|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- 1. COLECȚIA INSTITUȚIONALĂ
- Revista de Științe ale Sănătății din Moldova
- Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2021 nr. 1(26) ediție specială
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/19382
Title: | Siguranţa rutieră şi prevenirea accidentelor în Republica Moldova |
Other Titles: | Road safety and accidents prevention in the Republic of Moldova |
Authors: | Cociu, Svetlana Apostol, Pavel Cazacu-Stratu, Angela Cebanu, Serghei |
Keywords: | road injuries;motor vehicle crashes;risk factors;road safety;prevention |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences |
Citation: | COCIU, Svetlana, APOSTOL, Pavel, CAZACU-STRATU, Angela, CEBANU, Serghei. Siguranţa rutieră şi prevenirea accidentelor în Republica Moldova = Road safety and accidents prevention in the Republic of Moldova. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova. 2021, vol. 26(1), pp. 33-42. ISSN 2345-1467. |
Abstract: | Introducere. În lume, creșterea unităţilor de transport se
consideră un indicator cheie în dezvoltarea economică, dar
odată cu creșterea lor crește și numărul de accidente rutiere.
Starea de siguranţă rutieră în societate poate fi asigurată
prin eforturi comune în reducerea numărului de accidente și
a consecinţelor grave de pe urma acestora. Scopul cercetării a
fost analiza și evaluarea indicatorilor morbidităţii și mortalităţii
prin traume rutiere în rândul populaţiei și elucidarea provocările actuale de siguranţă rutieră din Republica Moldova.
Material și metode. Un studiu transversal retrospectiv a
fost realizat în baza datelor statistice oficiale ale accidentelor
rutiere din Sistemul informaţional „Registrul de Stat al Accidentelor
Rutiere” al Inspectoratului Naţional de Securitate Publică
pentru o perioadă de 3 ani (2018-2020). S-au analizat
datele demografice, tipul, cauzele, consecinţele și distribuţia
pe regiuni.
Rezultate. Pe parcursul anului 2020 au fost înregistrate
1988 accidente rutiere, soldate cu 244 decese și 2245 traume.
Evoluţia situaţiei accidentelor în perioada anilor 2018 - 2020
are un caracter descendent, fiind înregistrată o descreștere cu:
23,9% faţă de numărul de accidente din traficul rutier, 17,3%
faţă de numărul persoanelor decedate și cu 23,3% faţă de numărul
persoanelor traumatizate. Printre principalele cauze
ale accidentelor rutiere au fost datorită: vitezei inadecvate,
condiţiilor meteo, infrastructurei rutiere și nerespectării regulilor
de circulaţie. Cele mai multe cazuri de accidente rutiere
s-au înregistrat în iulie-august, în zilele de weekend; afectând
în 50% persoanele cu vârsta cuprinsă între 31-64 ani. Cele mai
multe accidente rutiere au fost înregistrate în municipiul Chișinău.
Concluzii. Rezultatele vor contribui la elaborarea acţiunilor
preventive în reducerea accidentelor și traumelor rutiere
și a unui registru al traumelor care să genereze date complexe
comparabile cu ţările vecine și UE. Introduction. All over the world, the increase of transport
units is a key indicator of the economic development, but on
the other hand with their increase the number of road traffic
crashes are also increasing. Reducing their number and serious
consequences applying common efforts would contribute
to road safety in the society. The purpose of the research
was to analyze and evaluate indicators of morbidity and mortality
through road injuries among the population and to elucidate the current challenges of road safety in the Republic of
Moldova.
Material and methods. A cross-sectional retrospective
study was performed based on the official statistical data of
road crashes from the Informational System “State Register of
Road Accidents” within the National Public Security Inspectorate
for a period of 3 years (2018-2020). Were analyzed demographic
data, type of crashes, causes and consequences and
distribution by regions.
Results. During the 2020 were registered 1988 road traffic
crashes, as a result of which 244 people died and another
2245 were injured. The evolution of the accident situation during
the studied period has a descending character with 23.9%
to the number of accidents in road traffic, with 17.3% to the
number of deceased people, and with 23.3% to the number of
traumatized persons. The major cause of road crashes: inadequate
speed, environmental conditions, road infrastructure,
not respecting the traffic rules. The most cases being registered
in July-August, within weekends, around 50% among
population aged between 31-64 years old. In Chisinau municipality
are registered the most number of accidents.
Conclusions. The results will contribute to develop preventive
actions to reduce road crashes and injuries, and developing
of an injury registry, which would generate complex
data comparable with neighboring countries and with EU. |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences |
URI: | https://cercetare.usmf.md/sites/default/files/2021-11/MJHS%201%2826%29.pdf http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/19382 |
ISSN: | 2345-1467 |
Appears in Collections: | Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2021 nr. 1(26) ediție specială
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|