|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- REVISTE MEDICALE NEINSTITUȚIONALE
- One Health & Risk Management
- One Health & Risk Management 2024
- One Health & Risk Management ianuarie 2024, Ediție specială
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/26817
Title: | Methods for stimulating cognitive abilities used by students |
Other Titles: | Metode de stimulare a abilităților cognitive utilizate de elevi |
Authors: | Cernițanu, Mariana |
Keywords: | cognitive ability;learning activity;stimulation;students |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Asociația de Biosiguranță și Biosecuritate din Republica Moldova |
Citation: | CERNIȚANU, Mariana. Methods for stimulating cognitive abilities used by students. In: One Health & Risk Management. 2024, ed. spec.:„Sănătatea și fenomenul rezistenței la antimicrobiene în țările cu venituri mici și medii din Europa de Est”, 27 ianuarie 2024: mater. conf. naț., pp. 111-116. ISSN 2587-3458. |
Abstract: | Introduction. The modern workplace requires workers to have broad cognitive and affective abilities. For continuous progress and societal improvement, students’ education plays
a crucial role, and for this, students need a high level of cognitive abilities to apply in their
learning activities, reflecting in their academic performance. There are several methods to
stimulate cognitive abilities, which can be healthy, unhealthy, or a combination of both.
The aim of the research is to identify and describe the methods used by students to stimulate
cognitive abilities in their learning activities.
Material and methods. Google Drive questionnaire. Sample -212 of respondents.
Results. It was found that students prefer physical activities to stimulate their cognitive abilities. The most common method is walking (45.7%), followed by workout (17.10%), and meditation (15.2%). They also engage in other activities such as swimming, outdoor games, practicing yoga, drawing, cooking, etc. At the same time, students have a high rate of consuming
caffeinated beverages, with 30.50% drinking them systematically, 37.10% occasionally, and
19% rarely. One-third of the respondents (30.5%) occasionally consume energy drinks, and
11.4% rarely do so.
Conclusions. Alongside healthy methods, students use many other quick and efficient ways
to stimulate their cognitive abilities. The study results raise concerns about the students’ risk
behavior, as some prefer unhealthy methods to stimulate their cognitive abilities in their
learning activities. Introducere. Pentru obținerea de performanțe academice, elevii au nevoie de un nivel ridicat de abilități cognitive pe care să le utilizeze în activitățile lor de învățare. Există mai multe
metode de stimulare a abilităților cognitive ale elevilor care pot fi sănătoase sau nesănătoase.
Scopul cercetării. Identificarea și descrierea metodelor de stimulare a abilităților cognitive
utilizate de elevi în activitatea de învățare.
Material și metode. Chestionarul Google Drive a fost completat .de 212 respondenți.
Rezultate. În urma analizei răspunsurilor din chestionare s-a constatat că elevii preferă activitățile fizice pentru a-și stimula abilitățile cognitive, cele mai aplicate fiind mersul pe jos
(45,7%), antrenamentul (17,10%) și meditația (15,2%). Urmează, în ordinea descreșterii
preferințelor, înotul, jocurile în aer liber, practicarea yoga, desenul, gătitul etc. Printre
preferințele elevilor se numără și băuturile cofeinizate, care sunt consumate sistematic
(30,50%), uneori (37,10%) sau ocazional (19%). O treime dintre respondenți (30,5%)
consumă băuturi energizante ocazional, iar 11,4% – rar.
Concluzii. Pe lângă metode sănătoase, elevii folosesc multe alte modalități mai puțin
sănătoase, dar rapide și eficiente de a-și stimula abilitățile congnitive. Rezultatele studiului
ridică un motiv de îngrijorare cu privire la comportamentul de risc al elevilor care preferă
metode nesănătoase de stimulare a abilităților cognitive în activitatea de învățare. |
metadata.dc.relation.ispartof: | One Health & Risk Management: Conferinţa națională „Sănătatea și fenomenul rezistenței la antimicrobiene în țările cu venituri mici și medii din Europa de Est”, 27 ianuarie 2024, Chișinău, Republica Moldova |
URI: | https://journal.ohrm.bba.md/index.php/journal-ohrm-bba-md/issue/view/30/48 http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/26817 |
ISSN: | 2587-3458 2587-3466 |
Appears in Collections: | One Health & Risk Management ianuarie 2024, Ediție specială
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|