USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/25014
Title: Materiale și resurse didactice actuale în dezvoltarea studiului limbii române ca limbă străină (RLS)
Other Titles: Current teaching materials and resources in the development of the study of the romanian language as a foreign language
Authors: Busuioc, Aliona
Vîntu, Victoria
Keywords: didactic contents;didactic materials;Romanian as a foreign language;multilingual and multicultural communication
Issue Date: 2022
Publisher: Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences
Citation: BUSUIOC, Aliona, VÎNTU, Victoria. Materiale și resurse didactice actuale în dezvoltarea studiului limbii române ca limbă străină (RLS) = Current teaching materials and resources in the development of the study of the romanian language as a foreign language. In: Revista de Ştiinţe ale Sănătăţii din Moldova. 2022, vol. 29(3), Anexa 1, p. 565. ISSN 2345-1467.
Abstract: Introducere. Predarea limbii române ca limbă străină ajunge să fie aplicată în comunicarea multilingvă și comunicarea multiculturală, și a fost determinată de vizibilitatea pe care o capătă datorită creșterii numărului de studenți străini ce studiază la USMF „Nicolae Testemițanu”. Scopul lucrării. În condițiile actuale de dezvoltare, în procesul de globalizare ca fenomen de transformare a lumii într-o unitate, au fost stabilite operațiuni de adaptare a studierii RLS, necesare în cadrul formării profesionale. Material și metode. Documente oficiale, metoda analizei, metoda chestionarului, studiul de caz. Au fost actualizate materialele didactice pentru a asigura o bună funcționare și dezvoltare a însușirii și cercetării RLS. Rezultate. Experimentul a fost realizat la USMF „Nicolae Testemițanu”, au fost implicați 48 de mediciniști străini, anul I, de la Programul de studii Medicină. Gradul de realizare a obiectivelor strategice au fost influențate de conținuturile didactice ale cursului, de obiectivele didactice, de metodele de predare utilizate, de specializare, de nivelul de competență lingvistică, vârstă, cultură, religie etc. Au fost create și utilizate materiale de învățare modernă (activități de învățare, fișe de lucru individuale, fișe de documentare etc.). Concluzii. Conținuturile și materialele didactice create au fost adaptate de la materialele imprimate la cele asistate la calculator, cu suport multimedia, online, pe platforme virtuale, care au devenit instrumente moderne în predarea limbilor străine.
Background. The teaching of Romanian as a foreign language ends up being applied in multilingual communication and multicultural communication and was determined by the visibility it gains due to the increase in the number of foreign students studying in Nicolae Testemitanu SUMPh. Objective of the study. In the current conditions of development in the process of globalization as a phenomenon of transforming the world into a unit, operations have been established to adapt the RLS study necessary for vocational training. Material and Methods. Official documents, analysis method, questionnaire method, analysis method, case study. The teaching materials have been updated to ensure the proper functioning and development of RLS acquisition and research. Results. The experiment was carried out at the Nicolae Testemitanu University, 48 foreign students were involved, first year, study program Medicine no.2. The degree of achievement of the strategic objectives were influenced by the didactic contents of the course, by the didactic objectives, the teaching methods used, the specialization, the level of linguistic competence, age, culture, religion, etc. Modern learning materials have been created and used (learning activities, individual worksheets, documentation sheets, etc.). Conclusions. The contents and teaching materials created have been adapted and the transition from printed to computer-assisted materials, to multimedia, online, on virtual platforms have become modern tools in language teaching.
metadata.dc.relation.ispartof: Revista de Științe ale Sănătății din Moldova = Moldovan Journal of Health Sciences
URI: https://conferinta.usmf.md/wp-content/uploads/MJHS_29_3_2022_anexa_.pdf
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/25014
ISSN: 2345-1467
Appears in Collections:Revista de Științe ale Sănătății din Moldova : Moldovan Journal of Health Sciences 2022 nr. 3(29) Anexa 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MJHS_29_3_2022_A_p565.pdf154.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback