|
- IRMS - Nicolae Testemitanu SUMPh
- REVISTE MEDICALE NEINSTITUȚIONALE
- Buletin de Perinatologie
- Buletin de Perinatologie 2018
- Buletin de Perinatologie Nr. 3(79) 2018 supliment
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/20.500.12710/17628
Title: | Îmbunătăţirea calităţii formării moaşelor prin prizma reformelor din învăţământul profesional tehnic |
Authors: | Cărăuşu, Marina Sulima, Tatiana |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Instituţia Medico-Sanitară Publică Institutul Mamei și Copilului |
Citation: | CĂRĂUŞU, Marina, SULIMA, Tatiana. Îmbunătăţirea calităţii formării moaşelor prin prizma reformelor din învăţământul profesional tehnic. In: Buletin de perinatologie. 2018, nr. 3(79) (supliment), pp. 58-59. ISSN 1810-5289. |
Abstract: | Întroducere: Asigurarea calităţii procesului educaţional în învăţământul medical postsecundar nonterţial este realizată printr-un ansamblu de acţiuni ce ţin de dezvoltarea capacităţii instituţionale şi a bazei tehnico-materiale şi didactice, de calitatea standardelor educaţionale şi racordarea acestora la cerinţele pieţii muncii, de pregătirea şi competenţa cadrelor didactice, de calitatea manajmentului educaţional, care în ansamblu formează încrederea beneficiarilor că instituţia furnizoare de formare profesională asigură educaţia de calitate.
Scopul: Îmbunătăţirea sistemului de învăţământ profesional tehnic din RM prin modernizarea procesului de formare a specialistului medical cu studii postsecundare nonterţiare, ajustată la reformele actuale din domeniul ocrotirii sănătăţii şi racordarea rezultatelor învăţării la cerinţele pieţii muncii.
Materiale şi metode: Studiind experienţele de reformare şi modernizare a învăţământului profesional tehnic din Republica Moldova am ţinut cont de următoarele direcţii de instruirea profesională a moaşelor:
1. Elaborarea şi implementarea Planurilor de învăţământ în baza Sistemului de Credite de Studii Transferabile în conformitate cu Planurile-cadru aprobate de Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, Cadrul Naţional al Calificărilor şi Nomenclatorul domeniilor de formare profesională.
2. Elaborarea şi implimentarea în procesul didactic a curricula la unităţile de curs axate pe formarea şi dezvoltarea de competenţe profesionale la moaşă.
3. Asigurarea procesului educaţional cu resurse educaţionale şi crearea Centrului de simulare în cadrul CEMF ”Raisa Pacalo”.
Rezultate: Conform planului de studii durata instruirii moaşelor este de 3 ani, 6 semestre cu o durată de 15 săptămâni. Fiecare semestru se finalizează cu sesiune de examene cu o durată de 2-3 săptămâni semestrial. Durata săptămânii de studii este de 5 zile cu 36 ore săptămânale de contact direct. Unitatea principală de măsură este creditul de studii.
Creditele se alocă fiecărei unităţi de curs, stagiilor de practică, examenelor de absolvire şi exprimă cantitatea de muncă sub toate aspectele ei (activităţi didactice, inclusiv lucrul individual). Creditele se acumulează pe parcursul semestrelor şi anilor de studii, constituie 60 credite anual şi 30 credite semestrial, care sînt proporţional repartizate pe ani
de studii şi semestre. Numărul total de credite pentru trei ani de studii este 180.
Instruirea practică reprezintă o parte componentă obligatorie a programului de formare profesională iniţială, include: practica didactică, patru stagii practice şi practica ce precede probele de absolvire.
Concluzii: Implimentarea direcţiilor de instruire profesională a moaşelor în Centrul de excelenţă în medicină şi farmacie ”Raisa Pacalo” asigură formarea specialiştilor competitivi şi sunt racordate la cerinţele pieţii muncii. Summary: Ensuring the quality of educaţion in post-secondary medical education is achieved through a set of actions related to the development of institutional capacity and material, technical and didactic base, quality of educational standards, and their alignment with labor market requirements and the training and competence of teachers, quality
management education, which as a whole form the trust beneficiaries that the providing institute of vocational training ensures the educational standards of quality.
Conclusion: The implementation of professional training directions of the midwives in the Center of excellence in medicine and pharmacy ”Raisa Pacalo” ensures the training of compelling specialists and is linked to labor market requirements. |
metadata.dc.relation.ispartof: | Buletin de perinatologie: Al VI-lea Congres Național de Obstetrică și Ginecologie cu participare internațională, 13-15 septembrie 2018, Chișinău, Republica Moldova |
URI: | https://mama-copilul.md/images/buletin-perinatologic/BP_2018/3_2018_supliment.pdf http://repository.usmf.md/handle/20.500.12710/17628 |
ISSN: | 1810-5289 |
Appears in Collections: | Buletin de Perinatologie Nr. 3(79) 2018 supliment
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|