USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/8578
Title: Evoluţia instruirii în domeniul medicinii de familie în cadrul programului educaţional universitar
Other Titles: The evolution of training in family medicine in the undergraduate education programs
Развитиe преподавания семейной медицины в университетских программах
Authors: Bivol, Gr.
Curocichin, Gh.
Zarbailov, N.
Gîțu, Lora
Bălteanu, L.
Puiu, I.
Ciurea, D.
Mihailovici, M.
Neculau, A.
Keywords: family medicine;education
Issue Date: 2012
Publisher: Ministerul Sănătăţii al Republicii Moldova, Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”
Citation: BIVOL, Gr., CUROCICHIN, Gh., ZARBAILOV, N., GÎŢU, L., BALTEANU, L., PUIU, I., CIUREA, D., MIHAILOVICI, M., NECULAU, A. Evoluţia instruirii în domeniul medicinii de familie în cadrul programului educaţional universitar. In: Curierul Medical. 2012, nr. 3(327), pp. 42-43. ISSN 1875-0666.
Abstract: Introducere. Tendinţele actuale ale Strategiei naţionale de modernizare a Sistemului Ocrotirii Sănătăţii din Republică prevăd dezvoltarea continuă a sectorului de asistenţă medicală primară în baza specialităţii Medicina de familie. Una din priorităţile fundamentale ale întregii ţări este integrarea europeană. Instruirea universitară în Medicina de familie a fost iniţiată în anul universitar 2007-2008 pentru studenţii anului VI, Facultatea de Medicină. Reactualizarea a demarat în 2009 şi a intrat în vigoare din ianuarie 2010. Astfel, programele educaţionale în domeniul medicinii de familie la etapa universitară şi postuniversitară trebuie să fie concordate cu cerinţele europene şi internaţionale. Ţinând cont de specificul şi variabilitatea regională a asistenţei medicale primare pentru ţările din Europa, autorii programului s-au condus de Agenda Educaţională EURACT, urmând competenţele de bază pentru instruire. Material şi metode Modificarea curriculei universitare la disciplina Medicina de familie a fost realizată după expertizarea ei de către colaboratorii catedrei Medicină de Familie a USMF „Nicolae Testemiţanu” împreună cu echipa de experţi-consultanţi în reforme educaţionale din România în cadrul proiectului „Îmbunătăţirea Conţinutului Cursurilor de Educaţie a Medicilor de Familie, Managerilor Instituţiilor de Medicina Primară şi a Asistenţilor Medicilor de Familie din Republica Moldova”, realizat de Programul de Servicii de Sănătate şi Asistenţă Socială prin intermediul Centrului pentru Politici şi Servicii de Sănătate din Bucureşti, România. Rezultate Astfel, pe parcursul anului 2009 au fost revizuite: Programul de instruire universitar la disciplina Medicină de familie pentru studenţii anului V, facultatea Medicină, şi anului VI, facultatea Sănătate Publică; Programul de instruire prin rezidenţiat pentru toţi trei ani, la Specializarea Medicină de familie; 3 module din cadrul programului de Educaţie Medicală Continuă pentru medicii de familie. Toate aceste programe au fost recenzate şi aprobate în cadrul şedinţei catedrei Medicină de familie, şedinţei Comisiei Metodice de Profil Boli interne, şedinţei Consiliului Metodic Central al USMF “Nicolae Testemiţanu” şi de către Ministrul Sănătăţii din Republica Moldova. În cadrul revizuirii curriculum-ului universitar s-a urmărit scopul de a adapta programul de instruire la cerinţele educaţionale europene. Obiectivele le-au constituit: formarea conceptului despre specialitatea Medicină de familie şi familiarizarea cu particularităţile activităţii medicului de familie. A fost redusă ponderea orelor teoretice în favoarea practicii în oficiul medicului de familie, solicitat de către studenţii instruiţi în anii precedenţi. Astfel, durata cursului a crescut de la 10 la 15 zile, raportul teorie/practică de la 30% şi 70% în anul 2007 la 10% şi 90% respectiv în anul 2011. Metodele moderne interactive de predare au fost alese pentru aplicare în cadrul programului: prelegere interactivă, lecţie practică cu utilizarea studiului de caz, jocuri pe roluri, lucru în grupuri mici, lucru individual, discuţie plenară, observare clinică, completarea documentaţiei medicale. Metodele de evaluare au fost divizate în două modalităţi: curentă şi finală. Anul de studii 2010-2011 a fost marcat de trecerea instruirii studenţilor în domeniul medicinii de familie de la anul VI la anul V de studii. De la începutul implementării programului universitar au fost instruiţi în total 2203 studenţi, dintre care 909 studenţi – conform curriculum-ului revizuit şi adaptat. Concluzii În cadrul revizuirii programului de studii universitar a fost atins scopul de a ajusta curriculum-ul existent la cerinţele Agendei Educaţionale EURACT. Este necesară revizuirea sistematică a programului de studii universitar, cel puţin o dată la 5 ani pentru menţinerea conţinutului acestora la nivelul practicilor contemporane internaţionale şi implementării metodelor eficiente de instruire a competenţelor profesionale în specialitate.
metadata.dc.relation.ispartof: Curierul Medical: Congresul III al Medicilor de Familie din Republica Moldova, 17–18 mai, 2012, Chişinău, Republica Moldova, Conferinţa Naţională „Maladii bronhoobstructive la copii”, consacrată profesorului universitar, doctor habilitat Victor Gheţeul, 27 aprilie, Chişinău, Republica Moldova
URI: http://moldmedjournal.md/wp-content/uploads/2016/09/18.pdf
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/8578
ISSN: 1875-0666
Appears in Collections:Curierul Medical, 2012, Vol. 327, Nr. 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Evolutia_instruirii_in_domeniul_medicinii_de_familie_in_cadrul.pdf138.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback