USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/16498
Title: Unele aspecte privind rolul farmacistului în utilizarea raţională a medicamentelor pentru copii
Other Titles: Some issues regarding role of pharmacist in rational use of medicines for children
Authors: Șcetinina, Svetlana
Brumărel, Mihail
Șchiopu, Tatiana
Bișir, Ion
Issue Date: 2014
Publisher: Asociația Farmaciștilor din Republica Moldova
Citation: ȘCETININA, Svetlana, BRUMĂREL, Mihail, ȘCHIOPU, Tatiana, BIȘIR, Ion. Unele aspecte privind rolul farmacistului în utilizarea raţională a medicamentelor pentru copii. In: Revista Farmaceutică a Moldovei. 2014, nr. 3-4, pp. 86-87. ISSN 1812-5077.
Abstract: Obiectul studiului este evaluarea situaţiei existente şi evidențierea rolului farmacistului în utilizarea raţională a medicamentelor (URM) pentru copii în Republica Moldova. Material și metode. I etapă: studiul direcțiilor de fortificare a rolului farmacistului în utilizarea raţională a medicamentelor prin prisma recomandărilor OMS, FIP; analiza situației existente în lume și în Republica Moldova. II etapă: selectarea și analiza rețetelor cu erori prescrise pentru copii, chestionarea farmaciștilor, părinților copiilor și altor persoane responsabile, analiza chestionarelor și elaborarea recomandărilor. Rezultate. În I etapă de studii s-a efectuat sinteza analitică a literaturii privind utilizarea rațională a medicamentelor. Potrivit conceptului utilizarea raţională a medicamentelor constituie tratamentul medicamentos a pacientului în conformitate cu indicaţiile clinice, în doze ce corespund caracteristicilor individuale, pe o durată de timp necesară şi la preţul minim pentru pacient şi pentru societate. (Definiția modernă a utilizării raţionale a medicamentelor a fost aprobată, la conferinţă internaţională OMS, Kenya, 1985). Baza teoretică conceptuală pentru farmaciști este expusă în cele douăsprezece dispoziţii-cheie privind utilizarea raţională a medicamentelor elaborate de OMS, precum și în recomandările FIP: 1. Existenta organului interdepartamental de coordonare a principiilor de indicaţie şi prescriere a medicamentelor. 2. Utilizarea protocoalelor clinice. 3. Utilizarea listei medicamentelor esențiale, elaborate pe baza celor mai bune standarde de tratament. 4. Organizarea şi funcţionarea eficientă a comitetelor farmacoterapeutice în cadrul instituţiilor medicale. 5. Studiul farmacoterapiei de către studenţi prin metode orientate pe problemă. 6. Perfecţionarea postuniversitară în domeniul URM – o cerinţă de bază pentru autorizare/certificare a profesioniştilor din domeniul medical. 7. Supravegherea, auditul şi feedback-ul privind controlul utilizării medicamentelor. 8. Informaţii independente și imaprțiale cu privire la medicamente. 9. Educaţia populaţiei și oferirea informaţiei veridice despre medicamente. 10. Prevenirea manifestării intereselor financiare egoiste. 11. Reglementare strictă a consumului de medicamente. 12. Alocaţii de stat suficiente pentru asigurarea accesibilității medicamentelor, instruirea şi activitatea eficientă a personalului medical. FIP recomandă: 1. Farmaciștii, în prezența în mod normal a unui părinte, tutore sau îngrijitor să comunice direct cu copiii de vârstă școlară cu privire la medicamente, atât pe bază de prescripție medicală cât și fără ea, intr-o zonă special amenajată în farmacie. Farmaciștii trebuie, pe lângă informațiile standarde, să furnizeze materiale scrise care, în opinia lor profesională, sunt potrivite pentru copii și adolescenți din grupa de vârstă relevantă, pentru a completa informațiile prezentate oral. 2. Farmaciștii trebuie să încurajeze copiii și adolescenții să pună întrebări cu privire la medicamentele lor atât în momentul eliberării cât și mai târziu. 3. Asociațiile profesionale trebuie să pregătească materiale necesare farmaciștilor în instruirea părinților. Aceștia din urmă trebuie să-și învețe copiii cum să folosească medicamentele în mod corespunzător și unde să găsească informații veridice despre medicamente. 4. Ori de câte ori este posibil, farmaciștii trebuie să promoveze în mod proactiv, conceptul de educație a copiilor cu privire la medicamente discutând cu profesorii, părinții și cu diverse grupuri comunitare. 5. Asociațiile profesionale ale farmaciștilor în colaborare cu alte asociații profesionale din sistemul de sănătate, autoritățile de educație pentru sănătatea școlară, organizațiile cadrelor didactice și mass-media, trebuie să coordoneze educația privind utilizarea rațională a medicamentelor pentru copii și adolescenți, promovând conceptul că această informație trebuie să fie inclusă în programele de educație din clasele primare. 6. Trebuie să fie întreprinse diverse cercetări pentru a identifica și depăși obstacolele din calea farmaciștilor în concilierea copiilor, adolescenților, părinților și îngrijitorilor cu privire la medicamente. 7. Comunicarea cu copiii, adolescenții, părinții lor, tutorii sau îngrijitorii trebuie să fie o parte integrală a programelor de învățământ post-universitar și a instruirii continue a farmaciștilor. În plus, stagiile universitare trebuie, ori de câte ori este posibil, să includă experiența în comunicare cu copiii și adolescenții privind URM. 8. Guvernele trebuie să recunoască beneficiile ce se vor pe care le va obține în cazul în care copiii vor învăța să utilizeze medicamentele în mod rațional cât mai timpuriu posibil. Prin urmare, guvernele trebuie să includă prevederi pentru o astfel de inițiativă în proiectele lor de sănătate, precum și să ofere suport asociațiilor farmaceutice și membrilor lor pentru a pune în aplicare aceste recomandări. Studiul literaturii și datelor statistice au demonstrat că utilizarea irațională a medicamentelor la copii este o problemă globală. Potrivit experţilor OMS, pentru 75 % din bolile copiilor nu există medicamente speciale pediatrice. Până la 90 % din medicamentele prescrise „off-label” pentru nou-născuţi nu sunt înregistrate indicaţii pentru a fi utilizate în această grupă de vârstă. Mai mult de 50 % din medicamentele prescrise în pediatrie sunt prescrise iraţional. Cauza spitalizării fiecărui al zecelea copil sunt efectele adverse ale medicamentelor. În în lume, peste 50% din preparatele medicamentoase se livrează sau se vând neraţional, circa 60% din pacienţi le folosesc incorect. Mai mult de 50 % din toate ţările nu promovează politica de bază pentru întrebuinţarea raţională a medicamentelor. Peste 60% dintre părinţi dau medicamente copiilor fără recomandarea medicului. În a II etapă de studii pentru a evalua situația existentă în domeniul asistenței farmaceutice în farmacia comunitară a pacienților pediatrici și a evidenția problemele cu care se confruntă farmaciștii și pacienții în problemele ce țin de URM pentru copii, s-a efectuat un sondaj a farmaciștilor ce lucrează la prima masă și a părinților (sau alte persoane responsabile), precum și a copiilor. În sondajul farmaciștilor și a laboranților–farmaciști au participat în total 100 respondenţi din mun. Chișinău, mun. Bălți și alte localități ale RM. Dintre părinți sau persoane responsabile s-au implicat 60 respondenți sunt cu stagiu de muncă peste 10 ani, 8 la sută stagiu 5- 10 ani, 19 la sută de la 5- la un an și 13 la sută cu stagiu de muncă până la 1 an; 44 la sută din cei intervievaţi sunt laboranţi-farmacişti. Aici apare întrebarea despre legalitatea şi calitatea serviciilor oferite pacienţilor pediatrici de către laborant-farmaciștii. Farmaciștii se confruntă cu multiple probleme ce țin de prescrierea formelor pediatrice: dozele prescrise nu corespund vârstei, nu se indică când trebuie administrat medicamentul până la sau după masă, 46% din respondenți susțin, că sunt prescrise medicamente contraindicate copiilor, iar 36% afirmă, că medicii indică greșit sau nu indică frecvența administrării medicamentului. O altă problemă cu care se confruntă farmaciștii sunt dificultățile apărute la dozarea corectă a medicamentelor care nu au doză și formă pediatrică. O problemă nu mai puțin stringentă este insuficiența informației despre dozele maxime pentru copii, 49% de respondenți au remarcat că nu totdeauna în prospectul medicamentului este prezentă informație despre utilizarea medicamentului în practica pediatrică. Sunt alarmante datele ce confirmă că pe locul 3 dintre medicamentele cel mai des solicitate fără prescripția medicului, după antipiretice și vitamine sunt antibioticele, 6% din părinții intervievați au răspuns că pot să procure antibiotice din farmacie fără rețetă. 56% din farmaciști susțin, că părinții des solicită antibiotice pentru tratarea copiilor fără indicația medicului. Pentru 90% de părinți cea mai importantă informație s-a dovedit a fi modul de administrare, 73% dintre părinți au dorința de a cunoaște reacțiile adverse ce pot apărea, durata tratamentului – 67%, iar modul de păstrare – 66%. Pentru părinți cele mai frecvente probleme sunt: necunoașterea reacțiilor adverse ce ar putea apărea în urma administrării medicamentului, incapacitatea de a diviza corect medicamentul pentru copil, dificultăți în înțelegerea instrucțiunii medicamentului, necunoașterea frecvenței administrării dozelor și duratei tratamentului. 89% de farmaciști au indicat că responsabili de utilizarea rațională a medicamentelor pentru copii sunt medicii, 87% – farmacistul și 77% părinții. Doar 2% din farmaciști consideră că responsabil pentru utilizarea rațională a medicamentelor trebuie să fie numaidecât și copilul. Conform datelor obținute părinții consideră că responsabilitatea pentru întrebuințarea rațională a medicamentelor trebuie sa fie asumată în primul rând de medici (53%) , de farmaciști – 42% și doar 17% consideră că și părinții sunt responsabili de sănătatea copiilor lor și nici un părinte nu consideră că și copii trebuie să fie responsabili de utilizarea rațională a medicamentelor. Analizînd răspunsurile farmaciștilor-respondenți la intrebarea ”Ce medicamente sunt interzise copiilor cu vîrsta sub 5 ani?” s-a constatat: 44% consideră că copiii pot să utilizeze Ciprofloxacina, 41% Acidul pipemidinic (Palin), 42% Cimetidina, 29% Tetraciclina, 37% Ofloxacina, 16 % Nimesulidul, 20% Doxiciclina, 29% Loperamidul, 13% Acidul acetilsalicilic. Răspunsurile provoacă ingrijorare în privința profesionalismului celor intervievați. Luând ca bază datele obţinute în rezultatul chestionării farmaciștilor şi părinţilor, precum și analizând informaţia despre problemele confruntate de către farmacişti și părinţi, a fost elaborată o procedură operaţională privind eliberarea medicamentelor pentru copii. Scopul procedurii este de a asigura calitatea asistenţei farmaceutice prin care se promovează utilizarea corectă şi raţională a medicamentelor pentru copii. Concluzii. 1. S-au evidențiat un șir de factori ce afectează utilizarea rațională a medicamentelor pentru copii. 2. Creșterea rolului și responsabilității farmacistului în educarea utilizării raționale a medicamentelor destinate copiilor este o necesitate vitală pentru Republica Moldova. 3. Este extrem de important ca Universitatea de Medicină şi Farmacie ”Nicolae Testemițanu”, Catedrele respective de profil – să elaboreze programe şi să organizeze cicluri de studii universitare și post-universitare orientate spre utilizarea raţională a medicamentelor pentru copii.
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Farmaceutică a Moldovei: Conferința științifică consacrată jubileului de 50 de ani de la fondarea Facultății de Farmacie a IP USMF „Nicolae Testemițanu” și 80 de ani de la nașterea Patriarhului farmaciei moldave Vasile Procopișin, 31 octombrie 2014, Chișinău, Republica Moldova
URI: http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/16498
ISSN: 1812-5077
Appears in Collections:Revista Farmaceutică a Moldovei Nr. 3-4, 2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Scetininina_Brumarel_Unele_aspecte_privind_rolul_farmacistului_p.86_87.pdf120.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback