageri ai instituțiilor de învățământ gimnazial și liceal, 10,1 % – manageri
instituțiilor de învățământ liceal, iar 9,1% – manageri instituțiilor învățământului primar. Din cei
986 de respondenți, 87,6 % sunt femei și 12,4% bărbați. Totodată, 64% dintre managerii școlilor
au raportat că asigură întotdeauna instruirea elevilor de către profesori cu privire la măsurile de
protecție împotriva infecției cu COVID-19, în timp ce 30,4% au raportat că, de obicei, o fac. O
proporție de 66,8% dintre managerii școlilor au raportat că aplică întotdeauna principiile
adecvate de separare fizică, pe când 26,8% au raportat că, de obicei, fac acest lucru. Privind
purtarea măștilor de protecție, 67,8% dintre manageri au răspuns „întotdeauna”. Referitor la
curățarea și dezinfectarea la sfârșitul zilei cu produse biocide, virucide a suprafețelor atinse,
majoritatea managerilor (83,4%) au raportat că asigură întotdeauna curățarea și dezinfectarea
suprafețelor atinse frecvent folosind produse aprobate.
În instituțiile de învățământ, 32,8% dintre manageri au răspuns că au asigurat întotdeauna
participarea alternativă a elevilor la cursurile online. Cu toate acestea, un procent semnificativ de
manageri, 25%, au răspuns că nu au asigurat niciodată o astfel de participare alternativă. Acest ucru indică o lipsă de coerență în abordarea învățării online în timpul pandemiei. O condiție care
a fost stabilită de CNESP la redeschiderea școlilor a fost ca locurile din clasă să fie fixe, adică
aranjarea elevilor în bănci să nu-și schimbe locurile între ei în perioada cursurilor, iar
componența claselor să rămână neschimbată, astfel 79,6% din respondenți afirmă că au asigurat
implementarea acestei măsuri întotdeauna, pe când 9,2% au asigurat acest lucru doar uneori sau
rar, indicând o lipsă de consecvență în aplicarea acestei măsuri. Privind asigurarea de către
managerii instituțiilor de învățământ școlar a limitării accesului vizitatorilor pe teritoriul și în
incinta instituției de educație am obținut următoarele date: 87,7% au răspuns că asigură
întotdeauna acces limitat vizitatorilor și străinilor, 9,7% indicând că de obicei asigură doar acces
limitat, iar 2,0% indicând că doar uneori asigură acces limitat. În general, datele sugerează că
majoritatea managerilor se asigură că sunt disponibile suficiente săpunuir și produse pe bază de
alcool la intrările în școli și în sălile de clasă, ceea ce este o măsură importantă pentru prevenirea
răspândirii COVID-19.
Concluzii. Măsurile de răspuns prevăzute în Planul Național de pregătire și răspuns la
infecția cu coronavirus de tip nou (COVID-19) urmau să fie implementate înainte de deschiderea
școlilor. Pentru a respecta standardele stabilite de Comisia Extraordinară de Sănătate Publică și
Ministerul Sănătății (CNESP), de comun cu Ministerul Educației, școlile trebuie să se asigure că
toți elevii și profesorii poartă măști de protecție, să aloce o bancă pentru fiecare elev, să limiteze
numărul de elevi la maximum pe tură, să mențină o distanță de 1,5 metri între personal și elevi în
mediul școlar și să furnizeze suficient dezinfectant, apă de curățare și săpun în funcție de
numărul de elevi. Datele studiului indică faptul că implementarea măsurilor de sănătate publică
împotriva COVID-19 în școli este peste cifra medie. Prin urmare, măsurile de sănătate publică au
fost implementate, dar trebuie consolidate în unele cazuri. Totodată, s-a confirmat în partea de
constatare a studiului, că atât factorii legați de comunitatea școlară, cât și cei legați de resurse
afectează în mare măsură implementarea măsurilor de sănătate publică. Au fost efectuate teste de
regresie multiple pentru a identifica factorii care au afectat semnificativ implementarea măsurilor
de sănătate publică, iar rezultatul a indicat că reticența comunității școlare și incapacitatea de a
păstra principiul distanțării fizice afectează semnificativ implementarea măsurilor de sănătate
publică.