USMF logo

Institutional Repository in Medical Sciences
of Nicolae Testemitanu State University of Medicine and Pharmacy
of the Republic of Moldova
(IRMS – Nicolae Testemitanu SUMPh)

Biblioteca Stiintifica Medicala
DSpace

University homepage  |  Library homepage

 
 
Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/20.500.12710/16651
Title: Evaluarea unor produse cosmetice cu conţinut de izoflavone
Other Titles: The evaluation of some cosmetic products containing isoflavones
Authors: Uncu, Radu
Keywords: Cosmetic products;isoflavones
Issue Date: 2017
Publisher: Asociația Farmaciștilor din Republica Moldova
Citation: UNCU, Radu. Evaluarea unor produse cosmetice cu conţinut de izoflavone = The evaluation of some cosmetic products containing isoflavones. In: Revista Farmaceutică a Moldovei. 2017, nr. 1-2, p. 45. ISSN 1812-5077.
Abstract: Introducere. în ultimile decenii se atestă o dezvoltare ascendentă a cosmetologiei terapeutice cu produse de origine naturală. în special, se bucură de mare populairitate produsele cosmetice ”anti-ageing” cu conţinut de fitoestrogeni, care, graţie structurii similare cu estrogenii umani, intervin în procesele de îmbătrînire cutanată prin stimularea fibrinoblaştilor şi producerea de colagen. Izoflavonele sunt cea mai importantă şi bine cunoscută clasă de fitoestrogeni, fiind reprezentaţi de către componentele active de bază genisteină şi daidzeină. Scopul studiului. Este evaluarea unor produse cosmetice cu conţinut de izoflavone de pe piaţă după principii active, foma de prezentare, doze de izoflavone. Material şi metode. 34 de produse cosmetice cu conţinut de izoflavone regăsite în farmaciile şi magazinele specializate din RM şi prospectele acestora. Rezultate. în urma evaluării produselor cosmetice cu conţinut de izoflavone s-a constatat, că principala sursă de izoflavone utilizată sunt proteinele din seminţe de soia (87%), urmate de produse cu izoflavone din iris (8%) şi trifoi roşu (5%). Produsele luate în studiu au manifestat varietate la capitolul formă de prezentare, majoritatea fiind creme (21 produse), seruri (4), pudre (2), loţiuni (6), emulsii uleioase cu liposomi (1). Spre regret, majoritatea prospectelor şi a ghidurilor de utilizare nu specifică conţinutul de izoflavone în lg de produs sau per ambalaj. Doar la 9 din cele evaluate s-a indicat doza de principii active, acestea fiind cuprinse între 0.005% şi 0.015%. Conţinutul de izoflavone este redat în recalcul la genisteină ca regulă, acesta fiind şi componentul majoritar în toate produsele luate în studiu. Concluzii. Analiza prospectelor a 34 de produse cosmetice cu conţinut de izoflavone denotă lipsa informaţiei referitor la cantitatea de izoflavone în produs. Se impune necesitatea dozării acestora pentru a putea evalua corespunderea produselor idicaţiilor din ghidurile lor de utilizare.
Introduction. In the last decades there has been an upward development of therapeutic cosmetology with natural products. Especially, the 'anti-ageing' cosmetics containing phyto-estrogens are very popular. The chemical structure of these compounds is similar to human estrogens, which participate in skin aging processes by stimulating the production of collagen and fibroblasts. The isoflavones are the most important and well known class of phyto-estrogens, which are represented by the basic active components: genistein and daidzein. The aim of the study. Is the evaluation of the cosmetics containing isoflavones on the market by active ingredients, form of presentation, doses of isoflavones. Material and methods. 34 cosmetics containing isoflavones from pharmacies and specialty stores of RM and their package leaflets. Results. As a result of evaluation of cosmetics containing isoflavones it was found that the main source of isoflavones are the proteins from soybean (87%), followed by isoflavones from iris (8%) and red clover (5%). The studied products are varied as presentation form, most of them are creams (21), sera (4), powders (2), lotions (6), oil emulsions with liposomes (1). Unfortunately, most of the package leaflets and guides for use do not specify the content of isoflavones per 1 g of product or per packaging. Only in 9 of them it was indicated the dose of active ingredients, which are between 0.005% and 0.015%. The content of isoflavones is presented in recalculation of the genistein as it is the major component in all studied products. Conclusions. The analysis of 34 package leaflets of cosmetics containing isoflavones denotes a lack of information on the amount of isoflavones in the product. It is necessary to assess the isoflavones from the products in order to evaluate their conformity with the guidelines of their use.
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Farmaceutică a Moldovei Nr. 1-2, 2017: The First Congress of Pharmaceutical Students Association from Republic of Moldova dedicated to the Year Nicolae Testemitanu "Innovation and creativity in pharmaceutical practice and research”, May 4-7, 2017, Chisinau, Republic of Moldova
URI: http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/16651
ISSN: 1812-5077
Appears in Collections:Revista Farmaceutică a Moldovei Nr. 1-2, 2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Evaluarea_unor_produse_cosmetice_cu_continut_de_izoflavone.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! DSpace Software Copyright © 2002-2013  Duraspace - Feedback