USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/26817
Title: Methods for stimulating cognitive abilities used by students
Other Titles: Metode de stimulare a abilităților cognitive utilizate de elevi
Authors: Cernițanu, Mariana
Keywords: cognitive ability;learning activity;stimulation;students
Issue Date: 2024
Publisher: Asociația de Biosiguranță și Biosecuritate din Republica Moldova
Citation: CERNIȚANU, Mariana. Methods for stimulating cognitive abilities used by students. In: One Health & Risk Management. 2024, ed. spec.:„Sănătatea și fenomenul rezistenței la antimicrobiene în țările cu venituri mici și medii din Europa de Est”, 27 ianuarie 2024: mater. conf. naț., pp. 111-116. ISSN 2587-3458.
Abstract: Introduction. The modern workplace requires workers to have broad cognitive and affective abilities. For continuous progress and societal improvement, students’ education plays a crucial role, and for this, students need a high level of cognitive abilities to apply in their learning activities, reflecting in their academic performance. There are several methods to stimulate cognitive abilities, which can be healthy, unhealthy, or a combination of both. The aim of the research is to identify and describe the methods used by students to stimulate cognitive abilities in their learning activities. Material and methods. Google Drive questionnaire. Sample -212 of respondents. Results. It was found that students prefer physical activities to stimulate their cognitive abilities. The most common method is walking (45.7%), followed by workout (17.10%), and meditation (15.2%). They also engage in other activities such as swimming, outdoor games, practicing yoga, drawing, cooking, etc. At the same time, students have a high rate of consuming caffeinated beverages, with 30.50% drinking them systematically, 37.10% occasionally, and 19% rarely. One-third of the respondents (30.5%) occasionally consume energy drinks, and 11.4% rarely do so. Conclusions. Alongside healthy methods, students use many other quick and efficient ways to stimulate their cognitive abilities. The study results raise concerns about the students’ risk behavior, as some prefer unhealthy methods to stimulate their cognitive abilities in their learning activities.
Introducere. Pentru obținerea de performanțe academice, elevii au nevoie de un nivel ridicat de abilități cognitive pe care să le utilizeze în activitățile lor de învățare. Există mai multe metode de stimulare a abilităților cognitive ale elevilor care pot fi sănătoase sau nesănătoase. Scopul cercetării. Identificarea și descrierea metodelor de stimulare a abilităților cognitive utilizate de elevi în activitatea de învățare. Material și metode. Chestionarul Google Drive a fost completat .de 212 respondenți. Rezultate. În urma analizei răspunsurilor din chestionare s-a constatat că elevii preferă activitățile fizice pentru a-și stimula abilitățile cognitive, cele mai aplicate fiind mersul pe jos (45,7%), antrenamentul (17,10%) și meditația (15,2%). Urmează, în ordinea descreșterii preferințelor, înotul, jocurile în aer liber, practicarea yoga, desenul, gătitul etc. Printre preferințele elevilor se numără și băuturile cofeinizate, care sunt consumate sistematic (30,50%), uneori (37,10%) sau ocazional (19%). O treime dintre respondenți (30,5%) consumă băuturi energizante ocazional, iar 11,4% – rar. Concluzii. Pe lângă metode sănătoase, elevii folosesc multe alte modalități mai puțin sănătoase, dar rapide și eficiente de a-și stimula abilitățile congnitive. Rezultatele studiului ridică un motiv de îngrijorare cu privire la comportamentul de risc al elevilor care preferă metode nesănătoase de stimulare a abilităților cognitive în activitatea de învățare.
metadata.dc.relation.ispartof: One Health & Risk Management: Conferinţa națională „Sănătatea și fenomenul rezistenței la antimicrobiene în țările cu venituri mici și medii din Europa de Est”, 27 ianuarie 2024, Chișinău, Republica Moldova
URI: https://journal.ohrm.bba.md/index.php/journal-ohrm-bba-md/issue/view/30/48
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/26817
ISSN: 2587-3458
2587-3466
Appears in Collections:One Health & Risk Management ianuarie 2024, Ediție specială

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
METHODS_FOR_STIMULATING_2020_COGNITIVE_ABILITIES_USED_BY_STUDENTS.pdf285.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback