Abstract:
Investigations were organized into three groups of study. It was measured the duration of
the computer' activity at 20 pupils for 6 lessons per day, for five days a week and four trimesters.
Chronometrage of the pupils’ activity on the lessons of informatics has shown that the duration
of the main operation time is longer than the time spent on distractions. Values of duration of
main activities at pupils in this group are situated between the values marked in pupils involved
at the lessons of light and heavy objects, approaching the values of those pupils who were
engaged by subjects with a high degree of complexity.
Cercetările au fost organizate în trei loturi de studiu. Au fost cronometrate activităţile a
20 elevi, pe parcursul a 6 lecţii în zi, 5 zile în săptămână şi 4 trimestre, astfel realizându-se câte
2400 măsurări în fiecare lot cercetat. Cronometrajul activităţilor elevilor la obiectul de
informatică indică o durată a timpului de bază a activităţilor mai mari ca timpul abaterilor. La
elevii din acest lot activităţile de bază după durată se plasează între valorile înregistrate la elevii
de la disciplinile cu grad de complexitate major şi mic, fiind mai aproape după durată de elevii
cercetaţi în timpul diciplinilor cu grad de complexitate major.
Description:
Catedra Igiena Generală, USMF „Nicolae Testemiţanu”,
CNSP, CSP Chişinău,
CSP Edineţ