USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/8996
Title: Tematica de pregătire a studenţilor la obiectul Medicina de familie în coraport cu opinia experţilor din EURACT
Other Titles: Family Medicine University Curriculum in Moldova in relation to the opinion of the EURACT experts
Tематика подготовки студентов по предмету Семейная медицина в соотношении с мнением экспертов EURACT
Authors: Zarbailov, N.
Carelli, F.
Keywords: family medicine;university curriculum;EURACT experts
Issue Date: 2012
Publisher: Ministerul Sănătăţii al Republicii Moldova, Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu”
Citation: ZARBAILOV, N.; CARELLI, F. Tematica de pregătire a studenţilor la obiectul Medicina de familie în coraport cu opinia experţilor din EURACT. In: Curierul Medical. 2012, nr. 3(327), pp. 387-388. ISSN 1875-0666.
Abstract: Introducere. Specialitatea Medicină de familie a fost instituită în Republica Moldova în anii 90 ai secolului trecut ca o necesitate de restructurare a sistemului de Sănătate şi racordarea acestuia la prevederile Declaraţiei Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii de la Almaty din 1978. Instruirea personalului medical a început cu specializarea primară a cadrelor deja angajate în sistemul de ocrotire a sănătăţii, la nivel de asistenţă medicală primară. Apoi a fost elaborat şi implementat programul de instruire postuniversitară la specialitatea Medicină de familie prin rezidenţiat, cu durata de 3 ani. Şi, în final, din anul 2007 a început procesul de instruire a studenţilor medici prin introducerea cursului de Medicină de familie la anul VI de instruire universitară. Actual cursul de Medicină de familie este studiat în cadrul programului anului V de pregătire a medicilor, stagiul clinic fiind inclus. Odată cu elaborarea programului de instruire universitară, a fost ajustat la Agenda Educaţională de specialitate, dezvoltată de Academia Europeană a profesorilor în Practica Generală/Medicină de Familie (EURACT),în anul 2005. Instruirea universitară în Medicina de familie la moment nu este prezentă în toate Universităţile Europene, unde există Facultatea de Medicină. În acelaşi timp, programele de instuire universitară la disciplina Medicina de familie existente, variază de la universitate la universitate şi de la ţară la ţară. Diferă atât denumirea cursului de instruire – rotaţie, training, clerkship, stagiu clinic, durata lui, cât şi anul sau anii la care această instruire are loc. Până în prezent nu este standardizată tematica programelor de instruire, ceea ce contribuie la o varietate remarcabilă a şcolilor medicale. Material şi metode În acest scop Comitetul de Educaţie Medicală de Bază al Academiei Europene a Profesorilor de Practică Generală/Medicină de familie şi-a pus sarcina de identificare a curriculum-ului de bază pentru instruire în Medicina de familie, utilizând metoda Delphi şi ţinând cont de faptul că în unele ţări Europene, timpul alocat instruirii nu depăşeşte o săptămână. Tematica obţinută a fost comparată cu cea existentă în Republica Moldova. Rezultate obţinute Principalul produs al studiului, realizat de EURACT, este lista compusă din 15 teme, pe care respondenţii le-au considerat cele mai importante pentru a fi incluse în calitate de nucleu al pregătirii universitare la specilaitatea Medicina de familie. Experţii incluşi în studiu au fost membrii consiliului EURACT, învăţători şi profesori recunoscuţi în tările lor, selectaţi pentru a reprezenta ţara în această organizaţie. Considerăm că lista obţinută poate fi utilă în cazul elaborării unor programe de instruire noi sau la ajustarea programelor existente la recomandările experţilor Europeni din domeniu. Compararea listei de teme pentru instruirea universitară propusă de experţii Europeni cu tematica cursului realizat în cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie «Nicolae Testemiţanu» a demonstrat că printre temele predate studenţilor, 8 corespund recomandărilor experţilor externi. Printre cele comune se regăsesc: Medicina de familie ca specialitate şi principiile de activitate; Abordarea holistică; Deprinderi de comunicare; Abordare comprehensivă şi identificarea priorităţilor; Prevenirea maladiilor şi promovarea sănătăţii; Abordarea centrată pe pacient; Deprinderi de consiliere; Pacientul în contextul familiei. Concluzii Ajustarea tematicii cursului universitar de instruire la specialitatea Medicină de familie, la recomandările experţilor Europeni, este importantă pentru unificarea şi standardizarea pregătirii cadrelor medicale de către diferite universităţi din diferite ţări. Programul de instruire universitar la specialitatea Medicină de familie, realizat în cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie «Nicolae Testemiţanu», poate fi dezvoltat prin completarea acestuia cu temele propuse de experţii EURACT.
metadata.dc.relation.ispartof: Curierul Medical: Congresul III al Medicilor de Familie din Republica Moldova, 17–18 mai, 2012, Chişinău, Republica Moldova, Conferinţa Naţională „Maladii bronhoobstructive la copii”, consacrată profesorului universitar, doctor habilitat Victor Gheţeul, 27 aprilie, Chişinău, Republica Moldova
URI: http://moldmedjournal.md/wp-content/uploads/2016/09/18.pdf
http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/8996
ISSN: 1875-0666
Appears in Collections:Curierul Medical, 2012, Vol. 327, Nr. 3

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tematica_de_pregatire_a_studentilor_la_obiectul_Medicina_de_familie_in.pdf174.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback